در نشست کانون تفکر دانشگاه یزد مشکلات حمل و نقل عمومی و دلایل کاهش استفاده از آن مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، عباس علوی‌راد، عضو هیئت ‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی یزد، حمل و نقل را در دسته خدمات شهری متعلق به گروه‌های مختلف شامل ساکنان و گردشگران دانست که در سطوح بالاتر می‌تواند به‌عنوان گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مطرح شود.

او افزود: سهم هزینه حمل و نقل در استان یزد برای هر خانوار حدود ۱۴ درصد از کل هزینه‌های موجود بوده که در مقایسه با دیگر شهر‌های کشور رقم بالایی محسوب می‌شود، همچنین پیامد‌های مثبت حمل و نقل عمومی، علت متقاعد شدن دولت‌ها به حمایت از این مسئله است که با وجود عدم سودآوری اقتصادی این بخش، دولت‌ها آغاز کننده و حامی اصلی سیستم حمل و نقل شهری تلقی می‌شوند.

همچنین امیر شریف یزدی، مدیر مرکز پژوهش‌های خورشیدی یزد ضمن بررسی موانع توسعه حمل‌ونقل در یزد گفت: در طول پنج دهه اخیر، مساحت شهر یزد حدود ۱۷ برابر و جمعیت آن تنها شش برابر افزایش یافته در حالیکه سهم استفاده از حمل و نقل عمومی تا پیش از همه‌گیری کرونا تنها چهار درصد بوده و این امر نشانگر کاهش اعتماد و وابستگی شهروندان به حمل و نقل عمومی است.

علیرضا رجبی پور میبدی، استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، استفاده از وسیله نقلیه شخصی را ناشی از عوامل فرهنگی دانست که نیاز به آموزش و برنامه‌ریزی فرهنگی را دو چندان می‌کند.

او افزود: سرعت متوسط خودرو‌های شخصی در یزد ۹۰ کیلومتر بر ساعت است که تصادفات بسیاری را رقم‌زده و شاید از ترجیحات شهروندان یزدی پرده بردارد. زیرا حتی باوجود ناوگان لوکس، باز هم به سمت حمل و نقل عمومی ترغیب نمی‌شوند.

حمیدرضا قمی عضو شورای اسلامی شهر یزد گفت: نبود بخش خصوصی واقعی، فقدان شرکت‌های دارای ناوگان متعدد و مدیریت متمرکز از مشکلات موجود در سیستم حمل و نقل کشوری است که شامل سیستم حمل و نقل داخلی و برون‌شهری می‌شود.

او افزود: ناوگان خویش‌ فرما به‌نوعی بدعت در سیستم حمل و نقل بخش خصوصی است که ارثیه تصمیم‌گیرندگان مدیران شهری از گذشته است.

عضو شورای شهر یزد وجود وسایل حمل و نقل با قدرت مانور بالاتر همچون موتورسیکلت را به عنوان عاملی برای عدم استفاده از حمل‌و نقل عمومی دانست و خاطر نشان کرد: ۲۵۰ هزار موتور پلاک شده و به نقل از پلیس راهور حدود ۵۰ هزار موتورسیکلت پلاک نشده سهم بسزایی در نبود انگیزه استفاده از حمل و نقل عمومی دارند.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.