رئیس جهاددانشگاهی کشور گفت: در زمینه تهیه بذر هیبریدی کاهو به نتایج خوبی رسیده‌ایم و تحقیقات بر روی بذر‌های ایرانی دیگر در حال انجام است.

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بذرهای هیبریدی اظهار کرد: یکی از نیازهای ضروری کشور ما در زمینه کشاورزی بذرهای هیبریدی هستند.

او افزود: به بذرهایی که بهره وری بالایی داشته باشند بذرهای هیبریدی گفته می شود و از آنجایی که کشورما از نظر آب و هوایی کمی خشک است باید از خاک و آب خود حداکثر بهره وری را داشته باشیم.

طیبی تصریح کرد: در زمینه بحث های هیبریدی چندین سال بود که اعلام می کردیم توان انجام کار در این زمینه را داریم. در حال حاضر با کمک مقام معظم رهبری روی ۴ نوع بذر از قبیل بذرهای کاهو، خیار، فلفل و گوجه فرنگی فعالیت می کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور ادامه داد: در زمینه تهیه بذر کاهو به نتایج خوبی رسیده ایم و به دنبال این هستیم تا رقم خود را در زمینه بذرهای کاهو در آینده ای نزدیک ثبت کنیم. همچنین به طور خیلی سریع دانش رقم های خارجی را به دست آورده ایم و می توانیم آن ها را تولید کرده و وارد بازار کار کنیم.

او با بیان اینکه به دنبال این هستیم بذری را تولید کنیم که کاملا بومی ایران باشد و به اسم خودمان ثبت شود، تاکید کرد: تحقیقات بر روی بذرهای ایرانی خیار، فلفل و گوجه فرنگی هم همانند بذرکاهو در حال انجام است و گلخانه های بزرگی را ایجاد کرده ایم تا بتوانیم در حد زیاد کار تولید را انجام دهیم و به شکل گسترده آن ها را در سطح کشور عرضه کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور درباره وضعیت تحصیل دانشجویان رشته کشاورزی در ایران اظهار کرد: مانند خیلی از حوزه ها تعداد بسیاری نیروی کشاورزی تربیت کرده ایم که بازار کار برای آن ها وجود ندارد، اما اگر تصمیم به بگیریم که حوزه کشاورزی مدرن را متکی به دانش ملی کنیم حتما زمینه اشتغال آن‌ها فراهم می‌شود.

طیبی ادامه داد: زمانی می توانیم برای فارغ التحصیلان ایجاد شغل کنیم که خیلی از نیازهای فناورانه را خودمان تامین کرده باشیم و خیلی از تولیدات را هم خودمان انجام دهیم. همچنین در حوزه کشاورزی نه تنها باید نیازهای ملی را تامین کنیم بلکه لازم است تا صادرات هم انجام دهیم.

او اضافه کرد: سرزمین خشکی هستیم و باید خیلی از حوزه های کشاورزی را وارد گلخانه ها کنیم و اگر بخواهیم در زمینه ایجاد این گلخانه ها به دانش خارجی متکی باشیم به هیچ عنوان فارغ التحصیلان ما جذب بازار کار نخواهند شد.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور بیان کرد: باید با کشورهای همسایه ارتباط خوبی داشته باشیم تا بتوانیم در مقیاس انبوه محصول تولید کنیم و به صادرات آن ها بپردازیم، اگر بتوانیم نیازهای خودمان را به صورت کامل تامین کنیم و بعد صادر کنیم از لحاظ فناورانه و تولید داخلی برای دانشجویان شغل ایجاد خواهد شد.

طیبی ادامه داد: باید اراده تولید دانش داخلی را داشته باشیم تا بتوانیم با توسعه آن با کشورهای همسایه ارتباط برقرار کنیم، همچنین حوزه کشاورزی بسیار حساس بوده و باید بعد از تولید، محصول هرچه سریع تر و بدون اندکی وقت تلف کردن به کشورهای دیگر صادر شود.


بیشتر  بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار