راندمان آبیاری در گلستان ۳۵ درصد است

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان گفت: راندمان آبیاری در گلستان ۳۵ درصد است و می‌توان با انجام اقداماتی آن را ۸ درصد افزایش داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، سید محسن حسینی مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان گفت: ۲۰ هزار حلقه چاه کشاورزی مجاز و حدود ۱۵ هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان داریم که میزان مصرف آن‌ها ۱۳ درصد آب استان است، چون چاه‌های ضعیف وکم عمق هستند.

حسینی گفت: در حال حاضر ۱۴ سد مخزنی، ۳۰۰ سد کوچک مخزنی و آب بندان و بیش از ۸۰ سد انحرافی و ... در استان وجود دارد که حدود ۷۵ درصد از آب های سطحی استان را به مصرف  مردم می‌رسانند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: برای جمع آوری مابقی آب سطحی استان سد نرماب در حال ساخت است و تا اردیبهشت ۱۴۰۰ آبگیری می‌شود.

حسینی با بیان اینکه راندمان آبیاری در حال حاضر در استان حدود ۳۵ درصد است، گفت: اگر همه کانال‌های سنتی استان را پوشش دار کنیم ضریب راندمان ۸ درصد افزایش پیدا می‌کند.

او افزود: به نظر می‌رسد اقداماتی مانند آبیاری‌های نوین و احداث کانال‌های زهکش در بحث بهره وری بیشتر موثر است.

حسینی گفت: در استان گلستان ۹ میلیارد متر مکعب در سال بارش داریم که ۲ و نیم میلیارد متر مکعب آن باقی مانده و مابقی تبخیر می‌شود که می‌توان با اقداماتی این تبخیر را کاهش داد.

انتهای پیام/ق
برچسب ها: آبیاری ، سدسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.