استاندار کرمان؛

اردوگاه نگهداری معتادان در جاده رفسنجان تعیین تکلیف شود

استاندار کرمان گفت: اردوگاه نگهداری معتادان در جاده رفسنجان از طرح‌های نیمه تمامیست که در حال از بین رفتن است و باید تعیین تکلیف شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علی زینی‌وند استاندار کرمان امشب در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با بیان اینکه اردوگاه نگهداری معتادان در جاده رفسنجان باید تعیین تکلیف شود، گفت: این اردوگاه از طرح‌های نیمه تمامی است که در حال از بین رفتن است و باید هر چه زودتر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه مبارزه با مواد مخدر در کشور دارای نواقصی هست، اما نسبت به گذشته پیشرفت‌های خوبی داشته است، افزود: درمان اعتیاد در کشور ما ناقص انجام می‌شود و باید چرخه درمان اعتیاد تکمیل شود تا نتیجه بگیریم.

زینی وند با بیان اینکه اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر اقدامات خوبی بوده؛ اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده ایم که دلیل اصلی آن کمبود اعتبارات است، بیان داشت: مبارزه با مواد مخدر فقط کشفیات و جمع‌آوری معتادان متجاهر نیست و باید آموزش، فرهنگ سازی، ترک اعتیاد و کارآفرینی با هم انجام شود.

او با اشاره به اینکه سن اعتیاد کاهش پیدا کرده و این معضل در تمام طبقات اجتماعی وجود دارد و یک هشدار است تصریح کرد: با کار‌های کلیشه‌ای نمی‌توان آسیب اجتماعی را کنترل کرد و نیاز است تشکل‌های مردمی را پای کار آورد که البته اعلام آمادگی هم کرده‌اند.

زینی‌وند با بیان اینکه در حوزه مقابله با اعتیاد کار اداری جواب نمی‌دهد و باید از ظرفیت مردمی استفاده شود و کار اجتماعی نیاز است، بیان داشت: مطالبه‌گری اعتبارات در حوزه مبارزه با مواد مخدر را در دستورکار قرار دهید.

او با اشاره به اینکه ۲۰ سال از زمان کلنگ‌زنی اردوگاه معتادان در استان کرمان می‌گذرد و هنوز کار زیادی وجود دارد، گفت: نیاز است با روش دیگر و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی این اردوگاه را ساخت و تکمیل و تجهیز کرد.

سرهنگ بدیع‌الله سلیمانی معاون عملیات نیروی انتظامی استان کرمان نیز با بیان اینکه ۵۲ درصد رشد کشفیات مواد مخدر در استان کرمان داشته‌ایم، گفت: کشفیات مواد مخدر در استان کرمان بیش از ۱۶۱ تن بوده است.

او با اشاره به اینکه بیشترین کشفیات مواد مخدر استان مربوط به تریاک و هروئین بوده است، افزود: تریاک ۸۵ درصد کشفیات مواد مخدر استان کرمان را به خود اختصاص داده است.

معاون عملیات نیروی انتظامی استان کرمان با عنوان اینکه ۴ درصد از دستگیری‌های استان مربوط به خرده فروشان مواد مخدر است، بیان داشت: با تأمین اعتباراتِ طرح‌های مقطعی استان در حوزه مواد مخدر می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم و از سوی دیگر راه اندازی ایست بازرسی جاده سیرچ از ضروریات است و باید حتماً راه‌اندازی شود.

صدیقه مرادی معاون پرورشی آموزش و پرورش استان کرمان هم با بیان اینکه طرح یاریگران زندگی برای پیشگیری از اعتیاد در مدارس در حال اجرا است، گفت: طی پارسال، اجرای این طرح ۲۰ درصد دانش آموزان را تحت پوشش قرار داد.

او با اشاره به اینکه امسال هزار و ۱۹۰ مدرسه تحت پوشش طرح یاریگران زندگی قرار گرفته است، افزود: امسال با توجه به اینکه دانش آموزان به دلیل کرونا در مدارس حضور ندارند، آسیب‌های اجتماعی بیشتر آن‌ها را تهدید می‌کند.

محمدرضا محمدی انارکی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان کرمان نیز با اشاره به اینکه راه اندازی کارخانه استحصال دارو از مواد مخدر در استان کرمان در دستور کار است، بیان داشت: این کارخانه از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان کرمان در سال ۹۵ است.

او با بیان اینکه مجوز این کارخانه را باید وزارت بهداشت بدهد و وزارت بهداشت با زمین سرمایه‌گذار در محله شهرک صنعتی موافقت کرده است، گفت: طرح یاریگران در آموزش و پرورش از سال گذشته اجرایی شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته و آسیب‌هایی از این بابت متوجه شمال استان شده است، افزود: تهیه نقشه راه مبارزه با مواد مخدر استان در دستورکار است و مکاتبات لازم با دستگاه‌های مربوطه شده است.

رمضان امیری مدیرکل زندان‌های استان کرمان گفت: در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار نفر در زندان‌های استان کرمان حضور دارند که ماندگاری افراد در زندان نسبت به سال قبل هشت درصد افزایش دارد.

او با اشاره به اینکه ۷۰ درصد جرائم زندانیان استان مواد مخدر است، افزود: به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۳۲۸ نفر زندانی در استان کرمان داریم که پنج درصد از زندانیان خانم هستند.

امیری با اشاره به اینکه ۷۷ درصد زندانیان متاهل و ۲۳ درصد مجرد هستند، تصریح کرد: دو درصد ا ز زندانیان استان کرمان افاغنه و ۶۲ درصد بدون سابقه هستند.

او بیان کرد: ۶۴ درصد از زندانیان استان زیر ۴۰ سال سن دارند و جرم ۴۱ درصد از زندانیان، جرائم سنگین مواد مخدر است.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان گفت: اردوگاه حرفه آموزی و کاردرمانی زندان استان از سال ۷۹ کلنگ زنی شده و بند اچ، شش درصد کار دارد و متاسفانه در حال تخریب شدن است.


او افزود: این مرکز مشکل آب آشامیدنی، آسفالت ورودی و معابر، فیبر نوری، خرید انشعابات آب، گاز و برق و ... دارد.


در این جلسه از سوی نماینده کمیته کشف و مقابله شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان اعلام شد: در سال جاری کشفیات مواد مخدر در استان کرمان ۵۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و بیشترین کشفیات مربوط به تریاک با بیش از ۱۳۷ تن بوده است.

همچنین با بیان اینکه انهدام باند‌های مواد مخدر در سال جاری ۲۶ درصد رشد داشته، عنوان شد: برخورد با معتادین متجاهر سه درصد رشد داشته است، ضمن اینکه قریب به ۳ هزار معتاد متجاهر در استان کرمان وجود دارد.

نماینده نیروی انتظامی در این جلسه با بیان اینکه تامین اعتبارات طرح‌های مقطعی استان برای برخورد با معضل مواد مخدر موثر است، بیان داشت: در ایست بازرسی‌های استان مشکل داریم و تجهیزات به روز نیست.

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار