نماینده مردم زابل در مجلس:

توسعه باغات زیتون در الگوی کشت منطقه سیستان مقرون به صرفه است

دهمرده گفت:توسعه باغات زیتون در الگوی کشت منطقه سیستان مقرون به صرفه و اقتصادی است و جهاد کشاورزی باید از این نوع کشت حمایت‌های ویژه‌ای داشته باشد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، حبیب الله دهمرده نماینده مردم شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی در نشست شورای معاون و مدیران سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان اظهارداشت: توسعه کشاورزی و دامپروری با وجود همه کمبودهای منابع آبی تعطیل پذیر نیست.

او  ادامه داد: باید الگوی کشت علمی در دشت سیستان طوری طراحی و اجرایی شود که اقتصادی بوده و زندگی شرافتمندانه‌ای برای مردم منطقه به ارمغان بیاورد.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی افزود: تفاهم‌نامه‌ای با وزارت جهادکشاورزی به امضا رسیده که توسعه کشت باغات زیتون در سیستان را بدنبال خواهد داشت.

او  با بیان اینکه باغات زیتون در سیستان می‌تواند توسعه یابد بیان کرد: عمده تعهدات وزارت جهاد کشاورزی بر اساس تفاهم‌نامه، تأمین و تحویل ۵٠ هزار اصله نهال زیتون شناسنامه دار اصلاح شده در سالجاری، ساخت باغ مادر و سازگار به وسعت پنج هکتار، ساخت باغ کلکسیون زیتون حداقل با ٢٠ رقم، راه‌اندازی و تجهیز قلمه زیتون در منطقه به ظرفیت ٢٠٠ هزار قلمه و ساخت و تجهیز ۵ گلخانه به مساحت سه هزار مترمربع و برگزاری دوره‌های آموزشی کاشت، داشت و برداشت زیتون در مدت پنج سال بوده که قابل تمدید است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان نیز در این نشست گفت :عملیات اجرایی آبرسانی به ۴۶هزارهکتار ازاراضی دشت سیستان درحال اتمام بوده وتاکنون از محل طرح در ۲ مرحله بیش از ١٣٠ میلیون مترمکعب آب تحویل کشاورزان سیستانی شده است.

محمدعلی نیکبخت افزود: برای الگوی کشت سیستان بدنبال ایجاد باغات و مزارع الگویی هستیم تا کشاورزان با شیوه‌های جدید کشت و محصولات جدید و دستاوردهای اقتصادی آن آشنا شده و بدین شکل بتوانیم فرهنگ تغییر الگوی کشت در منطقه را نهادینه کنیم.

او از همه کشاورزان،سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع، دانشگاه سیستان، تعاونی‌های تولید و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سیستان خواست برای کشت محصولات اقتصادی و کم آب بر با توجه به محدودیت آب کشاورزی نهایت همکار ی را با مجموعه بخش کشاورزی استان داشته باشند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار