به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان یکی از بخشهای مهم و تأثیرگذار تولید یک فیلم که کمتر به آن توجه میشود و در جشنواره فیلم فجر هم سیمرغی برای آن در نظر گرفته نمیشود، مدیر تولید است.
بخش اعظم تولید یک فیلم از صفر تا صد بر عهده مدیر تولید است و تقرییا هر کم و کاستی در جریان ساخت اثر، متوجه او خواهد شد.
امیر اسکندری مدیر تولید فیلمهای «روشن»، «یدو» و «زالاوا» که هر سه در بخش سودای سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور داشتند و در بخشهای مختلف نامزد دریافت سیمرغ بلورین شدند، در پاسخ به اینکه چرا بخش مدیر تولید در سینمای ما کمتر به چشم میآید، گفت: متاسفانه این سوال قبل از اینکه مدیر تولید شوم در ذهن من هم وجود داشت؛ میگویند، چون کار هنری انجام نمیدهند به آنها سیمرغی تعلق نمیگیرد! در صورتی که از شروع پیش تولید تا انتها، اکثر کارها بر دوش مدیران تولید است.
وی افزود: تنها کاری که در این بخش انجام میدهند، جشنی است که هرسال برای مدیران تولید برگزار میشود، اما اصل جشنواره فیلم فجر است که توجهی به این بخش ندارد.
مدیر تدارکات فیلم سینمایی «فروشنده» درباره همکاری در این فیلم، بیان کرد: کار در پروژه اصغر فرهادی دانشگاهی بود که ثمرههای الان من از همانجا نشات گرفته است. کار من کارگردانی نیست و با افراد زیادی هم در سینما کار کردم، اما واقعا روش کارگردانی فرهادی با همه فرق دارد.
اسکندری درباره سود در تولید در سینما اظهار کرد: تا جایی که همکارانم را میشناسم، در این زمینه چیزی ندیدم و نشنیدم. به شخصه فکر میکنم جیب تهیه کننده جیب خودم است. من برای خریدهای منزل خودم نه قیمتی میپرسم و نه تخفیفی میگیرم، اما واقعا برای تولید یک کار هم چانه زنی میکنم و هم تخفیف میگیرم. وقتی پول تهیه کننده را پول خودت ندانی هم خرج بالا میرود و هم اتفاقات عجیب و غریبی میافتد.
این مدیر تولید در رابطه با گران شدن یکباره تولید یک فیلم، تصریح کرد: مقولههایی که بیش از هر بخش قیمت یک فیلم را تعیین میکنند دستمزدهای بازیگران و تجهیزات هستند. متاسفانه طی یکسال اخیر دستمزد بازیگران به نحوی بالا رفته که باعث تعجب همه شده است. در بخش تجهیزات هم، چون با یورو و درهم کار میکنند و نوسانات در این حوزه زیاد است منطقی است که قیمتها بالا برود.
وی اظهار کرد: میتوان گفت دستمزدهای بازیگران تعیین کننده برآورد یک فیلم است و به نظرم مسبب اصلی بالا رفتن قیمت ها، شبکه نمایش خانگی است.
اسکندری درباره سختیهای هرکدام از سه پروژه سینمایی روشن، یدو و زالاوا گفت: در «روشن»، فیلمنامه را که خواندیم سختی کار حس نمیشد، اما به عمل که رسید دشواریها به میان آمد. البته از آنجایی که سابقه همکاری با روح الله حجازی و رضا عطاران را داشتم، هرچه جلوتر رفتیم مشکلات کم شد و در فضایی آرام به کار ادامه دادیم.
وی افزود: کار تولید پیش میرفت که کرونا آمد و ۲۴ اسفند مجبور شدیم کار را تعطیل کنیم و مابقی فیلمبرداری که شش یا هفت روز بود به اواسط اردیبهشت ۹۹ موکول شد. جمع کردن گروه برای این شش روز، پراکندگی زمان در تولید و تا حدودی شرایط آب و هوایی باعث شد ادامه کار تقریبا دشوار شود، اما خوشبختانه به خوبی به سرانجام رسید.
این مدیر تولید ادامه داد: تولید «یدو» بسیار سخت بود. پیش تولید این کار را در اسفند ۹۸ آغاز کردیم، اما به علت کرونا تعطیل و به خرداد ۹۹ موکول شد و در تیر و مرداد تولید را انجام دادیم. گرمای ۵۰ درجه و رطوبت بالای ۸۰ درصد به قدری شرایط را سخت کرد که باعث شد در روز اول فیلمبرداری سکانس آخر، نزدیک به چهارده نفر از بچهها زیر سرم بروند. البته از قبل یک حسینیه و اورژانس را آماده داشتیم و پیش بینی کرده بودیم.
وی بیان کرد: خوشبختانه کل گروه همدل بودند و به همدیگر انرژی مثبت میدادیم. این پشت صحنه بی حاشیه و یکدست باعث شد که فیلم ساخته شود. از سویی نامزدی در بخشهای مختلف خستگی را از تنمان بیرون کرد.
اسکندری اظهار کرد: پس از اتمام «یدو» راهی سنندج شدیم تا تولید «زالاوا» را انجام دهیم. فاصله زمانی از هتل تا لوکیشن یکی از سختیهای این فیلم بود، اما اینجا هم به علت همدلی بچهها کار را به خوبی به پایان بردیم. باید بگویم حق هدی زین العابدین هم بود که نامزد دریافت سیمرغ شود، اما نمیدانم چه اتفاقی افتاد که در لحظه آخر لغو شد.
انتهای پیام/