شبکه‌های اجتماعی خطرات خاص خود را دارند؛ با رعایت نکردن نکات امنیتی ممکن است هکرها از طریق رسانه‌های اجتماعی به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، امروزه که استفاده از شبکه­ های اجتماعی در میان مردم، هر روز در حال افزایش است باید نسبت به محافظت از خود در این فضا بیش از پیش حساس بود. اگر نگران امنیت خود در فضای رسانه­های اجتماعی هستید متن زیر می­تواند به شما کمک کند.

شبکه‌های اجتماعی، نسل جدیدی از وب‌سایت‌ها هستند که این روزها در کانون توجه کاربران شبکه جهانی اینترنت قرارگرفته‌اند. این‌گونه سایت‌ها بر مبنای تشکیل اجتماعات آنلاین فعالیت می‌کنند و هرکدام دسته‌ای از کاربران اینترنتی با ویژگی خاصی را گرد هم می‌آورند. شبکه‌های اجتماعی را گونه‌ای از رسانه‌های اجتماعی می‌دانند که امکان دستیابی به نحوه جدیدی از برقراری ارتباط و به اشتراک‌گذاری محتوا در اینترنت عضو صدها شبکه اجتماعی مختلف هستند و بخشی از فعالیت آنلاین روزانه‌شان در این سایت‌ها می‌گذرد.

انواع شبکه‌های اجتماعی:

شبکه‌های اجتماعی را در ساده‌ترین تقسیم‌بندی می‌توان در دو گروه عمومی و خصوصی قرارداد.

در شبکه‌های اجتماعی عمومی کاربران اینترنتی باانگیزه‌ها و اهداف مختلف حضور دارند و شبکه‌سازی مجازی‌شان را از طریق این وب‌سایت‌ها دنبال می‌کنند، ولی شبکه‌های اجتماعی خاص حول موضوعی ویژه شکل‌گرفته‌اند و تعداد کاربرانشان نیز کمتر است. فیس‌بوک، تلگرام و اینستاگرام از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی عمومی در ایران هستند؛ اما این شبکه‌های اینترنتی عمومی نیز اغلب در ابتدای فعالیتشان با تعریف محدودی آغاز به کارکرده‌اند و به‌تدریج عمومی شده‌اند.

آیا نگران امنیت خود در رسانه¬های اجتماعی هستید؟

امنیت در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی خطرات خاص خود را دارند که ممکن است با رعایت نکردن نکات امنیتی برای کاربر دردسرساز شوند و یا هکرها می‌توانند از طریق رسانه‌های اجتماعی به اطلاعات شخصی شما دست پیدا کنند یا ویروس‌های موردنظر خود را وارد سیستم شما کنند و شما را مورد آزار و اذیت قرار دهند. این اتفاقات ممکن است حتی تا جایی پیش بروند که شهرت و اعتبار و موقعیت شغلی شما و درنهایت زندگی شمارا نشانه بروند و آن‌ها را نابود کنند. پس شما نیاز دارید تا در شبکه‌های اجتماعی ایمن بمانید. اقدامات زیر را دنبال کنید و مطمئن باشید زندگی اجتماعی آنلاین شما، ضداجتماعی نخواهد شد.

برای حفظ حریم خصوصی آنلاین و امنیت در اینترنت یکی از قدم‌های اصلی حفظ امنیت‌ خود در شبکه‌های اجتماعی است؛ اقداماتی که می­تواند به شما در حفظ امنیت خود در فضای شبکه­های اجتماعی کمک کند در زیر ارائه می­شود:

