کارشناس مسائل آمریکا گفت: رویکرد رئیس جمهور جدید کاخ سفید با روسای جمهور قبلی آمریکا متفاوت است.

 حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که هفته گذشته برای نیوزویک ارسال شد بار دیگر به تکرار نظریه برداشتن گام اول برجامی از سوی ایران پرداخت. پرایس در ابتدای بیانیه خود عنوان کرد اگر ایران به رعایت دقیق تعهدات خود در چارچوب برجام بازگردد، ایالات متحده نیز چنین کاری را انجام می‌دهد تا توافقی طولانی‌تر و محکم‌تر منعقد شود که سایر زمینه‌های نگرانی را نیز مرتفع سازد.

پرایس در ادامه ضمن ابراز امیدواری برای دستیابی به راه حل دیپلماتیک در مسئله ایران، از رویکرد دولت ترامپ انتقاد کرد و گفت: بر این باوریم کمپین فشار حداکثری شکست خورده است، زیرا ایران هم برنامه هسته‌ای خود را تسریع کرده و هم فعالیت‌های منطقه‌ای خود را تشدید کرده است. دیپلمات ارشد آمریکا افزود رئیس جمهور و وزیر خارجه مصمم هستند که دیپلماسی را به عنوان ابزاری موثرتر برای دستیابی به اهداف خود از سر بگیرند. در مورد جزئیات چگونگی دستیابی به این هدف، می‌خواهیم از نزدیک با کنگره، متحدان و شرکای خود مشورت کنیم.

رویکرد  بایدن با روسای جمهور قبلی آمریکا متفاوت است

طا‌ها اکرمی کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اذعان وزارت خارجه آمریکا به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران، اظهار کرد: بحث آمریکا این است که ایران باید به لحاظ موشکی، هسته‌ای و قدرت منطقه‌ای خلع سلاح شود.

او با بیان اینکه بایدن مانند « باراک اوباما» و «دونالد ترامپ» نیست، تصریح کرد: رویکرد رئیس جمهور جدید کاخ سفید با روسای جمهور قبلی آمریکا متفاوت است، اگرچه امکان دارد از ابزار‌ها و موقعیت‌هایی که ترامپ برای آمریکا ایجاد کرده هم استفاده کند اما در کل با آنها متفاوت است.

اکرمی با تاکید بر اینکه در دوره بایدن شاهد این هستیم که جوان‌ترها و افرادی که در دوره‌های قبلی بر روی موضوع ایران کار می‌کردند، اکنون به پست‌های مهمی رسیدند، تشریح کرد: بایدن تیمی را انتخاب کرد که سال‌ها روی ایران کار کردند، اما رویه دوره اوباما را جلو نمی‌برند.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به تفاوت‌هایی که دوره بایدن با اوباما دارد، گفت: دوره اوباما آغاز فرآیند اهرم خلع سلاح و تضعیف ایران بود، اوباما هیچگاه نگفت که این موضوع تنها هسته‌ای خواهد بود و برجام هم برای ماندن، نیامده بود، به عبارت دیگر توافق هسته‌ای برای گسترش آمده بود.

 تا سوم اسفند اتفاق خاصی در زمینه برجام نمی‌افتد

او با تاکید بر اینکه بعید است تا سوم اسفند اتفاق خاصی در زمینه برجام بیفتد، اظهار کرد: وزیر خارجه آمریکا صراحتا اعلام کرد که به قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران یا «اینارا» پایبند خواهم بود، به این معناست که طبق مصوبه کنگره اگر برجامی بخواهد باشد، باید رئیس جمهور آمریکا آن را تایید کند که در راستای منافع ملی آمریکاست و تایید شود که ایران در حال عمل به برجام است، اکنون کشور ما کاهش تعهدات خود را بعد از صبر راهبردی در پیش گرفته، لذا این موضوع تایید نخواهد شد.

اکرمی با بیان اینکه بعید است آمریکا تحریم تاثیرگذاری را  لغو کند، توضیح داد: این موضوع با فرمایش مقام معظم رهبری مغایر خواهد بود که اعلام کردند؛ اگر بخواهیم به برجام برگردیم باید تمامی تحریم‌ها لغو شود، البته نه تنها تحریمی در حد گشایش نفتی و بشر دوستانه.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به خواسته ایران در برجام، گفت: ما می‌خواهیم تاثیر لغو تحریم‌ها را ببینیم یا حتی تعلیق تحریم‌ها؛ لذا آمریکا درصدد است که ایران به تعهدات خود در برجام برگردد، درحالیکه ایران به تعهدات خود پایبند بود.

او با بیان اینکه حتی در دوره ریاست جمهوری اوباما در آمریکا هم نقض تعهد واشنگتن و طرف غربی را دیدیم، گفت: تاکنون به برجام پایبند بودیم، اما در واکنش به طرف‌های برجامی ۵ گام کاهش تعهدات را برداشتیم؛ اما تا سوم اسفند بعید است اتفاق خاصی بیفتد.

برجام دیگر دستاورد زیادی برای ایران نخواهد داشت

اکرمی ادامه داد: بایدن از ایران می‌خواهد به تعهدات برجامی خود برگردد و مذاکره برای موارد بعدی را قبول کنیم و سپس آن‌ها کم کم به تعهدات برجامی خود برگردند، بنابراین برجام دیگر دستاورد زیادی حداقل در طولانی مدت برای ایران نخواهد داشت و با توجه به اعلام مواضعی که از سوی طرفین افتاده است بعید است برجام احیا شود.

او با اشاره به اینکه آمریکا اعتراف کرده فشار حداکثری ترامپ شکست خورده است، اظهار کرد: رئیس جمهور پیشین واشنگتن سعی کرد با فشار‌های اقتصادی و تحریم‌ها ایران را به پای میز مذاکره بیاورد، اما ایران تحمل و مقاومت کرد و این موضوع میسر نشد، حتی در دوره بایدن هم ایران نپذیرفته است، لذا غرب به سود و خواسته خود ذیل برجام نرسید.

اکرمی ادامه داد: آمریکا شاهد گسترش قدرت نظامی، موشکی و منطقه‌ای  ایران است و این تهدیدی برای آنهاست؛ همچنین ما اعلام کردیم که درصدد اخراج واشنگتن از منطقه هستیم این موضوعات مغایر با آن چیزی است که آمریکا از سیاست فشار حداکثری می‌خواست، از این جهت اعلام می‌کنند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۱ اسفند ۱۳۹۹
بایدن خیلی غلط کرده می‌خواهد بااین حرفای مفت صرفا ایران را مجددا گول بزنن همین
مسولینی نظام باید کاملا هوشیار باشن وگول آمریکا واروپا را درخصوص برجام نخورن
آخرین اخبار