گمرک ایران و جمهوری‌آذربایجان بر تسهیل تردد کامیون‌ها از آستارا توافق کردند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، حسین کاخکی مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک ایران در نشست همکاری‌های گمرکی ایران و جمهوری آذربایجان در اداره کل گمرک آستارا از توافق با گمرک جمهوری آذربایجان برای تسریع تردد و کاهش ترافیک کامیون‌های تجارت خارجی، در دو سوی مرز آستارا خبر داد.

او گفت: در این جلسه برای کاهش ترافیک کامیون‌ها در مرز آستارا قرار شد با همکاری گمرک استان اردبیل، تعدادی از کامیون‌ها به مرز بیله سوار هدایت شود.

کاخکی افزود: طبق گزارش‌های واصله، ساخت و ساز در مرز مشترک جمهوری آذربایجان و روسیه از دلایل ترافیک کامیون‌ها در مرز آستاراست و این موضوع از گمرک کشور روسیه پیگیری خواهد شد.

مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک ایران افزود: کریدور شمال و جنوب نقش تعیین کننده‌ای در تقویت تجارت دارد و باید به مشکلات پایانه ریلی آستارا برای تسهیل گذر کامیون‌های ترانزیت کالا رسیدگی شود و صدور کد گمرک ریلی این شهرستان نیز پیگیری می‌شود.

حسین کاخکی گفت: دو هفته پیش نیز در جلسه کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در تهران، گمرک کشور همسایه با گذر سریع کامیون‌های تجاری از مرز موافقت کرد.

او افزود: در نشست امروز با حضور مسئولان سازمان‌های دامپزشکی ایران و جمهوری آذربایجان، موافقت شد با رعایت اصول قرنطینه، دام‌های زنده از مبدا گمرک جمهوری آذربایجان به مقصد نخجوان و بالعکس ترانزیت شود.

مدیرکل دفتر همکاری‌های بین الملل گمرک ایران کاخکی ادامه داد: بازگشایی گمرک خداآفرین نیز در نشست امروز مطرح شد و تحقق این امر نیازمند برخی مجوز‌های قانونی است و قرار شد این موضوع در کارگروه ویژه مرز وزارت کشور بررسی شود.

بنا بر اعلام اداره کل گمرک آستارا؛ از ابتدای امسال تا ۱۵ بهمن، ۲۳ هزار و ۷۳۵ دستگاه کامیون برای صادرات و واردات کالا از مرز زمینی این شهرستان تردد کرد و این شهرستان رتبه شانزدهم صادرات را در بین گمرکات کشور دارد.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.