حساب­های جعلی تهدید بزرگی هستند

مراقب پست‌هایی که در شبکه‌‌های اجتماعی منتشر می‌شوند باشید. ممکن است حسابی خود را حساب رسمی یک شرکت معرفی کند، در صورتیکه اینطور نیست! حتی ممکن است آن شرکت وجود خارجی نداشته باشد. یا یک کلاهبردار اینترنتی لینکی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کند با عنوان دانلود نسخه کرک شده یک نرم‌افزار بخصوص. یا پستی ببینید با هدف ظاهری تست شخصیت اینکه به کدام بازیگر در مجموعه هری‌پاتر نزدیک هستید و مثال‌هایی از این قبیل. ممکن است در یک زمان بخصوص مانند مسابقه حساس جام جهانی فوتبال، در شبکه‌‌های اجتماعی لینکی برای پخش زنده ببینید! ممکن است در صفحه پخش زنده، درخواست اضافه کردن کارت اعتباری‌تان را داشته باشند و... این فایل‌ها و یا لینک‌ها می‌توانند مخرب باشند، احتمال دارد دستگاهتان به بدافزار آلوده شود و اطلاعات حساس و مهم‌تان بسرقت رود. نسبت به پست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید هوشیار باشید.

اطلاعات خصوصی خود را بیش از اندازه در شبکه‌های اجتماعی منتشر نکنید

اگر این عادت را کنترل کنید، دیگر نگران این نخواهید بود که اطلاعات حساس، مهم و شخصی را منتشر کرده‌اید.

آیا نگران امنیت خود در رسانه¬های اجتماعی هستید؟

حساب‌های شبکه‌ اجتماعی را امن کنید

 باید مطمئن شوید که فقط شما کنترل حساب‌تان را بدست دارید و خواهید داشت. گزینه های امنیتی‌ای مانند احراز هویت دو عامله با اپلیکیشن به امنیت حسابتان بسیار کمک می‌کند. اگر حساب شبکه‌ی اجتماعی خودهک شود نه فقط خودتان بلکه دوستانتان نیز در خطر قرار می‌گیرند. 

انجام دادن تنظیمات حریم خصوصی

تمامی شبکه‌های اجتماعی، ابزارهایی را در اختیار شما می‌گذارد که نسبت به تنظیم حوزه‌ی حریم خصوصی خود اقدام کنید. با استفاده از این ابزارها می‌توانید با خیال راحت‌تر نسبت به اشتراک‌گذاری اطلاعات با دوستان اقدام کنید و دسترسی دیگران را محدود نمایید؛ و همچنین با استفاده از تنظیمات حریم خصوصی به‌منظور اطلاع از اینکه چه کسانی اطلاعات شخصی شمارا مشاهده می‌نمایند می‌توان استفاده کرد.

رعایت احتیاط در مورد کلیک کردن بر روی لینک‌ها

 حتی اگر لینک در پیامی است که از سوی دوست شما فرستاده‌شده است در هنگام کلیک کردن بر روی آن بااحتیاط باشد. به‌این‌علت که ممکن است اطلاعات حساب کاربری ارسال لینک‌های مخرب به لیست تماس‌های او باشند.

 مراقب کلاهبردارهای مجازی باشید

 برخی کلاهبردارن در شبکه‌های اجتماعی از کاربران می‌خواهند که در نظرسنجی آن‌ها شرکت کنند و برنده کارت هدیه رایگان یا کوپن تخفیف شگفت‌انگیزی شوند. در موارد دیگر کلاهبرداران سایبری با پیشنهاد‌ شغل با شرایط شگفت‌انگیز از کاربران می‌خواهند روزمه خود را برایشان ارسال کنند. اگر فرستنده این پیغام‌ها را نمی‌شناسید مراقب باشید چه اطلاعاتی را بدستشان می‌سپارید. احتمال دارد با وعده شغل دلخواه و رویایی شما را به وب‌سایت مخرب هدایت کنند، و یا صرفا بدنبال اطلاعات شخصی شما هستند.

برخی دیگر از کلاهبرداران سایبری در شبکه‌های اجتماعی حساب‌های جعلی بر اساس شخصیت‌هایی می‌سازند که وجود خارجی ندارند. آن‌ها شروع به گفتگو با کاربرهای واقعی می‌کنند تا هر چه بیشتر از آن‌ها اطلاعات کسب کنند. این اشخاص حتی می‌توانند با همین حساب‌های جعلی نفرت‌ پراکنی کنند و... مراقب این حساب‌ها و موج‌هایی که سازماندهی می‌کنند باشید. اگر شخص پشت حساب آنلاینی را نمی‌شناسید بسیار محتاط باشید.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.