رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: اگر مرز اسلام قلعه برای طولانی مدت بسته باشد، کار ترانزیت و صادرات در اصطلاح قفل میشود. از زمان وقوع حادثه، سازمانهای دولتی به بندر شهیدرجایی بندرعباس اعلام کرده اند که فعلا برای دوغارون هیچ محمولهای ارسال نشود و کار در اینجا تعطیل است؛ اما معتقدیم که این چاره درد نیست و باید دو طرف هر چه سریعتر برای بازگشایی مرز وارد مذاکره شده و چاره اندیشی کنند.
زمانیان بیان کرد: پارکینگ گمرک اسلام قلعه تخریب شده، اما سیستم اداری آنجا سر جای خود است. کالاهای ما هم مهم بوده و مورد نیاز مردم افغانستان و بازار این کشور است. از طرفی، برخی کالاها را نمیتوان برای مدت زیاد در مرز و درون کانتینر و کامیون نگه داشت؛ زیرا هزینه دموراژ کانتینرها بالاست. کالاهای فسادپذیر هم باید هر چه سریعتر منتقل شوند و تغییر مسیر به دلیل زمانبر بودن، برای فعالان اقتصادی ممکن نیست.
بیشتربخوانید
او با اشاره به ظرفیت دیگر مسیرهای تجاری موجود، تصریح کرد: راه آهن خواف- هرات ظرفیت کافی ندارد و پتانسیل موجود هم برای کالاهای خاص مثل سیمان مورد استفاده قرار میگیرد، اما برایم مواد غذایی و کانتینری و سوخت نمیتوان کار را انجام داد.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی با بیان اینکه به دنبال جمع آوری اطلاعات و آمار از شرکتهای حمل و نقلی درباره میزان خسارت وارده به آنها هستیم، تاکید کرد: باید ببینیم چه مقدار کامیون و کالا از بین رفته است، دولت ایران باید پیگیر اخذ خسارت بابت این آسیبها باشد.
زمانیان وقوع این حادثه را تلنگری برای بهبود وضعیت ترانزیت و عبور کامیونها دانست و اظهار کرد: کامیونها در مرز اسلام قلعه، ۱۰ تا ۱۲ روز توقف دارند؛ در حالی که نباید در این حد آنجا بمانند. امیدواریم پس از این حادثه، تمهیدات لازم از سوی دولت افغانستان اندیشیده شود تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. از سوی دیگر زیرساختهای موجود در دو سوی این مرز چه در دوغارون و چه در اسلام قلعه، به قواره ظرفیت فعالیتهای اقتصادی در آن نیست و به منظور پیشگیری از بروز حوادث آتی باید امکانات و زیرساختهای لازم در منطقه پیش بینی شود. بخش خصوصی دو کشور پیش از این به دفعات در خصوص احتمال بروز حادثه در این منطقه هشدار داده بود و این اتفاق نیز تلنگر تلخی به مسئولان است تا این موضوع را جدی تلقی کنند.
انتهای پیام//ف ح