رونمایی از اطلس زبان‌شناسی کرمان در آینده نزدیک

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور با اشاره به اینکه استان کرمان در اجرای طرح اطلس زبان‌شناسی پایلوت شناخته شده است،گفت: اطلس زبان‌شناسی کرمان به اتمام رسیده و در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،بهروز عمرانی، رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور در دیدار با استاندار کرمان با اشاره به اینکه پژوهش متمرکز حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دستور کار پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور قرار دارد، گفت: این طرح در سال ۱۳۹۸ در استان خراسان جنوبی اجرا شد و در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان ادامه پیدا می‌کند.

او اظهار کرد: خشکسالی‌ سال‌های اخیر و مهاجرت مردم از روستاها به شهرها یکی از موضوعات مورد مطالعه این پژوهشگاه است زیرا این اتفاقات موجب شده مسائلی همچون امنیت، فرهنگ، اصالت، زبان و نسبت جغرافیا در این روستاها تحت تاثیر قرار گیرد.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور با اشاره به اینکه استان کرمان در اجرای طرح اطلس زبان‌شناسی پایلوت شناخته شده است،گفت: اطلس زبان‌شناسی کرمان به اتمام رسیده و در آینده نزدیک با حضور مونسان ،رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور رونمایی خواهد شد.

عمرانی با اشاره به انتشارات باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی با همکاری اداره کل میراث‌فرهنگی استان کرمان بیان کرد: گزارش هشت فصل بررسی و کاوش شهداد(دشت لوت)، کتاب سه‌جلدی باستان‌شناسی حوزه هلیل‌رود جیرفت، بررسی‌های باستان‌شناختی بخش چاه دادخدا قلعه‌گنج و...از جمله این انتشارات است.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور، شهرستان جیرفت را شاهکار حوزه باستان‌شناسی کشور برشمرد و افزود: گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و همچنین کاوش کنارصندل به زودی آغاز می‌شود.

او در ادامه به اجرای طرح موزه سبز در ۱۰ موزه استان کرمان اشاره کرد و افزود: در این طرح موزه‌های استان مورد پایش محیط و حفاظت پیشگیرانه قرار می‌گیرد.

عمرانی به توسعه میراث‌طبیعی در روستاهایی که بر اثر بلایای طبیعی خالی از سکنه شده است، اشاره و اظهار کرد: روستای کشیت گلباف، گیسک زرند و ده سیف شهداد از جمله این روستاها است که می‌توان با احیا و مرمت به آنها حیات دوباره بخشید و با ارائه و نمایش فرهنگ بومی(خوراک، پوشاک و صنایع‌دستی) گردشگران را به سوی این روستاها سوق داد.

او به وجود ۲هزار اقامتگاه بوم‌گردی در کشور اشاره و بیان کرد: این اقامتگاه‌ها برای جذب گردشگران و بالا‌بردن کیفیت خدمات خود باید استانداردهای لازم را رعایت و در اجرای طرح اطلس مردم‌نگاری (آیین‌ها، خوراک‌ها، طب سنتی، صنایع‌دستی، پوشاک) تلاش کنند و از سویی فرهنگ میزبان باید به همت گردشگران حفظ شود.

عمرانی افزود: بررسی و آسیب‌شناسی گلیم شیریکی‌پیچ سیرجان پس از ثبت جهانی، تهیه پرونده ثبتی شهر راور به عنوان شهر فرش دستباف و همچنین تهیه پرونده ثبتی فرش این شهرستان با همکاری استانداری کرمان، فرمانداری راور و اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان در اولویت برنامه‌های این پژوهشگاه قرار گرفته است.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور با بیان اینکه به مدت یک دهه است که میراث‌طبیعی همچون چشم‌اندازها، بیابان‌ها، غارها، آبشارها و ... مورد توجه قرار گرفته است، افزود: بیابان لوت برای استان کرمان یک سرمایه بزرگ به شمار می‌رود که باید بتوانیم با مطالعه و پژوهش از چگونه بهره‌برداری کردن این میراث‌طبیعی آگاهی پیدا کنیم.

او تلاش برای برگزاری پنجمین کنگره معماری و شهرسازی کشور در شهر بم را از اولویت‌های این پژوهشگاه برشمرد و اظهارکرد: امیدواریم این کنگره با تامین اعتبار و همکاری مقام عالی استان کرمان در شهرستان بم برپا شود زیرا این اتفاق می‌تواند بم را در دوران پس از زلزله به علاقه‌مندان و پژوهشگران معرفی کند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار