زمان مبارزه زمستانه با آفات مرکبات اعلام شد

مبارزه زمستانه با آفات و بیماری‌ها در باغ های مرکبات مازندران از پنجم اسفند ماه امسال شروع می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به اهمیت مبارزه زمستانه آفات و بیماری‌های مرکبات، زمان مناسب مبارزه زمستانه در مناطق مرکزی و شرق استان از تاریخ ۵ اسفند و برای شهر‌های غرب استان از نور تا رامسر از تاریخ ۱۰ اسفند تا ۳ هفته از زمان شروع تعیین و اعلام می‌شود.

او افزود: باغداران مرکبات استان بایستی قبل از اقدام به مبارزه با آفات و بیماری‌های رایج برای مشاوره و دریافت نسخه گیاهپزشکی با ارائه نمونه به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی مراجعه و سموم را مطابق نسخه از فروشگاه‌های مجاز و معتبر در قبال اخذ فاکتور خریداری کنند.

زاغی گفت: روغن پاشی عمومی برای همه باغات مرکبات با استفاده از روغن امولسیون شونده به میزان ۱۵ لیتر در یک هزار لیتر آب توصیه می‌شود.

او افزود: مبارزه با آفت کنه قرمز در باغات، بخصوص باغات جوان زیر ۱۰ سال که آلودگی آن به تائید کارشناسان حفظ نباتات و یا کلینیک گیاهپزشکی رسیده باشد، استفاده از یکی از کنه کش‌های موثر و توصیه شده مانند انویدور، آپولو، نیسورون و نئورون با دوز‌های توصیه شده همراه با روغن امولسیون شونده تاکید می‌شود.

زاغی گفت: رعایت تناوب در کنه کش‌های مصرفی برای جلوگیری از بروز مقاومت در کنه‌ها الزامی است.

او افزود: برای کاهش جمعیت انتقالی و پیشگیری از طغیان مگس میوه مدیترانه‌ای در بهار و تابستان سال آینده، تاکید می‌شود نسبت به برداشت تمامی میوه‌های رسیده بخصوص میوه‌های نارنج در حاشیه باغات، خانه سراها، پارک‌ها و معابر شهری و روستایی و شهرک‌های ساحلی حداکثر تا اواسط اسفند ماه اقدام شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: برای حمایت از دشمنان طبیعی آفات و حشرات گرده افشان از مصرف حشره کش‌ها در مبارزه زمستانه اکیدا خودداری شود.


انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.