به نقل از برخی خبرگزاری‌ها تا روز شانزدهم بهمن ۵۷ حدود هشت هزار یهودی از ایران خارج شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چهل و دو سال قبل دقیقا در چنین روزی حدود ۴ روز از ورود امام خمینی (ره) به کشورمان می‌گذشت و روزشمار کشورمان روز به روز به پیروزی انقلاب نزدیک‌تر می‌شد.

در تاریخ شانزدهم بهمن ماه سال ۱۳۵۷ معارفه مهدی بازرگان در آمفی تئاتر مدرسه علوی برگزار و حکم نخست وزیری دولت موقت رسما اعلام شد. در ابتدای مراسم حضرت امام خمینی در بیاناتی با اشاره به آشفتگی حاکم بر کشور، بر لزوم غلبه بر این آشفتگی‌ها تاکید کردند. ایشان با اشاره به عدالت امام علی (ع) فرمودند: ما می‌خواهیم حکومتی همچون حکومت علی ایجاد کنیم.

در ۱۶ بهمن ۵۷ چه اتفاقاتی رخ داد؟

حضرت امام خمینی (ره) همچنین در حکم نخست وزیری بازرگان، وی را به انجام رفراندوم تغییر نظام به جمهوری اسلامی، تشکیل مجلس مؤسسان (خبرگان) برای تصویب قانون اساسی، برگزاری انتخابات مجلس شورا طبق قانون اساسی جدید و انتخاب هیأت وزیران بدون در نظر گرفتن روابط حزبی موظف کردند. در متن حکم آمده است: بنا به پیشنهاد شورای انقلاب، بر حسب حق شرعی و قانونی ناشی از آراء اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طی اجتماعات عظیم نسبت به رهبری جنبش ابراز شده است... جنابعالی را مأمور تشکیل دولت موقت می‌نمایم.

مهندس مهدی بازرگان سپس در حضور حضرت امام حکم نخست وزیری را از دست مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گرفت و سپس به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در بخشی از سخنان خود گفت: خدای بزرگ را شکر می‌کنم که چنین اعتبار و حسن شهرتی را که به هیچ وجه اهلیت و لیاقت آن را نداشتم، به من ارزانی داشته و همین موهبت الهی باعث شده که آیت الله، ابراز اعتماد و ارجاع چنین مأموریتی را به بنده عنایت بفرمایند و همچنین تشکر از ملت ایران می‌کنم.

در ۱۶ بهمن ۵۷ چه اتفاقاتی رخ داد؟

حضرت امام در فرمایشات خود بعد از سخنان مهندس بازرگان، از مردم خواستند تا با تظاهرات آرام و از طریق مطبوعات، نظر خود را درباره دولت بازرگان ابراز نمایند.

در این روز ده‌ها خبرنگار داخلی و خارجی، گروه‌های مختلف مردم و جمعی از نزدیکان و یاران امام در سالن مدرسه‌ علوی اجتماع کردند و پس از بیانات امام، حکم و فرمان نخست وزیری که با اتفاق آراء شورای انقلاب و تصویب امام خمینی صادر شده بود، توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حضور حضرت امام و مهدی بازرگان قرائت شد.

رادیو مسکو هم برای اعلام نخست وزیری بازرگان برنامه خود را قطع کرد.

در ۱۶ بهمن ۵۷ چه اتفاقاتی رخ داد؟

خروج هشت هزار یهودی از کشورمان 

همچنین در این روز ۲۸ نماینده مجلس استعفا دادند و آیت الله گلپایگانی بازگشت حضرت امام به میهن را به ایشان تبریک گفت؛ وی همچنین با صدور پیامی خطاب به ارتش، از فرماندهان نظامی خواست تا از رویارویی و مقابله با انقلاب اسلامی بپرهیزند.

به نقل از برخی خبرگزاری‌ها حدود هشت هزار یهودی تا شانزدهم بهمن از ایران خارج شدند.

اعضای شورای انقلاب، آیت الله  بهشتی، آیت الله مطهری و مهندس بازرگان تلاش کردند تا با تماس‌های مداوم با فرماندهان ارتش را بدون خونریزی با متحد ملت کنند؛ مردم هم با گل و اشک و شعار به استقبال ارتشیان می‌روند.

بنا به نوشته مجله تایم: سالیوان، سفیر آمریکا در ایران، از همکاران خود خواسته است که با مخالفان رژیم گفت‌وگو کرده و سیاست آمریکا را برای آنان تشریح کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار