صادقی نیارکی گفت: تا پایان امسال محموله‌های روغن تخلیه و توزیع می‌شوند که رقم قابل توجهی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، مهدی صادقی نیارکی ،معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت عصر سه شنبه در «جلسه شورای هم خانواده اداره‌های تابعه وزارت صمت» در قم که در سالن جلسات شرکت تولیدی پاکشوما در شهرک صنعتی محمودآباد برگزار شد، گفت:در صورتی که صنعت و تولید پر رونقی داشته باشیم تولید ناخالص نیز افزایش می‌یابد.

او  افزود: افزایش تولید ناخالص ملی باعث سرمایه گذاری مجدد شده و با سرمایه گذاری مجدد نیز مازاد تولید ایجاد می‌شود و مازاد تولید هم قدرت خرید ایجاد نموده و در نتیجه شاهد به وجود آمدن بازار خرید خواهیم بود.

معاون وزیر صمت ادامه داد: ما باید به جای این که به دنبال توزیع پول در بین طبقه‌های جامعه باشیم به سمت توزیع کارخانه‌ها و رشد صنعتی کشور حرکت کنیم چرا که این اقدام ضریب جینی را تنظیم کرده و فاصله طبقاتی را کاهش خواهد داد.

معاون وزیر صمت همچنین با مهم دانستن موضوع سرمایه در گردش گفت: به رغم اهمیت سرمایه در گردش آن چیزی که تولید و صنعت کشور را نجات می‌دهد سرمایه گذاری است.

او عنوان کرد: اگر سالانه حدود ۱۰ درصد معادل ۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در کشور صورت گیرد یک تغییر ماهوی در حوزه تولید و صنعت ایجاد کردیم.

صادقی نیارکی با بیان این که در سالی که کمترین منابع ارزی را داشتیم بیشترین تولید‌های صنعتی در کشور اتفاق افتاده است ادامه داد: در سال ۵۷ و نخستین سال پیروزی انقلاب میزان صادرات کشور ۵۴۰ میلیون دلار و حجم واردات نیز ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بودو نخستین سالی که رقم صادرات کشور به بیش از یک میلیون دلار رسید سال ۶۳ بود.

او  افزود: در سال ۸۹ نیز ۶۵ میلیارد دلار واردات داشتیم و حجم صادرات هم ۲۷ میلیارد دلار بود که نشان دهنده یک تراز تجاری منفی است.

نیارکی میزان واردات کشور در سال ۹۸ را نیز ۴۳ میلیارد دلار و صادرات را ۴۱ میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: در سال ۹۹ نیز واردات کشور نسبت به پارسال ۲۰ درصد کاهش دارد و رکورد‌های عجیبی از توسعه تولید کشور رخ داد که این توفیق جز در سایه مدیریت هوشمندانه و توزیع عادلانه چه در حوزه توزیع مواد داخلی و چه در حوزه تامین و تخصیص ارز امکان پذیر نبود.

مصرف روغن در کشور

معاون وزیر صمت همچنین گفت: سالیان سال میزان مصرف روغن در کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار تُن بود، اما پارسال به خاطر ارز ۴۲ هزار ریالی به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن افزایش یافت.

او  با بیان این که بخشی از این کمبود تصنعی و القایی است گفت: مصرف واقعی روغن بین هزار و ۵۰۰ تُن تا هزار و ۸۰۰ تُن است از این رو شرکت بازرگانی دولتی باید ۷۰۰ هزار تُن تا ۸۰۰ هزار تُن روغن داشته باشد تا بحران ایجاد نشود.

او بیان کرد: تا پایان سال محموله‌های روغن تخلیه و توزیع می‌شود که رقم قابل توجهی است و ارز آن نیز تامین شده است، از این رو در کارخانجات مشکل حادی نخواهیم داشت.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
خواهشا پیگیری کنید تو قم مشکل کمبود روغن داریم چند تا فروشگاه رفتیم نداشتن تازه بعضی مغازه ها رفتیم می گن یه دونه بیشتر نمی فروشیم !
آخرین اخبار