آیت‌الله حسینی‌بوشهری گفت:علاوه بر محیط مدرسه،معلمان،دبیران و مدیران باید نقش الگویی در نماز داشته باشند تا شاهد تأثیرگذاری در نحوه رفتار و برخورد دانش‌آموزان باشیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در پنجمین اجلاس استانی نماز استان قم که در سالن همایش‌های بین‌المللی شهرداری قم برگزار شد، با قدردانی از مراجع تقلید، مسئولان و حجت‌الاسلام و‌المسلمین قرائتی در توسعه و ترویج فرهنگ نماز در جامعه، گفت: موضوع این دوره از اجلاس نماز، به پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد اختصاص‌یافته که اگر این‌ها با هم پیوند بخورند می‌تواند تأثیرگذاری به سزایی در نهادینه کردن فرهنگ نماز داشته باشند.

امام‌جمعه قم با تأکید بر اینکه باید نگاه‌ها در حوزه نماز علاوه بر آموزش به نقش الگویی تبدیل شود، افزود: علاوه بر محیط مدرسه، معلمان، دبیران و مدیران باید نقش الگویی در نماز داشته باشد تا شاهد تأثیرگذاری آن در نحوه رفتار و برخورد دانش‌آموزان باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ضلع نخست ترویج و آموزش نماز، خانه و خانواده‌ها هستند که نقش اساسی و کلیدی برای فرزندان دارند و باید نام خوب را برای آنان انتخاب کرده و آنان را در مسیر تعلیم و تربیت اقدام کنند.

آیت الله حسینی‌بوشهری با بیان اینکه والدین همچنین باید ارتباط دوسویه با مدرسه برقرار کنند و از محتوای کتاب‌های درسی به‌ویژه تربیت نماز و مدارس بیگانه نباشند، افزود: این موضوع سبب می‌شود تعارض در آموزش اتفاق نیفتد و آموزش دانش‌آموزان برای اقامه نماز در محیط خانه و مدرسه را تطبیق داده شود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: همچنین باید همسویی بین اولیاء دانش‌آموزان، مربیان، معلمان و مدیران انجام شود به‌طوری‌که والدین در توصیه فرزندان برای اقامه نماز، از زور و تحمیل استفاده نکنند. نباید طوری برای انجام عبادت فرزندان برخورد کرد که روز خوش از عبادت نداشته باشند.

امام‌جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود از نداشتن پیوست فرهنگی در مدرسه‌سازی و برخی مجتمع‌های بزرگ مسکونی انتقاد کرد و گفت: باید مدرسه‌سازی و مجتمع‌های بزرگ مسکونی پیوست فرهنگی داشته باشند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: برخی خانواده‌ها برای نمازخواندن فرزندان، راه افراط‌وتفریط را در پیش می‌گیرند که متأسفانه برخی سخت‌گیری‌ها چنان زیاد است که فرزندان را دچار مشکل می‌کند.

امام جمعه قم با تأکید بر اینکه ساخت مدرسه بدون پیوست فرهنگی یک طرح ناقص و ناکارآمد است، افزود: این مهم باید در برنامه‌های آموزش و پروش به‌عنوان یک اولویت دنبال شود و شاهد ساخت مساجد و یا نمازخانه‌های بزرگ و مجهز برای مدارس باشیم.

آیت الله حسینی‌بوشهری همچنین خواستار نواخته شدن زنگ نماز در مدارس شد و گفت: مدارس باید همانند زنگ کلاس ریاضی، فیزیک، شیمی و سایر دروس زنگ نماز داشته باشند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه خاطرنشان کرد: همچنین باید در هنگام نماز کلاس‌های درس تعطیل و دانش‌آموزان برای ادای نماز تشویق شوند و مدیران مدرسه به همراه سایر معلمان به‌ویژه معلوم دروس غیر از معارف در صفوف اول نماز حاضر شوند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه شخصیت رهبری تا سایر مسئولان از مدارس شکل‌گرفته و روزی دانش‌آموزان مدارس ابتدایی بوده‌اند، افزود: باید در مدارس به برگزاری مدارس و ارتقاء روحیه معنوی در بین دانش‌آموزان که مسئولان آینده کشور هستند توجه بیشتری شود.

امام جمعه قم بیان کرد: مسئولان در مدارس نیز باید تقسیم در فریضه ادای نماز مسئولیت را به‌صورت چرخشی برای دانش‌آموزان تعریف کرده و آنان را با برنامه‌های مختلف ازجمله اهداء هدایان برای شرکت در نماز تشویق کنند.

او گفت: ائمه جماعت نیز باید در تبلیغ فرهنگ نماز و ادای آن طوری برنامه‌ریزی کنند که مظهر لطف و محبت برای دانش‌آموز باشند، حتی در اردو‌های ایام فراغت آنان نیز شرکت کرده و با همراهی دانش‌آموزان چهره بشاش و مهربان ببیند و تحت تأثیر فضای مجازی نسبت به دین و روحانیت قرار نگیرد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین در سخنان خود از فعالیت‌های ستاد اقامه نماز استان قم و فعالیت‌های استاندار این استان در حوزه نماز قدردانی کرد و گفت: درخواست ما این است بخشی از بودجه‌های فرهنگی را در حوزه نماز هزینه کنند تا شاهد تربیت دانش‌آموزان شایسته باشیم.

 در این مراسم که با حضور آیت‌الله سعیدی، استاندار و سایر مسئولان برگزار شد، فعالان نماز مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.