در خرداد ماه سال ۹۹ میزان یارانه کتابفروشی‌های عضو طرح «بهارانه کتاب» ۲۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی در خرداد ماه سال ۹۹ در حوزه ادبیات روی داد که در این گزارش  به مهمترین این رویداد‌ها اشاره می‌کنیم:

افزایش ۲۰درصدی یارانه کتابفروشی‌های عضو «بهارانه کتاب»

طرح «بهارانه کتاب۹۹» از بیستم اردیبهشت ماه با یارانه ۲ میلیارد تومانی آغاز به کار کرده است. خریداران کتاب تا ۳۰اردیبهشت ماه فرصت داشتند با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو این طرح تا سقف ۱۵۰هزار تومان با یارانه ۲۰درصد کتاب خریداری کنند. با توجه به گزارش‌های ارائه شده از سوی موسسه خانه کتاب به عنوان مجری طرح از میزان استقبال مخاطبان و مطالبات کتابفروشان و همچنین نظر به دغدغه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص سیاست‌های حمایت از کتابفروشان و چرخه نشر با همراهی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعتبار کتابفروشی‌های عضو در طرح «بهارانه کتاب۹۹» در سراسر کشور ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد.


بیشتر بخوانید



سرپرست جدید بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان معرفی شد

آئین تکریم مهدی قزلی و معارفه سرپرست جدید بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی پور مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب، ایوب دهقانکار سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری و جمعی از اهالی قلم از جمله منیژه آرمین، هادی خورشاهیان، جواد محقق، اسماعیل امینی و غلامرضا طریقی برگزار شد.

در این مراسم، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خیلی شرایط مناسب نبود وگرنه باید در برنامه مفصل تری در خدمت دوستان می‌بودیم. آشنایی من با آقای قزلی به همین دو سه سالی برمی گردد که در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد هستم.

وی افزود: ضرورت‌های اداری، مالی و اقتصادی، وزارت ارشاد را واداشت تا موسسات را ادغام کند. مقتضیات زمانه هم تغییر کرد و ما مجبور شدیم که نقش و وظایف موسسات را تغییر دهیم. برای ما ادغام موسسات فرهنگی سخت بود. کنار این موضوع، سختی‌های دیگری هم در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم که با یاری دوستان در رفع آنها، به اینجا کشیده شد. نتیجه این کار در آینده مشخص می‌شود. در ساختار‌های جدید قرار نیست فعالیت‌های حوزه ادبیات کاهش یابد.

بهروز جلالی به عنوان سرپرست جدید بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان معرفی شد.


بیشتربخوانید



خداحافظی حسینی‌پور از خانه کتاب/ اهالی فرهنگ درباره مدیرعامل پیشین خانه کتاب چه گفتند؟

در مراسم تودیع نیکنام حسینی پور مدیرعامل پیشین موسسه خانه کتاب، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نیکنام حسینی پور در موسسه خانه کتاب فعالیت‌هایی ستودنی داشت و این شعار وزیر را که «ایران فقط تهران نیست» تحقق بخشید. حوزه فرهنگ، حوزه‌ای است که به نوآوری و خلاقیت نیاز دارد. پیدا کردن راه جدید در خانه کتاب اقدام خوبی است؛ قبل از هرجایی موسسه خانه کتاب توانست فعالیت‌های خوبی را در زمینه کرونا انجام دهد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: موسسه خانه کتاب در دوره حسینی پور توانست بسیاری از بدهی‌ها را به سامان برساند. سادگی و صفای نیکنام حسینی پور باعث شد حالت آمرانه در موسسه خانه کتاب از بین برود.

جوادی بیان کرد: افراد زیادی به من توصیه کردند که زیر بار ساماندهی موسسات فرهنگی نروم؛ اما آنچه کار را برایم راحت کرد، همراهی اهل فرهنگ بود. این مسئله باعث شد کمترین اشکال در این فرآیند رخ دهد. چه در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و چه در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران که به عنوان موسسه‌های فرهنگی مادر هستند، همکاران فرهنگ و هنر کمک کردند و فرایند ادغام موسسات به خوبی انجام شد.


بیشتربخوانید


بزرگترین رویداد ادبی ایران همچنان در انتظار تصمیم‌گیری مسئولان

سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران قرار بود ۲۵ فروردین تا ۵ اردیبهشت برگزار شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا در تاریخ مذکور برگزار نشد و برگزاری آن به پس از ماه مبارک رمضان موکول شد.

طبق آخرین خبر‌ها قرار بود در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پس از عید فطر با حضور جهانپور، سخنگوی ستاد مقابله با بیماری کرونا در کشور درباره برگزاری یا لغو سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تصمیم گرفته شود، این جلسه به دلیل نیامدن سخنگوی ستاد مقابله با شیوع بیماری کرونا در کشور برگزار نشد. تاکنون هم این جلسه برگزار نشده  و هنوز تصمیمی درباره برگزاری یا لغو نمایشگاه کتاب گرفته نشده است.

افتتاح بزرگترین نمایشگاه مجازی کتاب کشور

آیین افتتاحیه غرفه مجازی انتشارات سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران با عنوان «انت‌های راهروی ۲۷» با حضور عبدالحمید قره داغی مدیرعامل انتشارات، علی اسکندری مدیر روابط عمومی و امین نادری مدیر سوره مهر الکترونیک (سما) و با حضور خبرنگاران در محل انتشارات سوره مهر برگزار شد.

در این نشست عبدالحمید قره‌داغی با اشاره به برپا نشدن نمایشگاه کتاب در موعد مقرر گفت: بزرگترین فرصت و بهترین روز‌های کاری ما در ایام نمایشگاه کتاب سال محقق می‌شود و به دلیل اینکه از اواخر اسفندماه سال گذشته بحث برپا نشدن نمایشگاه کتاب مطرح بود، بر آن شدیم تا آنچه از نظرمان فضای خوبی برای مخاطبان بود را در فضای مجازی شبیه‌سازی کنیم.


بیشتربخوانید



درگذشت نویسنده «بتمن» در ۸۱ سالگی

دنیس اونیل که به خاطر نویسندگی و ویراستاری کتاب‌های مصور بتمن شناخته شد، یازدهم ژوئن به مرگ طبیعی جان خود را از دست داد. او ۸۱ ساله بود.

اونیل کتاب‌های «بتمن»، «کمیک‌های کارآگاه» و «بتمن: افسانه شوالیه تاریکی» را نوشته است و علاوه بر آن به عنوان ویراستار کتاب‌های مصور مربوط به شخصیت بتمن از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۰ فعالیت می‌کرد.

کتابخانه‌های عمومی برای پذیرش اعضا آماده شده اند

محمد هادی ناصری مدیر روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره بازگشایی کتابخانه‌ها گفت: از ۲۷ اردیبهشت ماه که مرحله اول بازگشایی‌ها آغاز شد، تاکنون کتابخانه‌های عمومی کشور برای پذیرش دوباره اعضا از کتابخانه‌ها آماده شده اند. در این مدت با ستاد مقابله با کرونا مکاتباتی داشتیم و منتظر نظر این ستاد بودیم. گزارش کار‌های انجام شده برای آماده سازی کتابخانه‌ها را برای ستاد مقابله با کرونا ارسال کردیم و پیش بینی‌های اولیه برای آماده سازی کتابخانه‌ها انجام شد.

قابل ذکر است در آخرین اطلاعیه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اعلام شد کتابخانه‌ها از اول تیرماه بازگشایی می‌شوند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پذیرای مردم خواهند بود.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار