سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، امشب با پخش اجرای اینترنتی چند گروه ایرانی و خارجی پیگیری می‌شود.

به گزارش حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، اجرا‌های اینترنتی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با برگزاری کنسرت گروه موسیقی «ایستم» از خراسان شمالی آغاز شد. تمامی این اجرا‌ها در تالار رودکی تهران پیش از برگزاری جشنواره تولید و ضبط شده‌اند.

در بخش ابتدایی این کنسرت که از ساعت ۱۷ آغاز شد، گروه موسیقی «ایستم» چند قطعه موسیقی حماسی را اجرا کرد. ضمن اینکه «الله مزار»، «شوان» و «صنم لیلی» از قطعاتی بود که گروه ایستم اجرا کرد.

در بخش دیگری از این کنسرت، گروه موسیقی «ایستم» متشکل از شاهین علیزاده نوازنده دایره و مهدی باغچقی نوازنده قُشمه به اجرای مقام رقص چوب و یک قرصه و دو قرصه پرداختند.

ساز «قُشمه» یکی از ساز‌های بادی و محلی شمال خراسان است که مردمان کرمانج و ترک‌های خراسان از این ساز در مجالس شادی و حرکات نمایشی خود استفاده می‌کنند. در واقع قشمه بیشتر نوایی شاد و حماسی دارد. «قرصه» نیز به معنی دست یا بشکن است. در این نوع قطعات نوازنده ابتدا آهنگ را با ترانه آرام و سرعت پایین که یک قرصه نامیده می‌شود آغاز می‌کند، اما در ادامه رفته رفته رقص و ریتم سرعت پیدا کرده و رقصندگان با ضربات هماهنگ و منظم حرکات ریتمیک دست و پا را اجرا می‌کنند.

موسیقی خراسان چراغ جشنواره فجر را روشن کرد/ نکوداشتی برای شجریان

اتریشی‌ها اولین کنسرت خارجی جشنواره سی و ششم را اجرا کردند

اولین اجرای بخش بین‌الملل سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر از ساعت ۲۰ سه شنبه ۲۸ بهمن ماه به دوئت ویلا مادلنا از اتریش اختصاص داشت که نوازندگان این گروه، موسیقی متأثر از محله کولی‌نشینان برزیل را اجرا کردند.

نیکولا زاریچ نوازنده آکاردئون و فرانز اوبرتالر نوازنده کلارینت و ساکسوفون، اعضای این گروه دو نفره بودند که در شروع این کنسرت، قطعه‌های «آسیب» و «شیرینی نارگیل» از ساخته‌های جیکوب دو باندولیم یکی از آهنگسازان فقید برزیلی را اجرا کردند. سپس در ادامه قطعه «رویای بالکان» که از ساخته‌های خود نیکولا زاریچ است توسط این نوازنده اجرا شد.

در بخش دیگری از این کنسرت، نوبت به اجرای قطعات «کافه بوئمی»، «هم‌جوار»، «ویلا مادلنا» و «تابستان در هبارت» رسید که همگی آن‌ها ساخته فرانتز اوبرتالر بودند. ارانتز اوبرتالر به تنوع در آهنگسازی معروف است.

موسیقی خراسان چراغ جشنواره فجر را روشن کرد/ نکوداشتی برای شجریان

گروه موسیقی «ژاو» و اجرای «مرغ شبخوان» به یاد محمدرضا شجریان

در آخرین اجرای شب اول سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر نیز کنسرت گروه موسیقی «ژاو» به سرپرستی سیاوش کامکار ساعت ۲۳ پخش شد.

قطعه «مرغ شبخوان» اولین قطعه‌ای بود که این گروه در سوگ استاد محمدرضا شجریان اجرا کردند. سپس در ادامه قطعه «گیسوان خاطره» تک‌نوازی سنتور شد تا نوبت به اجرای تصنیف‌های «عشق رویت» و «بسته دام» برسد. در انتهای این برنامه به عنوان حسن ختام، مخاطبان شاهد دونوازی سه تار و کمانچه و همچنین تصنیف «از عشق» این گروه موسیقی بودند.

اغلب قطعات اجرایی در این کنسرت به سبکِ نوعی از موسیقی ملی ایران تعلق داشت که در آن فقط از ساز‌های ایرانی با استفاده از تکنیک‌های رایج موسیقی کلاسیک غربی از جمله هارمونی مناسب ملودی‌ها، فنون کنترپوانتیک و پلی‌فونیک ساخته شده‌اند.

سیاوش کامکار (سنتور)، نوید نوروزی (خواننده)، امیرناصر رنجبر (کمانچه)، پارسا شرافتی (کمانچه)، صابر محمدی (کمانچه آلتو)، سامرند فقیه زاده (ویونسل)، شادی رحمانی (سنتور)، محمدجواد محمدشاهی و نیریز کامکار (تار)، مرتضی مومنیان (تمبک) و احسان امامی و امیررضا نصیری (عود) اعضای گروه موسیقی «ژاو» را در این کنسرت تشکیل می‌دادند.

موسیقی خراسان چراغ جشنواره فجر را روشن کرد/ نکوداشتی برای شجریان

و اما؛

در سومین روز از سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر اجرای شش گروه موسیقی روز پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه در فضای مجازی پخش می‌شود. اجرا‌های گروه هنرستان موسیقی دختران، دانشگاه هنر، گروه رستاک، اقبال آذر، آنسامبل نیواک و تکنوازی ویولنسل کوبایی روز پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه براساس اعلام زمان بندی و در سایت‌های جشنواره موسیقی فجر، انجمن موسیقی ایران، تیوال، بیپ تونز، تماشاخونه، گپ فیلم و نواک پخش می‌شود.

هنرستان موسیقی دختران، دانشگاه هنر/ پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه ساعت ۱۷

اجرای هنرستان موسیقی دختران و پس از آن اجرای گروه دانشگاه هنر ساعت ۱۷ پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه پخش می‌شود. یاسمن فرامرزی نژاد، آوا پویا کاشانی، روشا محمد اصغری و ملیکا چمن آرا نوازندگان هنرستان موسیقی دختران هستند.

استعداد‌های دانشگاه هنر

عطا رستگار، نازنین سلطانی راد و هلیا سرایداریان نوازندگان ممتاز دانشگاه هنر هستند.

اقبال آذر (سبحان مهدی پور) / پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه ساعت ۱۸:۳۰

دومین اجرای پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه اجرای گروه اقبال آذر است که ساعت ۱۸:۳۰ پخش می‌شود.

گروه موسیقی اقبال آذر در سال ۱۳۸۸ توسط سبحان مهدی‌پور تشکیل شد. این گروه به احترام آوازخوان صاحب سبک «اقبال آذر» نامگذاری شد. این گروه تاکنون اجرا‌هایی در تهران و شهرستان‌های مختلف روی صحنه برده و دو آلبوم موسیقی نیز با عنوان «یادواره‌ی اقبال آذر ۱ و ۲» منتشر کرده است.

مارتین مِلِندز (کوبا) / سولوی ویولنسل/ پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه ساعت ۲۰

سولوی ویولنسل هنرمند کوبایی ساعت ۲۰ سومین روز سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر پخش می‌شود.

مارتین ملندز که یکی از مستعدترین، خوش‌قریحه‌ترین و خلاق‌ترین نوازندگان ویولنسلِ نسلِ خود محسوب می‌شود، در سال ۱۹۸۲ از پدر و مادری کوبایی در مسکو متولد شد. از همان اوایل کودکی فراگیری ویولنسل را در کنسرواتوآر "آمادئو رولان" آغاز کرد و سپس در مؤسسه‌ی عالی هنر در هاوانا، کوبا ادامه داد. او دوره ها‌ی نوازندگی ویولنسل کلاسیک را گذراند، اما از همان سال‌های نخست، استعداد چشمگیری در بداهه‌نوازی از خود نشان داد و سبک منحصربه‌فردی را خلق کرد. او ویولنسل را به سمت زبان جدیدی متأثر از جز، موسیقی کوبایی، موسیقی آفریقایی، فانک و فلامنکو سوق داد. وی، به سبب تنوع در سبک و اجرا، در صد‌ها آلبوم از هنرمندان مطرح بین‌المللی همچون پابلو میلانز، چانو دومینگوئز، کیسی دریزن، ماکاکو، دورانتز، رنوآد گارسیا-فونز، یوسا، دیسمر بیونو، آنتونیو ری، کیکو وننو، ارنستو اورینیاک، رینالد کولوم، کِنان اَزمه (جاده ابریشم)، و دیگران نواخته است.

گروه رستاک / پنجشنبه ۳۰ بهمن ساعت ۲۱:۳۰

اجرای گروه رستاک نیز ساعت ۲۱:۳۰ پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه پخش می‌شود.

گروه موسیقی رستاک از تابستان سال ۱۳۷۶ به‌سرپرستی سیامک سپهری فعالیت خود را آغاز کرد. رستاک در تجربیات خود نگاهی کاربردی به عناصر شنیداری فرهنگ‌های فولکلور ایران داشته که حاصل آن نزدیک به دو دهه فعالیت در حوزه‌های گوناگونی همچون پژوهش و تحقیقات میدانی، آموزش، ساخت موسیقی برای فیلم و تئاتر، طراحی و ساخت آلبوم‌های موسیقی و اجرای کنسرت بوده است. گروه رستاک تا کنون کنسرت‌های متعددی درکشور‌های ایران، انگلستان، اتریش، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هلند، سوئد، آمریکا، کانادا، استرالیا، هندوستان، ژاپن، مالزی، شیلی، لهستان، ترکیه، بلژیک، گرجستان، عمان، بلاروس، بنگلادش وامارات متحده عربی و... داشته و تاکنون آلبوم‌های موسیقی «رنگواره‌های کهن»، «همه‌ی اقوام من»، «سرنای نوروز»، «میان خورشید‌های همیشه» و «بهار» را منتشر کرده است. تازه‌ترین فعالیت رستاک، پروژه‌ی «در خانه- بی‌مرز» است که به موسیقی کشور‌های همسایه‌ی ایران می‌پردازد. گروه رستاک در ماه‌های گذشته دو اثر از این پروژه‌ی موسیقایی را در قالب تک‌آهنگ منتشر کرده است.

آنسامبل نیواک/ پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه ساعت ۲۳

آخرین اجرای سویمن روز سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر پخش اجرای آنسامبل نیواک در ساعت ۲۳ است.

آنسامبل نیواک تا به حال اجرا‌های بسیاری در ایران و ارمنستان داشته و با نوازندگان و آهنگسازان بسیاری از ایران، ارمنستان و ایتالیا همکاری کرده است. همچنین آثار بسیاری به سفارش این آنسامبل نوشته و اجرا شده است.

گلریز زربخش، ویلُن و ژابیز زربخش، ویولنسل اعضای آنسامبل نیواک هستند.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در بخش‌های رقابتی و غیررقابتی از ۲۸ بهمن آغاز و تا سوم اسفندماه برگزار می‌شود و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره جشنواره است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار