نشریه نیوزویک در یادداشتی خطر حضور عربستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس در مذاکرات هسته‌ای ایران برای منافع واشنگتن را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه نیوزویک در مطلبی با عنوان «عربستان نباید پیشبرد سیاست آمریکا در قبال ایران را در دست بگیرد» با نیم نگاهی به مذاکرات روز‌های اخیر دولت بایدن با مقامات اروپایی، پیشنهاد رئیس‌جمهور فرانسه برای گنجاندن عربستان در مذاکرات هسته‌ای ایران و تایید این ایده از سوی وزیر خارجه آمریکا را یادآور می‌شود و می‌نویسد فشار برای اتخاذ رویکرد چندجانبه برای مذاکره با تهران در واشنگتن ریشه دوانده است.

این رسانه آمریکایی البتشه متذکر می‌شود که چنین اقدامی بی‌شک به زیان سیاست آمریکا در منطقه به پایان می‌رسد.

نیوزویک در بخشی از این یادداشت پیش‌بینی خود از اتخاذ رویکرد چند جانبه در مذاکرات برجامی با ایران را اینگونه تشریح می‌کند: ورود بازیگران منطقه‌ای به برجام نتیجه‌ای جز دیکته کردن مفاد یک توافق تازه را که احتمالا به زیاده‌خواهی منجر می‌شود، ندارد. زیاده‌خواهی‌هایی که به سادگی از سوی ایران رد خواهد شد.

این رسانه آمریکایی صریحا متذکر می‌شود منافع آمریکا با کشور‌های منطقه متفاوت است و دولت بایدن باید تنش‌زدایی در منطقه را به عنوان هدف اصلی در مذاکرات برجامی دنبال کند.

نیوزویک با یادآوری تمایل ایران به حفظ برجام مدعی می‌شود این امر از رقابت هسته‌ای در منطقه جلوگیری می‌کند و احتمال بروز تنش نظامی را کاهش می‌دهد. توافق یک به یک با ایران، آتش‌تنش نظامی را که از سال ۲۰۱۸ و آغاز کارزار فشار حداکثری علیه ایران در منطقه حاکم شد را رو به سرد شدن سوق می‌دهد. در حالی که ممکن است کشور‌های حوزه خلیج فارس بند‌های جدی‌تری را در توافق تازه با ایران دنبال کنند، اما این بدان معنا نیست که آمریکا مجبور به اجرای آن باشد.

نیوزویک در یادداشت خود می‌گوید همانطور که پیشتر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، از طرح‌های دیپلماتیک عربستان و امارات در قبال ایران حمایت کرد، این دو کشور باید به این سمت و سو پیش روند. اما آوردن کشور‌های منطقه به پای میز مذاکرات هسته‌ای با ایران، آن‌ها را قادر می‌سازد تا منافع خود را در این مذاکرات پیش ببرند و تضعیف سیاست آمریکا را موجب شوند.

یادداشت نویس نیوزویک البته ادعا‌هایی درباره برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای ایران را باز تکرار می‌کند، ادعا‌هایی که بار‌ها از زبان مقامات آمریکایی شنیده شده است و دیگر تازگی ندارد. فاصله زمانی اندک ایران تا دستیابی به بمب اتمی یکی از این دست ادعاهاست. در بخش دیگری از این یادداشت ادعا می‌شود آمریکا قابلیت کشاندن ایران و دیگر کشور‌های منطقه را به پای میز مذاکره در راستای حل و فصل مسائل فیمابین را دارد، البته این اقدام نباید گامی در جهت لغو تحریم‌ها تلقی شود.

نیوزویک به رئیس جمهور جدید آمریکا توصیه می‌کند پیگیر زیاده خواهی‌های تل‌آویو در مسئله ایران نباشد زیرا جنگ با ایران هیچ سودی برای آمریکا و رژیم صهیوونیستی به بار نمی‌آورد. این رسانه آمریکایی با یادآوری پیمان‌شکنی دولت پیشین کشورش تاکید می‌کند ساکن جدید کاخ سفید نباید ایران را برای اتخاذ اولین گام برجامی تحت فشار قرار دهد، زیرا خود آمریکا در تبعیت از این توافق شکست خورده و ایران نیز بیش از یک سال است در برابر تحریم‌ها مقاومت کرده است. پس مسئولیت نشان دادن حسن نیت بر عهده طرف آمریکایی است.

انتهای پیام/ پ

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
کسی برای عربستان یونجه خرد میکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
شیخ نشینان خلیج فارس تنها کاری که باید انجام دهند این است که دست از کشتار مردم یمن بردارند .
نفت مجانی به کشورهایی دیگر ندهند.
مردم وملت خود را مجازات نکنند.
دست از لجبازی با مناسک حج بردارند.
سلاحهای کهنه و فرسوده را انبار نکنند.
برای اینکه در دنیا بیشتر ابرویشان نرود با هم نوع آن خود ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
عربستان هیچ قدرتی به غیر از پول ندارد و تنهادهدفش رو در رو قرار دادن آمریکا با ایران است و اسرائیل هم همینطور
در واقع آنها به دنبال فشار به ایران هستند تا ابد ودبه هر بهانه ای
حتی اگر انرژی هسته ای هم نباشه و موشک هم نباشه وجود سرزمینی مستقل و وسیع تر از عربستان با مردمانی مستعد رشد. براشون یک خطر محسوب میشه.
اونا با مذاکره سیر نمیشن چون تشنه به خون هستند و تنها راه مقابله با شرایط فعلی فقط و فقط نابودی عربستان است
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۲۲:۲۳ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
اگه ایران همچین چیزی رو قبول کنه که عربستان دهم توی مزاکرات هسته باشد من از ایران میرم
Netherlands
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
باید بازرسان آژانس رو هم از ایران اخراج کنند و هیچ امتیازی به طرف مقابل داده نشه چون هیچ نفعی این برجام واسه ی ما نداشته و تحریم چه برجام باشه چه نباشه هست، پس ایران باید هیچ اعتنایی به آمریکا نکنه و این سربازای منحوس آمریکا و غرب رو از منطقه بیرون بندازه و با خاک انداز به زباله دونی بندازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
واقعا پذیرفتن عربستان به عنوان یکی از کشورهای طرف مذاکره سبب ایجاد یک حس چندش اوری برای ادم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
با گاو که نمیشه مذاکره کرد
Iran (Islamic Republic of)
farhad
۲۳:۴۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۹
مذاكره با عربستان خيلي مسخره شده مگه با گاو هم مذاكره ميشه كرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
عربستان برا ما شاخ شده، تعجب نیست از این دیپلماسی ظریف
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین
۱۶:۳۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
حرف حق.
آخرین اخبار