رئیس دانشگاه تهران گفت: مرکز استاندارد سازی و تست موتور خودرو در دانشگاه تهران را افتتاح کرده ایم که به نوعی معتبرترین و پیشرفته ترین مرکز تست خودرو است.

محمود نیلی احمد آبادی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدامات دانشگاه ها برای مقابله با آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا و معضل آن را هر روز و همیشه درک نمی کنیم ولی وقتی که در فصل زمستان قرار می گیرم و هوا آلوده می شود متوجه می شویم  که آلودگی چقدر زیان آور است.

نیلی احمد آبادی در ادامه با بیان اینکه آلودگی هوا عوامل فراوانی دارد و به استفاده از یک روش نمی‌توان آن را حل کرد ادامه داد: در دانشگاه تهران روی آلودگی هوا اقداماتی را انجام داده ایم. منشا آلودگی هوا به عوامل مختلفی مثل خودرو ها، منابع متحرک، عوامل ساکن، رانمان کیفیت محصولات تولید شده و فضای اجتماعی شهر و کشور برمی گردد.

رئیس دانشگاه تهران افزود: در کنترل  معضل آلودگی هوا باید به مسائل عمومی و اینکه چقدر تلاش می کنیم تا آنها رفع شوند توجه کنیم. به عنوان مثال باید در معماری و شهر سازی به گونه‌ای عمل کنیم که حداقل جا به جایی را داشته باشیم و ساختمان‌ها را به گونه ای طراحی کنیم که حداکثر بهره برداری از انرژی را داشته باشیم. توجه به این موضوعات بسیار مهم است.

نیلی احمد آبادی افزود: موضوع حل معضل آلودگی هوا خیلی گسترده است و در دانشگاه تهران در همه این حوزه‌ها فعالیت می‌کنیم. دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران روی عوامل و شرایط به وجود آورنده آلودگی هوا کار می‌کند. در دانشگده‌های فنی و مهندسی هم روی افزایش کیفیت خودرو‌ها کار کرده ایم. یک مرکز استاندارد سازی و تست موتور خودرو در دانشگاه تهران افتتاح کرده ایم که به نوعی معتبرترین و پیشرفته ترین مرکز تست خودرو است.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه بیان کرد: در دانشگاه تهران در مسائل شهرسازی در حوزه آموزش و پژوهش سعی می‌کنیم این موارد را مورد توجه قرار دهیم که بهترین شرایط را برای حداقل کردن جا به جایی‌ها و جلوگیری از کاهش آلودگی‌ها صورت بگیرد.

تحولی عظیم در همکاری دانشگاه ها برای حل چالش های بزرگ داشته ایم

نیلی احمد آبادی افزود: منشا بسیاری از این بحث‌ها به تفکر و رفتار اجتماعی برمی گردد و دانشگاه تهران که یک دانشگاه جامع است، روی تمام این حوزه‌ها فکر می‌کند تا تمام این مسائل را کنار هم قرار دهد و با همکاری بین رشته‌های مختلف تمام این مسائل را در نظر بگیرد. در سال اخیر همکاری بین دانشگاه ها برای حل مسائل و چالش‌های بزرگ تحولی عظیم رخ داده است.

رئیس دانشگاه تهران افزود: در حال حاضر یازده دانشگاه بزرگ کشور با همکاری سازمان محیط زیست در حال بررسی چالش آلودگی شهر‌ها هستند و تاکنون به نتایج ثمر بخشی دست یافته ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار