نماینده سبزوار در مجلس گفت: کشور بدون بودجه نمی‌تواند بماند و بودجه چوب ادب کردن دولت است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰  به عنوان موافق گفت: کشور بدون بودجه نمی‌تواند بماند و بودجه چوب تأدیب دولت است. لایحه‌ پیشین بودجه مشکل دار و مسئله‌دار داده بود که نمایندگان به حق و آگاهانه آن را رد کردند و دولت ادب شد. اما الان دولت مجاب شده بر اساس اصول، اصلاحات را صورت دهد.

وی افزود: دولت در بسیاری از موارد مجاب شده و پذیرفت اصلاحاتی را انجام دهد که یک قدم بسیار بزرگ است. دولت پذیرفته که بخشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی و رانتی را حذف کند که قدم بزرگی در برابر مقاومت های پیشین اوست. همچنین این نهاد قبول کرده که میزان فروش نفت را واقعی کند و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه فروش نفت کاهش داده است.

عنابستانی اظهار کرد: به علاوه نرخ تسعیر ارز را واقعی‌تر کرده و پذیرفته که به هر شکل باید کسری تراز عملیاتی را کاهش دهد.  قطعا کسری تراز عملیاتی موجب تورم شده و تورم یعنی دزدی از جیب فقرا و ما باید تورم را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: تورم ۶۵ درصدی در کشور وجود دارد و حتی با افزایش حقوق ۲۵ درصدی هم باز باید ۴۰ درصد از جیب فقرا به دلیل تورم کم کرد. دولت این موضوع را پذیرفته اگر چه باز هم میزان کمی در این موضوع اقدام کرده است.

 نماینده سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن گفت: دولت قبول کرده که هزینه‌های جاری‌اش را کاهش دهد و این اتفاق میمون و مبارکی برای نزدیک‌تر شدن به اصلاح ساختار است. ما هم هزینه‌ها را در مجلس می‌توانیم بیشتر کاهش دهیم. به علاوه نهاد دولت باید سهم بیشتری به درآمدهای مالیاتی دهد و این پذیرش دولت اتفاق خوبی است.

عنابستانی بیان کرد: همچنین دولت باید سهم بیشتری به درآمدهای مالیاتی اختصاص دهد و پذیرفته است که باید اتکای درآمدهای مالیاتی را از مالیات مستقیم به سمت پایه های دیگری از مالیات ببرد. به این ترتیب باید اتکای به مالیات را به سایر مالیات‌ها مانند مالیات بر عواید سرمایه، زمین، خانه و ماشین های لوکس و ... هدایت کنیم.

این نماینده مجلس اظهار کرد: دولت پذیرفته است در بحث حقوق‌های بالا سقفی را تعیین کند و مقاومت دولت طی این چند سال اکنون شکسته شده است، افزون بر این میزان فروش اوراق مالی را کاهش یافته و آن را به ۱۲۸ هزار میلیارد رسانده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار