رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس از رویت یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در منطقه حیات وحش نایبند طبس خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، تقی زاده رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس گفت: هم اکنون سه یوزپلنگ در نایبندان طبس زیست می کنند.

او افزود: پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس یکی از مهمترین زیست‌گاه‌های گونه در معرض خطر یوزپلنگ آسیایی است.

تقی زاده عنوان کرد: پناهگاه حیات وحش نایبندان در شهرستان طبس با وسعت حدود یک و نیم میلیون هکتار، وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده ایران محسوب می‌شود که در این منطقه ورود افراد، فعالیت‌های معدنی و چرای دام بدون مجوز برای حفظ امنیت حیات وحش ممنوع است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس تصریح کرد: به دلیل نبود جنس ماده یوزپلنگ و زاد و ولد، با کاهش جمعیت یوزپلنگ در منطقه نایبندان مواجه هستیم.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: با توجه به وسعت زیاد پناهگاه حیات وحش نایبندان و تحرک زیاد یوزپلنگ در این منطقه به طوری که طی مسافت ۲۱۵ کیلومتری نیز برای یوزپلنگ در نایبندان ثبت شده و حتی تردد یوزپلنگ بین زیستگاه‌های مختلف، امکان به دست آوردن آمار دقیق از تعداد یوزپلنگ آسیایی در نایبندان وجود ندارد، اما براساس آنچه دوربین‌های تله‌ای طی امسال ثبت کرده‌اند، زیست حداقل سه یوزپلنگ نر در این منطقه محرز شده است.

تقی زاده افزود: طی سال‌های گذشته حتی تا ۵۰ عدد دوربین تله‌ای در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس نصب بوده که این تعداد به مرور کاهش یافته و برای امسال فقط ۲ دوربین تله‌ای به این پناهگاه وسیع اختصاص یافته که علت آن تمرکز بیشتر انجمن یوزپلنگ ایرانی بر یوزپلنگ‌های ماده در زیستگاه‌های خراسان شمالی و منطقه خارتوران است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس وجود جاده و کمبود طعمه را از مهمترین مشکلات پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس ذکر کرد و گفت: روند جمعیتی حیات وحش در نایبندان با توجه به پوشش گیاهی و وجود گربه‌سانان به صورت تعادلی است.

او عنوان کرد: بیشترین جمعیت این منطقه مربوط به قوچ و میش است اما کل و بز، جبیر، یوزپلنگ، پلنگ، کفتار، کاراکال، گربه وحشی، شاه روباه، روباه معمولی، افعی شاخ‌دار، کبک، تیهو، عقاب طلایی، دلیجه، جغد، هوبره و انواع دیگری از چهارپایان، پرندگان و خزندگان نیز در این پناهگاه زیست می‌کنند.

تقی زاده بیان کرد: علاوه بر مناطق حفاظت شده در طبس، رصد مساحت یک میلیون هکتاری مناطق آزاد در این شهرستان که آن هم زیستگاه حیات وحش محسوب می‌شود، در برنامه کاری این اداره است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس با اشاره به اینکه محیط بانی در این منطقه وسیع با تعداد نیروی کم، بسیار سخت است افزود: ۱۰ محیط‌بان در شهرستان طبس مشغول به کار هستند که پنج نفر از آن‌ها برای پناهگاه حیات وحش نایبندان در نظر گرفته شده‌اند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.