تهدید جدی در انتظار گمرکات کرمانشاه/آیا پایانه های مرزی جان سالم به در می برند؟

استان کرمانشاه ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد، اما به راستی حجم خروجی این همه محصولات از مرز که باعث رونق اقتصادی می‌شود نیازمند زیرساخت‌های لازم در بحث مدیریت بحران نیست؟

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، صادرات و واردات نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارند و هم اکنون طبق آمارهای موجود ۵۴ بازارچه مرزی در مناطق مختلف مرزهای شرق، غرب، جنوب و شمال غرب کشور راه اندازی شده که ۴۰ بازارچه آن فعال است و این مرزها کانونی برای افزایش مبادلات تجاری و گسترش روابط ۲ جانبه کشورمان با کشورهای همسایه است.

۵۴ درصد صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان از مرز رسمی پرویزخان در قصرشیرین انجام می شود که حجم فعالیت روزانه این مرز صادرات بیش از یک هزار و ۵۰۰ کامیون کالا به حوزه کردی در شمال عراق است اما این صادرات نیازمند توجه جدی مسئولین در بخش های زیرساختی و ایمنی است.

تهدید جدی در انتظار گمرکات کرمانشاه/آیا پایانه های مرزی جان سالم به در می برند؟

گمرکی که خاکستر شد

ظهر شنبه ۲۵ بهمن ماه با مشاهده دود عظیم و گسترده در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان و کیلومتر‌ها فراتر از این محل، خبر انفجار مهیب و آتش‌سوزی حجیم در تاسیسات گمرکی اسلام قلعه افغانستان به سرعت در صدر اخبار دنیا قرار گرفت که به نابودی حدود ۵۰۰ کامیون و تانکر حامل سوخت انجامید و به گفته مقامات افغان، خسارتی بالغ بر صد‌ها میلیون دلار به بار آورد.

به طور معمول، برای خروج از مرز کامیون‌های نفتکش بین دو کشور در پایانه گمرکی چند ساعتی صف می‌کشند که با توجه به اینکه این پایانه‌ها در غرب و شرق در مناطق گرمسیری واقع شده اند احتمال وقوع آتش سوزی را افزایش می‌دهند.

کرمانشاه هم با داشتن دو پایانه گمرکی مشترک با کشور عراق که هر دو آن‌ها در قصرشیرین گرمترین نقطه استان قرار دارند احتمال بروز حادثه‌ای همچون حادثه آتش سوزی اسلام قلعه را دارد.

آیا به راستی مرز‌های استان کرمانشاه زیرساخت‌های لازم برای کنترل مدیریت بحران در چنین شرایطی را دارند؟

تهدید جدی در انتظار گمرکات کرمانشاه/آیا پایانه های مرزی جان سالم به در می برند؟

در مرز پرویزخان تجمع تانکر‌های سوخت وجود ندارد

تاتار فرماندار قصرشیرین در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت : در مرز پرویزخان تجمع زیادی بابت تانکر‌های سوخت وجود ندارد و فقط در بعداز ظهر‌ها به رانندگان فراخوان داده میشود که در پارکینگ‌های مختلف مستقر شوند و با تانکر‌هایی که نوبت خروج آن ها است تماس گرفته می شود که فقط همان تانکر‌ها از مرز خارج شوند و بقیه حق توقف و خروج از مرز را ندارند.

تهدید جدی در انتظار گمرکات کرمانشاه/آیا پایانه های مرزی جان سالم به در می برند؟

سازمان متولی زیرساخت گمرک نیست

حیدری مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت : ما در کرمانشاه ۲ مرز رسمی داریم که سازمان متولی زیرساخت ایمنی گمرک نیست و سازمان راهداری است .

او گفت : در پرویزخان بعد از پایانه، گمرک وجود دارد که زیرساخت‌های آن تقریبا فراهم شده است. در مورد حادثه ای که در شرق کشور اتفاق افتاد این احتمال وجود دارد که برای گمرک کرمانشاه هم بیفتد و ما باید از این اتفاق به عنوان یک فرصت استفاده کنیم و تلاش کنیم نواقصمان را حل کنیم.

حیدری افزود : ابتدا باید مرکز آتشنشانی در داخل شهر گذاشته شود بعلاوه اینکه باید از تجمع کامیون‌ها در مرز‌ها خودداری کنیم.در حال حاضر فقط در مرز پرویزخان تانکر‌های سوخت تردد دارند که خوشبختانه قبل از ورودی گمرک یک پارکینگ اختصاصی ایجاد شده که کامیون‌ها را در آنجا نگه می داریم که تا زمانی که کار‌های گمرکی انجام میدهند داخل محوطه گمرک نمانند.

او افزود: روشی که در مرز‌های شرقی و غربی برای حمل سوخت داریم مشابه هم هستند که ایراداتی دارند و باید همگی تلاش کنیم که این ایرادات برطرف شوند و اینطور اتفاقاتی دیگر رخ ندهد.

حیدری ادامه داد: در خصوص امنیت و زیرساخت‌ها ما همیشه سعی کردیم اطلاعات مربوطه را به سازمان‌ها گزارش کنیم تا ماشین‌هایی که در مرز هستند اطلاعات آن‌ها به شورای تامین و متولیان امر اطلاع رسانی شود که چنین اتفاقاتی برای آن ها نیفتد .

