مأموران قلابی با آگاهی از نقاط ضعف و تخلفات افراد وجهی را به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم طلب می‌کنند تا به‌اصطلاح از اقدام قانونی علیه آنان صرف‌نظر کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، به‌طور معمول بخشی از اخبار حوادث رسانه‌ها به شناسایی و دستگیری مجرمان حرفه‌ای تحت پوشش مأموران نظامی، انتظامی و دستگاه‌های دولتی اختصاص می‌یابد؛ تبهکارانی که اغلب با سوء استفاده از شرایط ویژه‌ی قربانیان مرتکب انواع جرایم از جمله سرقت، اخاذی، کلاهبرداری و حتی در مواردی قتل می‌شوند.

مأموران قلابی در انجام (به اصطلاح) مأموریت خود، به انحاء مختلف از ارائه‌ی کارت شناسایی یا حکم قضائی طفره می‌روند یا کارت نامعلومی را فقط در یک آن جلوی چشم قربانیان خود می‌گیرند و هرگز فرصت ملاحظه‌ی دقیق را به آن‌ها نمی‌دهند.

مجرمان تحت پوشش مأموران معمولاً سعی می‌کنند با به نمایش‌گذاشتن مبالغه‌آمیز سلاح، بی‌سیم یا دستبند همراه خود، افراد را بترسانند.

مجرمان مأمورنما تلاش می‌کنند تا در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات خود را انجام داده و از محل دور شوند؛ به همین خاطر معمولاً دچار عجله و دستپاچگی می‌شوند.

مأموران قلابی معمولاً طعمه‌های خود را تهدید می‌کنند که در صورت عدم تمکین، آن‌ها را به مراکز نظامی و انتظامی خواهند برد و تأکید می‌کنند که در آن مراکز، مجازات و تبعات بسیار سنگین‌تری در انتظارشان خواهد بود؛ ولی جالب این که در صورت پیش‌قدم‌شدن افراد برای مراجعه به مراکز یادشده، به‌سرعت عقب‌نشینی می‌کنند.

مأموران قلابی معمولاً در نقاطی پرت و مکان‌هایی که کمتر محل تردد گشت نظامی و انتظامی است، مرتکب اعمال مجرمانه می‌شوند.

شهروندان برای این که فریب ماموران قلابی را نخورند باید به چند توصیه‌های پیشگیرانه زیر  توجه کنند.

شهروندان همواره توجه داشته باشند که مأموران پلیس مسئول تعیین و اعمال هیچ نوع مجازات کیفری یا مالی (اخذ مبلغ جریمه و ...) به‌صورت مستقل نیستند.

برابر دستورالعمل رسمی نیروی انتظامی، کلیه‌ی مأموران این نیرو چه با لباس انتظامی و چه با لباس شخصی، حتی بدون درخواست فرد مورد بازرسی، مکلف به نشان‌دادن کارت شناسایی خود هستند؛ بنابراین قبل از ارائه‌ی هرگونه پاسخ یا توضیح، با حفظ آرامش و خونسردی، از مأمورانی که به شما مراجعه می‌کنند کارت شناسایی بخواهند و به دقت مندرجات کارت را ملاحظه و ضمن تطبیق عکس با صاحب کارت، به تاریخ اعتبار آن توجه کنند.

مأموران قبل از مراجعه به منزل شهروندان، به کلانتری محل اطلاع می‌دهند که برای بازرسی به حوزه‌ی استحفاظی آن‌ها می‌روند؛ بنابراین اگر اعضای خانواده و نزدیکان شما پرونده‌ای در مراجع قضایی ندارند و به‌طور کلی اصل موضوع برایتان مبهم بود، از کلانتری محل و پلیس ۱۱۰ استعلام کنندو در صورت ممانعت این افراد از تماس شما، به مأمور‌بودن آن‌ها شک کنند.

 شهروندان  در صورت مواجه شدن با درخواست‌های نامعقول افرادی که خود را مامور پلیس معرفی می‌کنند، کارت شناسایی معتبر درخواست کرده و هرگونه مورد مشکوک را به ۱۱۰ اطلاع دهند.

انتهای پیام/ر .ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.