مهلا دشتی مشاوره تحصیلی در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روشهایی برای افزایش انگیزه دانشجویان در اوایل ترم جدید اظهار کرد: باتوجه به اینکه دو ترم تحصیلی دانشگاه ها به علت ویروس کرونا مجازی برگزار شده بنابراین دانشجویان زیادی از نظر روانی دچار مشکلاتی شده اند.
او افزود: در حال حاضر برخی از دانشجویان نتوانسته اند خود را با شرایط کرونا سازگار کنند، در واقع شاید اوایل بیماری ارتباط برقرار کردن با شرایط پیش آمده با مشکلات زیادی همراه بود، اما هم اکنون این شرایط تا حد امکان قابل تحملتر شده است، چه بسا بعضی اوقات با بروز اتفاقات جدی شاهد تاثیر آن بر افت تحصیلی دانشجویان بوده ایم، اما نمیتوان از این موضوع غافل شد که برخی از خانوادهها هم به علت داغدار بودن یا ترس از کرونا نمیتوانند به راحتی زندگی کنند.
دشتی تصریح کرد: در اینجا این سوال مطرح میشود که تا قبل از کرونا اگر اتفاقات ناگواری برای دانشجویان پیش میآمد آنها چه تصمیماتی برای حل مسائل میگرفتند؟ و چه تجربیاتی کسب کرده اند تا بتوانند از فضایی منفی و مسموم فاصله بگیرند و عملکرد بهتری داشته باشند؟ در واقع قرار نیست هیچ معجزهای اتفاق بیفتد بلکه دانشجویان خود با استفاده از مهارتهای کسب کردهی پیشین میتوانند مشکلات را رفع کرده و زندگی آرام تری داشته باشند.
او با بیان اینکه فرسودگی در افراد به مرور باعث ایجاد افسردگی میشود، تاکید کرد: با نگاه به دوران قبل از کرونا به این نتیجه دست مییابیم که همهی وضعیت زندگی دچار نقصان نبوده بلکه برخی اوقات انجام اقدامات اولیه از جانب دانشجویان باعث تغییر کوچکی در روند تحصیلی آنها شده است، در واقع شعار ما این است که میگوییم «بزرگ فکر کن و کوچک عمل کن» که این عمل باید به صورت پیوسته اتفاق بیفتد پس توقع غیرواقع بینانه از خودمان نداشته باشیم، اما به اقدامات موثری فکرکنیم کهدرگذشته باوجود اتفاقات بد، اما عملکرد تحصیلی خوبی داشتهایم.
این مشاوره تحصیلی ادامه داد: دانشجویان باید به این سوال جواب دهند که هدف شان از روند تحصیلی خود چیست؟ یعنی بالاترین امید آنها از ادامه تحصیل در شرایط کرونایی چیست؟ پاسخ باتفکر به این سوالات به افراد کمک میکند که بهتربرنامه ریزه کرده و انگیزهی خود را حفظ کنند. مسئله قابل توجه دیگر این است که در واقع برخی از دانشجویان تنها با افراد خوابگاهی ارتباط دوستانه شکل داده بودند که باید این روابط همچنان ادامه داشته باشد و به هیچ عنوان قطع نشود. برخی اوقات لازم است تا دانشجویان فرصتهای لازم را برای کاهش فرسودگی تحصیلی به خود دهند، یعنی اینکه از فعالیتهای ذهنی خود کم کنند تا بتوانند با شرایط موجود سازگار شوند.
دشتی درباره تفاوت فرسودگی و افسردگی گفت: در فرسودگی با انرژی روانی از دست رفته رو به رو هستیم، در بعضی شرایط فرد حالش خوب است و به راحتی کارها را انجام میدهد و در موقعیتهای دیگر چنین شرایطی را ندارد، در واقع فرسودگی عمر کمتری داشته و حال مدار است، اما افسردگی ممکن است گذشته و آینده را در بر بگیرد، در ضمن ثبات فرسودگی کمتر بوده و تحت تاثیر شرایط بیرونی است.
او با اشاره به دانشجویانی که امسال بعد از کرونا از اوایل مهر وارد دانشگاه شده اند، اظهار کرد: دانشجویانی که امسال کنکور داشته اند و بعد از آن وارد دانشگاه شده اند به علت اینکه در محیط دانشگاه حضور نداشته اند بنابراین با فرسودگی بیشتری روبه رو خواهند شد چرا که مرحله گذار از مقطع دبیرستان به دانشگاه را به خوبی طی نکرده اند و تجربیاتی از فعالیتهای اجتماعی بزرگتر ندارند.
این مشاوره تحصیلی اضافه کرد: دانشجویان ترم اولی و ترم دومی باید علاوه بر مطالعه دروس حتما فعالیتهای دانشگاهی را دنبال کنند و به آنها متصل شوند، برنامه ریزی برای مطالعه دروس از همین ابتدای ترم به دانشجویان توصیه میشود، در واقع این افراد نباید مطالعه دروس آموزش دیده از استادان را به زمانهای بعدی یا اواخر ترم موکول کنند بلکه باید هرروز مطالب را مطالعه کنند تا با کوه بزرگی از اطلاعات بررسی نشده در پایان ترم مواجه نشوند در غیر اینصورت این کوه بزرگ چیزی جز بروز مشکلات جدی را به وجود نخواهد آورد.
دشتی در پایان یادآوری کرد: انگیزه باعث حرکت ما نمیشود و این موضوع بسیار حائز اهمیت است، در واقع اقدام کردن افراد باعث ایجاد انگیزه و هدف گذاری کوتاه مدت و بلند مدت میشود، اما برخی از دانشجویان مدعی هستند که به علت مجازی شدن آموزشها هیچ انگیزهای برای درس خواندن ندارند که این موضوع بسیار نادرست است و باید به دست خود دانشجویان درست شود و با اقداماتی هر چند کوچک به دنبال رسیدگی به امیدهای خودشان باشند.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/