پروژه احداث آب‌شیرین‌کن باهدف تأمین آب موردنیاز منطقه و مناطق هم‌جوار که در یک منطقه خشک با بارش سالانه کم واقع‌شده، طراحی گردیده است اما همچنان فعالیت آن در هاله ای از ابهام است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، موفقیت اراده موجود برای توسعه سواحل مکران در گرو تأمین زیرساخت‌های اولیه ازجمله آب شیرین، برق  است اما انگار قرار نیست مشکل بی آبی مردمان این سرزمین حل شود .

در حال حاضر سازمان منطقه آزاد چابهار آب شرب موردنیاز خود را از کارخانه در خارج از منطقه خریداری می‌کند، اما رشد صنایع، نیاز روزانه به آب و ذخیره‌سازی آب در آینده نزدیک را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای تغییر خواهد داد.

بر این اساس پروژه احداث آب‌شیرین‌کن در دستور کار سازمان منطقه آزاد چابهار قرار گرفت و با راه‌اندازی طرح موردنظر بخش قابل‌توجهی از نیاز صنایع و ساکنان منطقه به آب سالم برآورده شد.

تولید آب شیرین از دریا به روش اسمز معکوس (RO) یکی از به‌صرفه‌ترین شیوه‌های تأمین آب شرب در دنیاست. طی سال‌های گذشته بهره‌برداری چندین پروژه به این شیوه آغازشده است که می‌توان به چهار پروژه بزرگ در مناطق جنوبی کشور، با مجموع ظرفیت ۵۰ هزار مترمکعب اشاره کرد.

لازم به ذکر است تنها مجتمع آب‌شیرین‌کن چابهار و کنارک با ظرفیت اسمی ۳۵ هزار مترمکعب در شبانه‌روز  بهره‌برداری شد و در حال حاضر فعالیت نمی کند.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار