نشست خبری سی و هشتمین دوره جایزه کتاب سال برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری سی و هشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و هشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال با حضور ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی راد دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و احمدعلی حیدری دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در سالن زنده یاد عاشوری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در این مراسم ایوب دهقانکار، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال گفت: جایزه کتاب سال جای خود را میان رویدادهای ادبی کشور و جهان باز کرده است. پیام جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال این است که کتاب، پژوهش، فعالیت های آکادمیک و تحقیق در ایران زنده و پویاست. از سوی دیگر دربخش بین الملل ما نشان داد که ایران مقصد نخبگان است. همانطور که ممکن است برای صنوف مختلف مرکز گردشگری باشد جایزه جهانی کتاب سال نشان داد ایران مقصد آکادمیک و پژوهش است.

وی افزود: داوری آثار جایزه کتاب سال از بین ۱۰ هزار اثر منتشر شده در سال گذشته انجام شد. این مسئله کار داوری را برای داوران ما سخت کرد. در حوزه جایزه جهانی کتاب سال حدود هزار و ۸۰۰ عنوان کتاب داوری شد. این مسئله نشان می‌دهد ایران مقصد خوبی برای پژوهش در حوزه ایران و اسلام است. در این دوره یک اتفاق بی نظیری رخ داد. جایزه‌های کتاب سال با عنوان یک رویداد نخبگانی شناخته شد. شایستگان تقدیر و برگزیدگان آن در زمره نخبگان فرهنگی قرارمی گیرند و از تمام مزایای نخبگانی که برای حوزه‌های دیگر قائل می‌شوند برای برگزیدگان و شایستگان تقدیر این جایزه ادبی قائل هستند. بحث مزیت سازی برای سایر جوایز ادبی که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌کنند ادامه خواهد داشت، چون این جوایز ادبی خودشان به یک برند تبدیل می‌شوند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: مراسم اختتامیه جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال دوم اسفند ماه در محل ریاست جمهوری با حضور ۱۱ نفر از برگزیدگانی که شرایط حضور در برنامه را دارند ساعت ۱۱ صبح برگزار می‌شود. پس از برگزاری این مراسم طرح زمستانه کتاب هم در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی راد دبیر علمی جایزه کتاب سال درباره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: امسال حدود ۱۰ هزار عنوان کتاب در جایزه کتاب سال بررسی کردیم. برخی از این آثار به مرحله‌های نهایی راه پیداکرد. اسامی کتاب‌های برگزیده شنبه اعلام می‌شود. از میان آثار داوری شده در جایزه کتاب سال ۲۴۷ اثر به مرحله نهایی راه یافتند. ۳۵ متخصص علمی ما را در این جایزه ادبی همراهی کردند. درصورتی که نمره کتاب‌ها به ۸۰ تا ۹۰ برسد شایسته تقدیر شناخته می‌شوند. کتاب‌های برگزیده هم باید به امتیازبین ۹۰ تا ۱۰۰ برسد. در حوزه ترجمه برای شایسته تقدیر شناخته شدن باید به امتیاز ۸۵ تا ۹۵ و برگزیدگان به امتیاز بیش از ۹۵ دست یابند.

وی افزود: در هفت سالی که دبیرعلمی جایزه کتاب سال بودم ۷ هزار و ۹۰ عنوان کتاب به مرحله دوم داوری رسیدند. ۷۸ اثر برگزیده و ۲۸۷ اثر شایسته تقدیر شناخته شدند. در مجموع در این هفت سال ۳۶۵ عنوان کتاب شایسته تقدیر و برگزیده شناخته شدند. در این دوره ۶۰ عنوان کتاب شایسته تقدیر و ۱۲ کتاب برگزیده شدند. در سال ۹۸ با کمیت در حوزه شمارگان کتاب روبه رو بودیم؛ اما تعداد عناوین منتشر شده اندک نبود. کیفیت آثار در حوزه قرآنی و کلام نسبت به سال‌های قبل افزایش یافت درحالی که هنوز آثار مذهبی از نظر ظاهری چشم نواز نیستند.

دبیر علمی جایزه کتاب سال ادامه داد: مبلغ جایزه اختصاص یافته به برگزیدگان جایزه کتاب سال ۱۰۰ میلیون تومان است. بیشتر برگزیدگان این جایزه ادبی از میان جوان‌ها بودند. تنها کتاب را بررسی کردیم و به نام فرد توجهی نکردیم. اگر ویژگی‌های برگزیده شدن در این رویداد ادبی را داشت با عنوان برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شد.

در این مراسم احمدعلی حیدری دبیرعلمی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران درباره این جایزه ادبی گفت: آثاری در این دوره جایزه جهانی کتاب سال داوری شدند که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده بودند. در نتیجه حدود هزار و ۸۰۰ عنوان کتاب در این جایزه ادبی داوری شدند. از میان این آثار ۲۰ اثر به مرحله داوری جدی‌تر وارد شدند و در نهایت ۵ اثر شاخص در حوزه مطالعات ایرانی و اسلامی برگزیده شدند. مبلغ اختصاص یافته به برگزیدگان این رویداد ادبی ۱۰ هزار یورو است. در جایزه جهانی کتاب سال برگزیدگانی از کشور‌های آفریقای جنوبی، آمریکا، روسیه، چین و فرانسه داشتیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار