حجت الاسلام حسن درویشیان گفت: اطلاع‌رسانی از اقدامات، فعالیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در سیستان و بلوچستان کمتر انجام می‌شود که ضرورت دارد یک برنامه مدون از سوی مسئولان برای این مهم تدوین شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  حجت الاسلام حسن درویشیان رییس سازمان بازرسی کل کشور در نشست مشترک با استاندار سیستان و بلوچستان و مسوولان این استان در چابهار اظهارداشت: قوه قضاییه و سازمان بازرسی در حمایت از توسعه سواحل مکران، چابهار و استان از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کند زیرا سفرهای نخست ریاست قوه قضاییه در اوایل اداره این قوه به این منطقه بوده است.

او  با بیان اینکه رسانه‌های ملی، محلی و ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی در زمینه‌هایی که ضرورت دارد وارد شوند زیرا در داخل و خارج از کشور سرمایه‌های سرگردان و منتظر ارائه زیاد داریم افزود: نیاز به فعالیت و همچنین رایزنی‌های جدی و مستمر استاندار سیستان و بلوچستان از فرصت‌های اقتصادی که در منطقه داریم وجود دارد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: این فرصت‌ها متاسفانه در سال‌های گذشته با وجود شرایط استراتژیک و امتیازاتی که ما نسبت به کشورهای دیگر داریم از دست داده و درست استفاده نکردیم.

او  با اشاره به اینکه با وجود تمام کارهای انجام شده و خدمات ارزشمندی که نظام به مردم این منطقه ارائه کرده هنوز راه طی نشده زیاد داریم گفت:موضوع فرودگاه چابهار را به صورت جدی دنبال و در نخستین فرصت بعد از این سفر در نشستی از همه طرف‌های دعوا دعوت و این موضوع حل خواهد شد.

منطقه آزاد چابهار پس از ۲۷ سال داری مرز دریایی، زمینی و هوایی شد

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: منطقه آزاد چابهار با ۲۷ سال از عمر خود مرز دریایی، هوایی و زمینی نداشت که با طرحی که تهیه و در مجلس تصویب شد امروز فرصتی فراهم بوده تا این منطقه از این مرزها بهره مند شود.

احمدعلی موهبتی با اشاره به تعطیلی فرودگاه بین المللی چابهار و اینکه به نظر ما این تعطیلی آسیب بزرگی به آنچه که رهبر معظم انقلاب گنج پنهان و توسعه سواحل مکران می‌گذارد افزود: در مقطعی که این پروژه آغاز شد تقریبا می‌توان گفت مطالبه برای سرمایه‌گذاران یک نمودار رو به بالایی داشت که بعد از تعطیلی فرودگاه این مهم کاهش پیدا کرد.

او  با بیان اینکه چابهار باید بتواند به مراکز قدرت و ثروت نزدیک شود و قطعا با وجود فرودگاه پایگاه شکاری این نمی‌تواند یک اتفاق مبارک باشد زیرا پروازهای خارجی نمی‌توانند بیایند بیان کرد: این موضوع مشکلات خاصی را در برداشته که خارج از محدوده منطقه آزاد بوده و کلیدش در اختیار مجموعه حوزه اقتصادی نیست.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: بندر شهید بهشتی در جایگاه خوبی واقع شده و هم‌اینک در وضعیتی است که اگر اقدامات برای پشتیبانی از آن مانند بزرگراه و راه‌آهن انجام شود قطعا تحول بزرگی در شرق و مجموعه اقتصاد کشور خواهد گذاشت.

او  با اشاره به اینکه توجه به مرز هم در این ایام به صورت ویژه افزایش پیدا کرده و مرز رسمی ریمدان راه‌اندازی، مرز رسمی پیشین نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد گفت: ۲ مرز کوهک و گمشاد هر ۲ مصوب کارگروه‌های رسمی را دارد و منتظریم که موافقت ۲ کشور پاکستان برای کوهک و افغانستان برای گمشاد صادر شود.

