جهش تولید رمز عبور از مشکلات کشور است و تحقق شعار جهش تولید با همکاری، همفکری و تلاش همگانی، قطعاً مردم را نسبت به آینده کشور امیدوار و دشمنان را ناامید خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، با تلاش همه جانبه در مسیر جهش تولید باید نقشه‌ها و برنامه‌های دشمنان ایران و ملت را که همواره بدنبال ناکارآمد نشان دادن نظام و دولت بوده اند، نقش بر آب کنیم.

کشور عزیزمان روز‌های ابتدایی سال ۹۹ را به دلیل شیوع ویروس کرونا با شرایط عمومی و اجتماعی مطلوبی آغاز نکرد. نیک می‌دانیم شرایط ایجاب می‌کند که همه توان، امکانات، تجربه و برنامه‌ریزی بخش‌های مختلف برای گذر از این شرایط به کار گرفته شود، اما دیر یا زود این بیماری از کشور رخت برمی‌بندد و روال عادی زندگی از سر گرفته می‌شود، پس در همین حال و تا فرصت از دست نرفته باید برای سایر برنامه‌های سال جاری ازجمله تحقق "جهش تولید" چاره‌اندیشی کرد.

شیوع ویروس کرونا در کشورمان، آسیب‌ها و تهدید‌های گوناگونی را بهمراه داشت، اما کارشناسان و مسوولان معتقدند که با وجود این مشکلات در سالی که به «جهش تولید» نامگذاری شده است می‌توان با استفاده از فرصت‌های بوجود آمده، شعار سال را محقق کرد.


بیشتر بخوانید


کرونا ثابت کرد، ریشه‌کن کردن مشکل‌ها در سایه مشارکت، همدلی، همراهی و البته تعامل ممکن است. در کنار فعالیت همه بخش‌های کشور، از حاکمیت گرفته تا دولت و نیرو‌های مسلح و مردم، فعالان اقتصادی نیز با تلاش و همراهی، ضمن افزایش تولید نیاز‌های درمانی، در انجام اقدامات خیرخواهانه برای تأمین نیاز‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی فعال بودند و نشان دادند که مثل همیشه اولویت اولشان سربلندی و پیروزی کشور است و مانند سایر مردم و بخش‌ها در این مسیر پیش‌قدم هستند.

نگاهی به نام‌گذاری‌های اخیر معظم‌له نشان می‌دهد علاوه بر تقویت بخش‌های مختلف جامعه تقویت اقتصاد از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است؛ لیکن طی چندسال گذشته همواره موضوع تولید، کانون توجه قرار گرفته و این کلیدواژه بار‌ها تکرار شده است و تبیین ابعاد جهش تولید، نقاط قوت و فرصت‌های ایجادشده در چهارمحال و بختیاری مشارکت اجتماعی و همگانی را برای دست‌یابی به این مهم به دنبال داشته است.

تحقق شعار جهش تولید، دروازه ورود به قرن جدید

رشد ۷۲۰ درصدی سرمایه گذاری در استان چهارمحال وبختیاری

سجاد رستمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: با صدور ۵۶۷ جواز تاسیس در سالجاری میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در استان ۷۲۰ درصد رشد داشته است.

او افزود: با صدور این تعداد جواز تاسیس هفت هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید در استان طی سالجاری ایجاد شده است.

رستمی، آغاز اجرای طرح کریستال ملامین از صنایع پایین‌دستی پتروشیمی را از مهمترین طرح‌های سرمایه‌گذاری استان در سالجاری برشمرد و گفت: این طرح در حال حاضر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و علاوه‌بر اینکه جواز تاسیس آن صادر شده، تجهیزات این طرح نیز خریداری شده و بزودی وارد استان می‌شود.

او، میزان اشتغال این واحد صنعتی را ۱۶۰ نفر اعلام کرد و گفت: واحد کریستال ملامین لردگان در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار با حجم سرمایه‌گذاری یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری همچنین از پیشرفت ۷۵ درصدی بزرگترین طرح استحصال منیزیت از دولومیت در استان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح بیش از سه هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی در استان ایجاد می‌شود.