تهدید جدی در انتظار گمرکات کرمانشاه/آیا پایانه های مرزی جان سالم به در می برند؟

پایانه ها ایستگاه آتش نشانی ندارند

کرمی مدیرکل حمل و نقل و راهداری استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت : در مرز‌ها آتشنشانی نداریم یعنی ایستگاه آتشنشانی که همراه با ماشین و آب و یا محلول‌های دیگر باشد در پایانه‌ها وجود ندارد اگرچه فرماندار قصرشیرین برای راه اندازی ایستگاه آتشنشانی قول مساعد داده اند ، اما تاکنون که ایستگاه آتشنشانی نداشتیم با مستقر کردن تعدادی از کپسول‌های آتشنشانی چرخدار در مرز‌ها در صورت بروز حادثه از آن‌ها استفاده می کردیم.

او گفت : در پایانه‌ها مسئولیت فقط با یک ارگان نیست و ادارات و سازمان‌های مختلفی در آنجا حضور دارند . در مرز‌ها پارکینگ‌های مختلفی اعم از بخش خصوصی و یا دولتی وجود دارند که باید این پارکینگ‌ها مجهز به وسایل اطفاء حریق و آتشنشانی شوند .

کرمی افزود : باید به این نکته هم توجه کنیم که به دلیل نزدیکی شهر قصرشیرین به پایانه‌های مرزی اگر اتفاقی هم رخ بدهد کمتر از ۱۰ دقیقه ماشین‌های آتشنشانی می توانند خودشان را به پایانه‌ها برسانند، اما اگر ارگان‌های مستقر در پایانه‌های مرزی به صورت واحد یک منطقه یا محل بگیرند می توان با احداث ایستگاه آتش نشانی مستقل از بروز مشکلات بزرگ جلوگیری شود.

او افزود : تردد کامیون‌ها بستگی به روز دارد و در بعضی از روز‌ها بین ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ ماشین از مرز تردد دارند پس قطعا نیاز است که ایستگاهی با مشارکت آتشنشانی و شهرداری در این محل‌ها دایر شوند.

کرمی ادامه داد : با توجه به وجود انواع خودرو‌ها اعم از کامیون‌های تخلیه بار، نفتکشها، ماشین‌های عراقی، خودرو‌های پلاک سفید شخصی که در این پایانه‌ها تردد دارند همیشه احتمال خطر و یا وقوع آتش سوزی وجود دارد.

کرمی با اشاره به اینکه تعداد کپسول‌های آتشنشانی چرخدار به ۲۰ الی ۳۰ عدد میرسد به کنترل دوره‌ای و شارژ‌های به موقع این کپسول‌ها نیز اشاره داشت.

کرمی گفت : سیستم‌های اعلام حریق در داخل ساختمان‌های پایانه‌ها نصب شده اند، اما در محوطه‌های بیرونی فعلا همان تعداد کپسول‌های چرخدار مورد استفاده وجود دارد. سازمان آتشنشانی و وسایل نقلیه آن‌ها به صورت قانونی فقط موظف به ارائه خدمات درون شهری هستند و نمیتوانند از شهر خارج شوند پس بهتر است که ایستگاهی به صورت اختصاصی در خود پایانه‌ها احداث و راه اندازی شود.

او افزود : تاکنون ایستگاهی احداث نشده و از ابتدا گمرک سازمان کنترل کننده در مرز‌ها بوده و بیشترین نظارت را در بخش بازارچه‌ها داشته، اما پایانه‌ها موضوعشان متفاوت است و بازارچه‌ها از پایانه‌ها کاملا مجزا هستند  .

او ادامه داد : وجود پارکینگ‌های متعددی شامل بخش خصوصی، گمرک، پایانه، همیاری شهردای‌ها و ارتش این ناهماهنگی‌ها را برای ایجاد یک ایستگاه مشترک به وجود آورده، گرچه صحبت‌هایی با فرماندار قصرشیرین صورت گرفته که یک مکان واحد در این منطقه مستقر شود که به صورت واحد خدمات آتشنشانی را ارائه بدهد اما امکانات موجود گرچه کامل نیستند ولی مطلوب بوده و میتوان در مواقع بروز حوادث کوچک از آن‌ها استفاده کرد، اما برای موارد و اتفاقات بزرگ قطعا نیاز به یک ایستگاه کامل آتشنشانی با توجه به وجود حجم بالای تردد احساس میشود.

کرمی گفت : ما پیش بینی اتفاقات احتمالی رو کردیم و طی مکاتباتی هم از مسئولین خواستیم که به فکر ایجاد ایستگاه باشند، اما چون حوزه تخصصی من آتشنشانی نیست من نمیتوانم اظهار نظر خاصی انجام بدم.

کرمی افزود : مدیریت بحران استانداری هم میتواند با مکاتبه با فرمانداری پیگیر این موضوع مهم باشد، ولی به دلیل وجود نداشتن اعتبارات به تعویق افتاده و یا ورود نکرده اند .

تهدید جدی در انتظار گمرکات کرمانشاه/آیا پایانه های مرزی جان سالم به در می برند؟

حال با این اوصاف کرمانشاه دو مرز رسمی صادرات کالا و سوخت دارد که هیچ کدام ایستگاه آتش نشانی ندارد و باید دست به دعای خداوند شد تا روزی که زیرساخت های آن آماده می شود مشکلی برای این دو مرز به وجود نیاید .

انتهای پیام/دانشیار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.