مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اردبیل گفت: گردشگری کشاورزی و توسعه واحد‌های بومگردی در روستا‌ها با توجه به ظرفیت‌های موجود این مناطق دو پیش نیاز برای رونق اقتصاد روستایی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، نادر فلاحی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: صنعت گردشگری امروزه با توجه به درآمدزایی و ارزآوری بالای آن یکی از صنایع اول در سطح بین‌المللی معرفی و شناخته شده که توان و ظرفیت رونق اقتصادی در کنار توسعه اشتغال را داشته و می‌تواند تحول عظیمی در جوامع پیشرو در این حوزه ایجاد کند.

او افزود: تجربه‌ خوشایند و موفقی که تا یک سال گذشته و قبل ازشیوع ویروس کرونا در مناطق مختلف به ویژه در استان اردبیل در بخش گردشگری حاصل شد توانمندی این صنعت را در رقابت با سایر صنایع پرسود در سطح جهان نمایان کرد و به این طریق گردشگری خودی نشان داد و ثابت کرد که می‌تواند توسعه پایدار را رقم بزند.

فلاحی تصریح کرد: با توجه به اهمیت و جایگاه این صنعت، شاخه‌های مختلفی برای آن تعریف و روز به روز بر جذب گردشگر در بخش‌های مختلف تلاش شد که از جمله یکی از شاخه‌های نوین صنعت گردشگری که به تازگی در کشور به آن پرداخته شده گردشگری کشاورزی است که به دلیل جاذبه‌های متنوع در این شاخه از گردشگری اعم از کشاورزی، باغ‌داری، دامداری، پرورش ماکیان، پرورش آبزیان و... می‌تواند به عنوان یکی از فعالیت‌های پربازده خود را معرفی کند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: خواستگاه گردشگری کشاورزی اغلب در مناطق روستایی بوده که این امر یک امتیاز مهم برای آن به شمار می‌رود چرا که گردشگر می‌تواند به دور از زندگی ماشینی و هیاهوی زندگی شهری در مکانی  دنج، سنتی، آرام، زیبا، اصیل با آب و هوایی مطبوع و محیط طبیعی و همراه با آداب، رسوم و سنن بومی، تنوع غذایی محلی و در عین حال ارزان به آرامش رسیده و از زیرساخت‌های ایجاد شده در بخش گردشگری کشاورزی بهره‌مند شده و لذت ببرد.

فلاحی افزود: با توجه به این مولفه‌ها برای رونق و توسعه گردشگری کشاورزی، آنچه بیش از همه ضرورت توجه به آن احساس می‌شود، توجه به بومگردی در مناطق هدف توسعه گردشگری کشاورزی است تا از این طریق زمینه برای ماندگاری هر چه بیشتر گردشگران در مناطق روستایی با وجود جذابیت‌های ایجادشده برای آنها فراهم شود.

او گفت: بدیهی است که در صورت توسعه بومگردی در کنار گردشگری کشاورزی رونق اقتصادی در روستاها فراهم شده و مردم محلی روستاها که به عنوان مجریان این طرح‌های گردشگری به شمار می‌روند در کنار بهره‌مندی از منافع مالی این بخش، به فرهنگ و هویت سنتی و اصیل خود افتخار خواهند کرد که این امر خود به احیای آداب و رسوم و سنن چه بسا از یاد رفته و در حال فراموشی کمک می‌کند.

فلاحی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از تولیدات زنان روستایی صنایع‌دستی خاص هر منطقه است، با ورود گردشگران به این مناطق زمینه برای رونق فروش و به تبع آن رونق تولید این صنایع فراهم آمده و از این طریق نیز زنان روستایی از حضور گردشگران منتفع خواهند شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: در کنار مزیت‌های یادشده برای تاثیرگذاری گردشگری کشاورزی بر اقتصاد خانوارهای روستایی، بی‌تردید ایجاد خلاقیت و استفاده از راهکارهای نوین و خلاقانه نقش بسزایی در ایجاد جذابیت و ترغیب گردشگران برای ماندگاری در روستا خواهد داشت که توجه به این مهم سنگ بنای فعالیت‌ها در حوزه گردشگری کشاورزی و روستایی برای نیل به توسعه اقتصادی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.