موهبتی با بیان اینکه در افغانستان مرز میلک و در پاکستان نیز مرز میرجاوه فعال است بیان کرد: در افغانستان ویژگی‌هایی وجود دارد که قطعا می‌تواند با وجود بندر و راه‌آهن این کشور از مزیت‌های استان استفاده و امنیت پایدار درآن منطقه به وجود بیاید.

او با بیان اینکه تمام اقداماتی که برای منطقه سیستان در سال‌های گذشته هزینه شده اگر در مقطی که هزینه می‌کردیم دلار می‌گرفتیم بیش‌از ۱۰ میلیارد دلار داشتیم گفت: این هزینه‌هایی که انجام شده دست ما را برده زیر تیغ افغانستان و وابستگی ما را به آب بیشتر کرده است.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: بنابراین پیگیری‌ها برای موضوع منطقه ‌آزاد سیستان انجام شده و حتما باید آن را زودتر راه انداخته و اقداماتی انجام شود که آب‌بر نبوده و بتواند اشتغالزا باشد.

او با بیان اینکه هم‌اینک بند کمال خان ساخته شده و مشکل جدی برای آب در منطقه سیستان است بیان کرد: اگر این اتفاق مبارک (منطقه آزاد سیستان )بیافتد منطقه آزاد چابهار و این منطقه ۲ بال پرواز می‌شوند و اثرگذاری خوبی برای سیستان و بلوچستان خواهند داشت.

موهبتی با اشاره به اینکه معدن بزرگ طلای سیستان و بلوچستان در ماه گذشته رونمایی شده گفت: این معدن ۲۵ تن طلا خواهد داشت که با ۱۳ تن طلای که قبلا در استان شناسایی شده این ظرفیت به ۳۸ تن رسیده است.

او  با تاکید بر اینکه خط سیر رفتار منطقه آزاد از بخش تجاری به بخش صنعتی حرکت کرده و عکس‌های هوایی سال به سال نوع تغییر کار در حوزه تجاری به صنعتی را کاملا نشان خواهد داد بیان کرد: ۱۰۰ میلیون دلار نیز برای امنیت جنوب شرق گذاشته شده که این مهم برای امنیت و توسعه روستاها و شهرستان‌های مرزی اثرات خوبی گذاشته است.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: بیش از سه هزار ماشین‌آلات سنگین از جنوب تا شمال استان مشغول بکارند و تقریبا در حوزه نرخ بیکاری برای نخستین بار بخشی بخاطر باران رحمت الهی و بخشی دیگر به دلیل فعالیت حوزه عمرانی و اقتصادی ( ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و آستان قدس رضوی) تک رقمی شد.

او  با اشاره به اینکه مشکلات سیستان و بلوچستان زیاد است گفت: در حوزه آب آشامیدنی چالش بسیار اساسی وجود دارد با توافقات جدید و پیگیری‌های نمایندگان هم‌اینک حدود یکهزارو ۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه آب روستایی اعتبار وجود داشته و باید کار شود.

موهبتی با تاکید بر اینکه موضوع آموزش در روستاهای سیستان و بلوچستان جدی است تصریح کرد: سال ۹۷ اعتبارات آموزش و پرورش ۲۰۰میلیارد تومان بود که ۱۰۰میلیارد تخصیص داشت همچنین در ۹۸ این عدد ۴۳۵ میلیارد تومان با ۱۰۰ درصد تخصیص و امسال ۶۸۰ میلیارد تومان بوده است.

او  خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت دوازدهم ۳۱۵ روستا تحت پوشش شبکه جهانی اینترنت بودند که هم‌اینک بیش‌از ۲ هزار و ۵۰۰ روستا اینترنت دارند و تا پایان اردیبهشت تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار اینترنت خواهد داشت.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به رشد بودجه استان تصریح کرد: در سال ۹۷ بالاترین رشد اعتبارات بین استان‌های کشور برای این استان بوده و در سالجاری و پارسال نیز دوباره همین شرایط فراهم شد.

او  ادامه داد: میانگین ما با شاخص‌های کشور زیاد است و باید تلاش بیشتر انجام و امیدواریم همه به گونه‌ای عمل کنیم که ایجاد امید در دلدادگان نظام و یاس در دشمنان فراهم کنیم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار