به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، مهرداد هوشمند، یک پژوهشگر اجتماعی گفت: از آنجایی که تلفن همراه میتواند آسیبهای مختلفی به همراه داشته باشد بنابراین باید با این عضو جدید با حساسیت و دقت برخورد کرد و قرار گرفتن در معرض محتوای نامناسب، اعتیاد اینترنتی، اُفت تحصیلی، آسیبهای جسمی و روحی و کاهش مهارتهای ارتباطی، برخی از آسیبهای آن برای کودکان محسوب می شوند.
او افزود: استفاده نامناسب و بیش از اندازه کودکان و نوجوانان از فن آوریهای نوین ارتباطی و حضور طولانی مدت آنها در شبکههای مجازی و عدم آگاهی آنها از آسیبها و تهدیدات فضای، عوارض و پیامدهای نامطلوبی برای کودکان و خانوادهها به دنبال دارد.
این پژوهشگر اجتماعی عنوان کرد: استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و وسایل جدید ارتباطی علاوه بر تأثیرات مثبت و شگرفی که در ساختار جوامع و روابط بین افراد و خانوادهها از جنبههای گوناگون ایجاد کرده، نگرانیها و دغدغههایی نیز برای خانوادهها از نظر آموزشی، تربیتی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد کرده که آشنایی بیشتر خانوادهها و کودکان و نوجوانان در جهت استفاده صحیح و درست از این وسایل و آشنایی آنها با آسیبها و پیامدهای منفی فضای مجازی یک ضرورت اساسی است.
هوشمند بیان کرد: واقعیت این است که تا قبل از شیوع و گسترش ویروس کرونا، والدین معمولاً در استفاده کردن بیش از اندازه فرزندان از موبایل و تبلت و حضور آنها در فضای مجازی مقاومت میکردند و با این شیوه مخالف بودند، اما با شیوع و فراگیری این ویروس و تعطیلی مدارس و ضرورت و اجبار استفاده دانش آموزان و دانشجویان از کلاسهای مجازی و برخط و برنامههای شاد و برنامههای دیگر آموزشی، خانوادهها مجبور شدند برای فرزندان خود اقدام به تهیه و خرید این وسایل ارتباطی کنند تا ضمن پاسخگویی به نیازهای آموزشی و درسی آن ها، خلأهای حضور نداشتن آنها در کلاسهای درس را پر کند.
این مدرس آموزش خانواده یادآور شد: استفادههای نامطلوب و بیش از اندازه کودکان و نوجوانان از این فن آوری های جدید و حضور طولانی مدت آنها در فضای مجازی و وارد شدن در هر سایت و گروهی بدون اندیشه و آگاهی قطعاً مشکلات و آسیبهایی را از نظر جسمی، روحی، آموزشی و تربیتی برای آنها ایجاد خواهد کرد و سلامت روانی و خانوادگیهای آنها را به مخاطره خواهد انداخت که آگاهی بیشتر و نظارت دقیقتر والدین و خانوادهها و برنامه ریزی مناسبتر در استفاده از این وسایل و مدیریت صحیح آنها یک ضرورت جدی است.
هوشمند ادامه داد: افراد میتوانند در فضای مجازی هویت واقعی خود را نظیر جنسیت، سن، شغل را پنهان و به گونهای دیگر معرفی کنند؛ مثلاً یک فرد مسن میتواند خود را به عنوان یک جوان و یک زن خود را به عنوان یک مرد و یک فرد بیکار خود را به عنوان یک شاغل با شغل مناسب به دیگران معرفی کند که این موضوع در واقع یکی از آسیبهای فضای مجازی است که ضرورت دارد والدین و کودکان و نوجوانان با این آسیبها آشنایی بیشتری داشته باشند و از وارد شدن در هر سایت و گروه و فرستادن تصاویر و پیامها به هر فرد و سایتی جلوگیری کنند.
او گفت: امروز کودکان و نوجوانان ما ساعات زیادی از اوقات خود را علاوه بر حضور در کلاسهای برخط ، در فضای مجازی و سایت و گروههای گوناگون سپری میکنند که این امر علاوه بر اعتیاد آنها به اینترنت و فضای مجازی، در آموزشها و یادگیریهای درسی آنها اختلال ایجاد میکند و میزان اضطراب و پرخاشگری آنها را افزایش میدهد و در استفاده مطلوب و صحیح آنها از اوقات فراغت مشکل ایجاد میکند که لازم است این عوارض و پیامدهای نامطلوب که به عنوان نمونه مطرح شد، به خانوادهها و کودکان و نوجوانان آموزش داده شود و سوادرسانهای آنها در استفاده از این وسایل و انتخاب سایتهای مناسب و مثبت و استفاده مطلوب از اوقات فراغت خود ارتقاء پیدا کند.
انتهای پیام/ب