رستمی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار برخی تصدی‌گری‌های صمت به خانه صنعت و معدن استان واگذار شد، خاطر نشان کرد: اختیارات صدور جواز تاسیس از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به خانه صنعت و معدن واگذار شد که این موضوع در تقویت جذب سرمایه‌گذار و تعامل بخش خصوصی و دولتی بسیار موثر بوده است.

گفتنی است، بخش صنعت در تولید ناخالص چهارمحال و بختیاری ۱۲.۶ درصد است که این رقم با توجه به میانگین کشوری آن که ۳۴.۲ درصد است، نشان می‌دهد که بخش صنعت در استان همچنان دارای ظرفیت‌های بیشماری است که شکوفایی بیش ازپیش آن می‌تواند مسیر توسعه‌یافتگی چهارمحال و بختیاری را هموارتر کند.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۷۹ هزار نفر است.

رهبر معظم انقلاب با دید جامع و سیستمی لوازم جهش تولید را در سخنرانی‌های متعدد خود اعلام کرده اند که یکی از آن‌ها جلوگیری از قاچاق بوده و در یک نگاه می‌توان بخشی از عوامل مؤثر بر جهش تولید از نظر ایشان را به صورت ذیل خلاصه کرد.

جلوی قاچاق گرفته شود، جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود، به تولیدکننده مشوق‌هایی داده شود، با کسانی‌که از کمک‌های مالی دولت سوء استفاده می‌کنند، برخورد جدّی قضائی شودبرنامه‌ریزی برای حضور مجموعه‌های دانش‌بنیان، جوانان علاقه‌مند به کار و ... کار ده برابری

به دیگرسخن؛ چنانچه ابعاد جهش تولید (اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی)، نقاط قوت و فرصت‌های ایجادشده با تحقق آن (افزایش سرمایه‌گذاری و اشتغال، وفور کالا در بازار، ارزآوری، رشد و توسعه اقتصاد و افزایش سهم آحاد مردم از آن و ...) و نقاط ضعف و تهدیدات دفع شده با حصول آن (بیکاری، تورم، تحریم و ...) برای مردم و مسئولین تبیین شود، مشارکت اجتماعی و همگانی را برای دست‌یابی به این مهم درپی خواهد داشت.

افزایش ۶۵ درصدی میزان کشفیات کالای قاچاق نسبت به مدت مشابه پارسال

چهارمحال و بختیاری سه هزار و ۷۳۲ کیلومتر راه دارد که ۲۵۹ کیلومتر بزرگراه، ۷۶۱ کیلومتر راه اصلی، ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی و دو هزار و ۳۶۹ کیلومتر راه روستایی است و بخشی از راه‌های ارتباطی این استان از جمله مسیر لردگان به بروجن از مسیر‌های ترانزیتی است.

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری در چهارمین جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گفت: در ۹ ماهه امسال ۷۹۵ قاچاقچی کالا و ارز در استان دستگیر و در این رابطه ۲۳۱ خودرو حامل کالا‌های قاچاق توقیف شده است.

او افزود: ارزش ریالی کالای کشف شده در این مدت ۳۵۰ میلیارد ریال برآورد شده که ۶۰ درصد بیشتر از سال گذشته بوده و این آمار نشان‌دهنده فعالیت شوتی‌ها در محور‌های مواصلاتی استان است.

عباسی با تأکید بر پیگیری پرداخت حق الکشف و تشویق نیرو‌های کاشف گفت: برای شناسایی و توقیف اموال قاچاقچیان در سراسر کشور، می‌بایست قضات و مراجع قضایی به جای سامانه استانی به سامانه ملی دسترسی داشته باشند تا روند اجرای احکام سریع‌تر انجام شود.

او در ادامه خواستار مبارزه با عاملان مبداً و مقصد خودرو‌های شوتی شد تا قاچاقچیان اصلی هم در دام قانون گرفتار شوند.

البته در شرایط انتشار ویروس پیش‌گفت و کاهش آثار و تبعات آن بر حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در روز‌ها و ماه‌های آینده برای دست‌یابی به اهداف جهش تولید و پیشگیری و مقابله با قاچاق، لازم است این موضوعات در حیطه مأموریت قانونی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط بررسی و برنامه‌ها و اقدامات پیش‌دستانه برای آن‌ها لحاظ شود تا مشارکت همگانی (مسئولین و مردم) برای تحقق اهداف مشترک و متعالی فراهم شود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Ireland
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
ایران سربلند