ترمیم سنگفرش مسیر ورودی دره لیر یکی از آثار باستانی بندر سیراف آغاز شد.

 

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سرپرست پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف گفت: مرمت و بهسازی سنگفرش ورودی دره باستانی لیر شروع شده است و امیدواریم با روند تسریع شده در کار، تا اواسط اسفند به پایان برسد.

سیدمهدی آذریان ادامه داد: این طرح در قالب ساماندهی طرح‌های بندر سیراف در حال اجرا است.

او افزود: سنگفرش مسیر ورودی دره باستانی لیر ۱۰ سال پیش به شکل خشک چین اجرا شده بود، که بر اثر حوادث طبیعی بخشی از این مسیر تخریب شده و نیاز به مرمت داشت.


بیشتر بخوانید


سرپرست پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف عنوان کرد: دره لیر یکی از آثار باستانی بندر سیراف است که در گذشته‌های دور با اجرای موانع سنگی، آب‌های سطحی دره به سفره زیرزمینی هدایت می‌شد و مردم  از آب شیرین چاه‌های پیرامون این دره استفاده می‌کردند.

آذریان گفت: این منطقه باستانی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سیراف در باریکه‌ای به طول ۴ کیلومتر و عرضی نزدیک به ۷۰۰ متر در میان کوه و دریا قرار گرفته است و در فاصله ۲۵۰ کیلومتری شرق بندر بوشهر و ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی کنگان، در ساحل خلیج فارس قرار دارد.

این بندر در دوره ساسانی و اسلامی به ویژه قرون سوم و چهارم هجری یکی از مهم‌ترین بنادر سواحل شمالی خلیج فارس بود و روابط تجاری زیادی با دیگر بنادر خلیج فارس و مراکز تجاری مانند عمان، هند، چین وآفریقای شرقی داشت.

مردم و کارشناسان بوشهر معتقدند که بندر سیراف می‌تواند در فهرست میراث جهانی به ثبت برسد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.