یک کارشناس محیط زیست گفت: دلیل اصلی آلودگی هوا مازوت نیست و نهاد‌های زیادی از جمله خودروساز‌ها به قانون هوای پاک بی توجه هستند.

مهدی اسماعیلی بیدهندی کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه دلیل اصلی آلودگی هوا مازوت نیست، اظهار کرد: طبق آخرین مطالعات انجام شده در ده سال گذشته، عامل اصلی آلودگی هوا ذرات معلق تشکیل می‌داد که عوامل و منابع مختلفی مولد ایجاد این آلودگی بودند.

او با اشاره به عوامل طبیعی و غیرطبیعی آلودگی هوا، افزود: منابع طبیعی، چون گرد وغبار و منابع غیرطبیعی ناشی از سوخت‌های فسیلی ومصرف مازوت سبب ایجاد آلودگی هوا می‌شود.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه هر ساله نیروگاه‌ها از مازوت استفاده می‌کنند، بیان کرد: امسال افکار عمومی به سمت نیروگاه‌هایی رفت که از مازوت استفاده می‌کنند و مازوت یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا معرفی شد، با وجود اینکه اینگونه نیست.

اسماعیلی بیدهندی با اشاره به اینکه آلودگی هوا در فصل زمستان به دلیل وارونگی دما بیشتر صورت می گیرد، عنوان کرد: بر اساس قانون هوای پاک، یکی از مهم‌ترین نهاد‌هایی که باید مسئولیت می‌پذیرفت وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که باید در راستای کاهش آلودگی خودرو‌ها اقداماتی را انجام می‌داد.


بیشتر بخوانید: بستن نیروگاههای دارای سوخت مازوت موجب کمبود برق می شود


او با اشاره به اینکه سازمان‌های مربوط به قانون هوای پاک یک نظر متمرکز اعلام نمی‌کنند، گفت: عدم تمرکز این سازمان‌ها باعث می‌شودکه ارگان هایی که منجر به ایجاد آلودگی هوا شده اند از نظر خودشان به سوالات ایجاد شده پاسخ داده اند که در نهایت نمی توان متوجه شد که عامل اصلی آلودگی هوا چیست.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به کوتاهی خودروساز‌ها در این امر، تصریح کرد: اگر خودروساز‌ها از فناوری روز استفاده کنند، خودرو‌های استاندارد تری خواهیم داشت و اینکه خودروساز‌ها می‌گویند تحریم مانع این امر است که  این حرف قابل قبول نخواهد بود.

اسماعیلی بیدهندی افزود: خودروی بی کیفیت از چین وارد و مونتاژ می‌شود، ولی خودروی با کیفیت نه! زیرا خودروساز به فکر منفعت خودش است.

او با اشاره به اینکه خودروها و وسایل نقلیه موتوری عامل  ایجاد ۶۵ درصد از ذرات معلق در هوا هستند، تصریح کرد: ناوگان فرسوده یکی از عوامل اصلی آلودگی هواست، خودروساز‌ها باید به فکر جایگزین شدن ناوگان نو باشند و اگر این اقدام عملی شود بخش قابل توجهی از آلودگی هوا کاهش می‌یابد.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه یک اتوبوس فرسوده می‌تواند چند برابر یک خودروی فرسوده آلودگی ایجاد کند، گفت: نصب فیلتر دوده امری است که خودروساز مکلف نمی‌شود، این کار را انجام دهد و به این امر توجهی نمی‌کند.

اسماعیلی بیدهندی افزود: سازمان محیط زیست باید به این موضوع ورود کند که چرا خودرو‌ها فیلتر دوده ندارند و  باید به این خودرو‌ها اجازه فعالیت ندهد.

او تشریح کرد: مازوت را نباید به عنوان مقصر اول آلودگی هوا جلوه دهیم، اگر این طور باشد از یکم فروردین نیروگاه‌ها دیگر اجازه استفاده از سوخت مازوت نداشتند پس چرا باز هم  آلودگی هوا داریم؟


بیشتر بخوانید: استفاده زیاد از مازوت یعنی تخلف از دستورالعمل


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار