فعال سیاسی درباره نقش احزاب در انتخابات ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه داد.

وهاب عزیزی دبیرکل جهادگران ایران اسلامی و فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌و‌گو با  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  نقش احزاب در تشویق مردم به حضور در پای صندوق های رای را مهم دانست و گفت: لازمه توسعه مردم سالاری دینی تقویت احزاب و در مقابل، مطالبه گری از آنها به وسیله راهکارهای قانونی است. نقش اصلی احزاب در عرصه سیاسی، شناسایی و تربیت نخبگان برای اداره امور کشور است.

او ادامه داد: مطالعه شرایط و منابع، برنامه ریزی و ارائه آن برای اداره کشور از وظایف احزاب است. از سوی دیگر بایستی راهکار مناسب برای مطالبه گری از احزاب تدوین شود تا در قبال شعارها و برنامه های خود پاسخگو باشند.

عزیزی تصریح کرد: متاسفانه در چند دهه گذشته احزاب در حاشیه مناسبات سیاسی قرار داشته اند. لذا می بینیم در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری،  مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر ائتلاف های سراسری متشکل از اشخاص ذی نفوذ، تشکل‌های مردمی غیر سیاسی، هیئت های مذهبی و احزاب تحت عناوین مختلف و موقتی تشکیل می شوند، شعار می دهند و پس از انتخابات نیز بساط خود را جمع کرده و می روند، بدون اینکه در قبال عملکرد منتخبین مورد حمایت خود پاسخگو باشند.

تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: البته برخی احزاب برای فرار از پاسخگویی، در هر دوره از انتخابات با اسامی و شعارهای جدیدی وارد می شوند، شورای هماهنگی اصلاحات، یاران هاشمی، شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، آبادگران، جبهه متحد اصولگرایان، جمنا، شورای ائتلاف که در این تشکل های موقتی احزاب هم در گوشه و کنارها دیده می شوند. بنابراین راهکار اصولی این است که احزاب با شناسنامه و برنامه مشخص نقش آفرینی کنند. اگر این اتفاق رخ دهد، مردم هم به احزاب اعتماد خواهند کرد. در غیر این صورت نقش احزاب در انتخابات و تشویق مردم برای حضور در پای صندوق های رای، بعد از رسانه ها و سلبریتی هنری و ورزشی در جایگاه سوم قرار می گیرد که اصلا زیبنده احزاب نیست. 


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار