به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ارقام اولیه شرکت تحلیلی Jato Dynamics نشان میدهد که شیوع ویروس کرونا در سال گذشته بر سرخط خبرها سلطه داشت و جای تعجب ندارد که در سال ۲۰۲۰ بازارهای جهانی خودرو را ویران کرده باشد.
یازده بازار برتر جهانی در سال ۲۰۲۰، ۷.۷۱ میلیون ماشین کمتر فروخته اند (با در نظر گرفتن تولید ۳۰ کارخانه با اندازه ۲۵۰، ۰۰۰ واحد در سال) و نسبت به سال ۲۰۱۹ با افت بی سابقه ۱۲.۶ درصدی رو به رو شدند. فقط کره جنوبی بود که افزایش فروش را ثبت کرد، در حالی که کاهش ۲۸ درصدی انگلیس این کشور را به عنوان بدترین عملکرد در سطح جهانی قرار داد.
بیشتر بخوانید
البته، در میان این مشکل جهانی نقاط روشنی نیز وجود داشت: تویوتا به عنوان بزرگترین سازنده اتومبیل جهانی دست پیدا کرد، اتومبیلهای برقی همچنان به فروش بیشتر و اتومبیلهای برتر در چین تقاضای قابل توجهی داشتند، در حقیقت، افزایش ۲۸ درصدی فروش جهانی ماشینهای باتری و برقی، سرمایه گذاری، فناوری و فشار سیاسی پشت آنها را برجسته میکند.
روند قابل توجه دیگر ادامه روند نزولی تقاضای سالن لوکس است، زیرا خریداران به سمت SUVها میروند. به عنوان مثال کادیلاک و لینکلن سه مدل را از بازار بیرون کشیدند، در حالی که BMW X ۷ بزرگ در اولین سال عرضه فروش کاملی داشت. در جای دیگر، مرسدس بنز مانند سال ۲۰۱۹ بیشتر از BMW اتومبیل فروخت، اما وقتی همه مارکها در آن گنجانده شد، گروه BMW دوباره بزرگتر از دایملر بود.
در همین حال، همیشه سبز ۹۱۱ پورشه هیچ نشانهای از دست دادن تاج جهانی خود را نشان نمیدهد، در حالی که شورولت کوروت جدید با موتور میانی نیز در یک بازار سوپراسپرت پرجنب و جوش به موفقیت رسید.
چین اولین کشوری بود که گزارش Covid-۱۹ را داد، بنابراین بازار آن کشور زودتر از دیگران مورد ضربه قرار گرفت، اما روند بهبودش نیز سریعتر بود: این بازار سال ۲۰۲۰ را با فروش فقط ۲ درصد پایینتر از سال قبل به پایان رساند. با توجه به اینکه افت سالیانه آن ۸ درصد بود، نتیجه مطلوبی است.
فیلیپه مونوز، تحلیلگر Jato Dynamics، میگوید: "ویروس کرونا، قرنطینه و وحشت اولیه، بیشترین اُفت را در همه جای جهان توضیح میدهد. با این حال، باید به یاد داشته باشیم که بازار جهانی در ماههای قبل از ورود Covid-19 نیز در حال کاهش بود. "
ایالات متحده (-۱۵ درصد)، ژاپن (-۱۲ درصد) و آلمان (-۱۹ درصد) افت دو رقمی در بازار را تجربه کردند، اما همچنان کمتر از فرانسه و برزیل متضرر شدند. برای انگلستان، کاهش شدیدتر باعث شد تا برزیل به مکان هفتم صعود کند و این اولین بار بعد از سال ۲۰۱۴ بود.
مونوز میگوید:" خوشبختانه، ما نشانههای قوی بهبودی در بازارهایی مانند چین و کره جنوبی و برخی علائم کوچک در ایالات متحده، آمریکای لاتین و هند را دیده ایم. "
دو سال پیش، خبر مهم این بود که اتومبیلهای برقی از مرز یک میلیون فروش سالانه عبور میکنند. سال گذشته، رقم اصلی ۱.۸ میلیون نفر بود که با رشد ۲۸ درصدی همراه بود، و مهمترین مرحله بعدی یعنی دو میلیون واحد را میتوان درک کرد - احتمالاً در نیمه دوم سال ۲۰۲۱.
اروپا مهمترین عامل رشد در سال ۲۰۲۰ بود که از چین پیشی گرفت، جایی که انگیزهها در برخی از ماهها جلب شد و فروش را کند کرد. مونوز میگوید: "اگر چین نبود، بازار اروپا میتوانست بزرگتر باشد. "
در اروپا، رنو زوی به روز شده با تسلط بر باتری جدید، یک شماره از تسلا مدل ۳ را به دست آورد، یک موفقیت قابل توجه برای سوپرمینی. به طور کلی، به نظر میرسد مدل ۳ بیش از ۳۰۰هزار دستگاه را در سه بازار اصلی خود ارائه داده، اگرچه Jato هشدار میدهد که نهایی شدن آمار فروش تسلا ممکن است دو ماه بیشتر طول بکشد.
چند ماه گذشته سال ۲۰۲۰ نشان میدهد که سال ۲۰۲۱ میتواند بازگشت به رشدی باشد که طی دو سال گذشته از بزرگترین بازار خودرو جهان فرار کرده است. بخشی از رشد چین از طریق فروش EV حاصل خواهد شد، در حالی که تسلا، تویوتا، مارکهای برتر آلمان و تولید کنندگان داخلی Changan و Hongqi امیدوارند که به پیروزیهای خود ادامه دهند. از طرف دیگر، فولکس واگن، جیلی، هیوندای و جنرال موتورز عملکردهای به مراتب بهتر را هدف قرار خواهند داد.
اگرچه فروش جهانی خودروهای لوکس در سال ۲۰۲۰ با ۶ درصد کاهش به کمتر از ۱۰ میلیون مورد رسید، اما این کاهش نسبت به کل بازار به مراتب بهتر بود. به طور غیرقانونی، فروش اتومبیلهای لوکس چینی در سال ۲۰۲۰، با توجه به خسارات وارد شده به اقتصاد جهانی توسط همه گیری کرونا ۱۳ درصد افزایش داشت که نتیجه قابل توجهی است.
مونوز میگوید: "در واقع، افزایش چشمگیر فروش در بازار چین باعث شد این کشور بتواند از اروپا پیشی بگیرد و به بزرگترین بازار اتومبیلهای برتر در جهان تبدیل شود. " اکنون از هر سه اتومبیل لوکس یک دستگاه در چین به فروش میرسد. بزرگترین برندگان این رقابت از نظر جهانی تسلا، تولید کنندگان چینی Hongqi و Nio؛ و خواهر و برادر شیک هیوندای، جنسیس بودند. در این میان بزرگترین بازندهها لندرور، آکورا (بازوی لوکس هوندا)، اینفینیتی، جگوار و آلفارومئو بودند.
در سال ۲۰۱۹، SUVهای برقی بخش داغی بودند، چراکه پس از پنج سال تحقیق و توسعه، مارکهای برتر شروع به تولید کردند تسلا با ساخت مدل X آغاز کننده این رقابت بود. سال گذشته، آئودی E-tron بهترین عملکرد را داشت و از بزرگترین رقبای خود، از جمله BMW و مرسدس بنز، برای فروش معکوس موقعیت در بازار اصلی حق بیمه، پیشی گرفت.
مونوز میگوید: "حجم E-tron EQC را دو برابر کرد، اما با توجه به اینکه مرسدس تقریباً در هرجای دیگر حضور پررنگ تری دارد، قابل توجه است. Nio’s ES6 و EC6 نیز تعداد بسیار جالبی را فروخته است. باید به یاد داشته باشیم که این اتومبیلها ارزان نیستند و به زودی میتوانند در خارج از چین خریدران بومی خود را جذب کنند. "
به لطف تخصص در پیشرانههای هیبریدی و موقعیتهای قدرتمند بازار در ژاپن و ایالات متحده، تویوتا عنوان جهانی خود را در سال ۲۰۲۰ دوباره به دست آورد. حاشیه برنده نیز بسیار تعیین کننده به نظر میرسد، زیرا تویوتا سال را با ۷.۲۷ میلیون فروش به پایان رسانده و حدود ۱.۸۶ میلیون بیشتر از رقیب آلمانیش فولکس واگن فروخت.
مونوز میگوید: " فولکس واگن به دلیل موقعیت قوی خود در چین و اروپا، جایی که Covid-19 در شش ماه اول سال بیشترین ضربه را دید، بیشتر در معرض دید قرار گرفت. با این حال، گسترش اخیر فولکس واگن به چندین بخش SUV و کراس اوور، آن را از کاهش بیشتر محافظت کرده است. "
تغییر جهانی به EVS پاداش تلاشهای سرمایه گذاری بی ام و، کیا، هیوندای و مرسدس را داد که موقعیتهای آنها را نسبت به رقبا تقویت کرد. در سالهای گذشته، جنرال موتورز را در این جدول طبقه بندی کرده ایم، اما برای سال ۲۰۲۰ گروهها را به برندهای خاص آنها تقسیم کرده ایم که نشان میدهد شورولت به عنوان یک نیروی غالب در سبد سهام غول آمریکاییها است.
فروش جگوار لندرور در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت، زیرا هر دو مارک تجاری آن نسبت به بازار جهانی لوکس ۶ درصدی افت بیشتری داشتند. لندرور به ۳۱۱هزار (-۱۸ درصد) سقوط کرد، در حالی که جگوار ۳۵ درصد معکوس با ۱۰۴ هزار معکوس متحمل شد - به طرز خطرناکی نزدیک به مرز ۱۰۰ هزار عدد در آستانه یک دهه قبل بود، قبل از اینکه میلیاردها توسط Tata پمپاژ شود.
مونوز میگوید: " جگوار لندروربا همان مشکل دست و پنجه نرم میکند: جگوار پس از سالها تمرکز بر روی سالنها نمیتواند جایگاه خود را پیدا کند، در حالی که لندرور با مشکلات آدم خواری روبرو است. "
نکته قابل توجه افزایش ۳ درصدی فروش Jaguar I-Pace EV به نزدیک به ۱۷ هزار عدد بود، اما پرفروشترینها مانند S-Vهای F-Pace و E-Pace در آشفتگی Covid-19 و برگزیت آسیب دیدند. با انعکاس تعطیلی موقت کارخانه Castle Bromwich، به دلیل همه گیری کرونا، سالنهای Jaguar XE و XF تلاش کردند تا ۳۰ هزار واحد را با هم تجربه کنند چیزی برابر با تولید حدود ۳ ماهه BMW3 Series.
تغییر به Range Rover Evoque بالشتک فروش لندرور را فراهم کرد، در حالی که فروش ترکیبی نزدیک به ۱۰۰ هزار مدل Range Rover و Range Rover Sport، نزدیک به حجم کل Jaguar به وضوح تجارت خوبی بود. حتی در این صورت، این شرکت حدود ۲۰ هزار فروش بیشتر از آن در سال ۲۰۱۹ به فروش رسانده است.
پیش بینی میشود هزینههای اختیاری برای یک ابرخودرو در طی یک بحران اقتصادی ضرر کند، و همین امر در سال ۲۰۲۰ ثابت شد. همچنین مدلهای بیشتری برای جلب توجه تلاش خریداران وجود دارد، بنابراین کاهش ۵ درصدی بازار به ۸۲ هزار واحد زندگی را برای همه دشوار میکند. به جز پورشه ۹۱۱، که به طرز چشمگیری فروش داشت.
شورولت کوروت جدید اولین حضور قدرتمند خود را تجربه کرد و فروشش را نسبت به مدل قبلی افزایش داد و تا کنون نگرانیها از تغییر چشمگیر طرح را از بین برده و باعث از بین رفتن خریداران سنتی آن شد. همچنین یک مدل جدید، بنتلی کانتیننتال GT انعطاف پذیر بود، در حالی که لکسوس LC با داشتن یک نسخه قابل تبدیل، با پشت سر گذاشتن مدلهای تثبیت شده، موفقیتهای چشمگیری کسب کرد.
مرسدس غولهای آلمانی را به عنوان یک مارک جهانی هدایت میکرد، اگرچه بعد از اضافه شدن مینی و رولزرویس، گروه BMW بزرگترین گروه بود.
نکته قابل توجه در فروش جگوار لندرور، New Defender بود. با فروش ۲۶ هزار نمونه، با توجه به قیمت بسیار بالاتر در مقایسه با مدل قبلی، در حال شکل گیری تجارت بسیار خوبی است. لندرور خوشحال است که ایالات متحده - بزرگترین بازار SUV جهان - از مدل جدید این شرکت استقبال کرده است.
تسلا سرانجام گسترش فروش بی نظیر خود را در سال ۲۰۲۰ به سود تبدیل کرد و آن را به نقطه عطفی در تاریخ ۱۲ ساله ساخت خودروهای شرکت آمریکایی تبدیل کرد. به عنوان مثال، فروش در چین با شروع تولید محلی و شکستن مانع ۳۰۰ هزارتایی از مدل ۳، ۲۲۶ درصد رشد چشمگیری داشت. مونوز میگوید: "مهمتر از همه، تسلا توانست در میانه یک روند گسترده فروش سودآور باشد. "
سال گذشته نیز برای تسلا چالش برانگیز بود. سالن قدیمی و گران قیمت مدل S و مدل X SUV هر دو فروش خود را در یک بخش در حال رشد از دست دادند. مدل ۳ رهبری بازار اروپا را به رنو زوی از دست داد و سهم بازار تجاری این برند در اروپا اندکی شروع به سقوط کرد.
با نگاه به جلو، رقابت با تسلا سختتر خواهد شد، زیرا مارکهای بیشتری رونق میگیرند، فرآیندی که در سال ۲۰۲۰ با PSA Group و Volkswagen Group شروع به حملات EV خود میکند، به علاوه Mini Electric و Fiat 500 e.
افت چشمگیر فروش سالنهای لوکس ناشی از برخی تصمیمات چشمگیر است. در میان آنها، کادیلاک XTS و CT6 کنار گذشاته شدند و پورشه رقیبی برای پانامرا خود به شکل تایکان برقی معرفی کرد.
مونوز میگوید: "XTS در چین فروش خوبی داشت و قربانی تصمیم استراتژیک فورد برای جمع کردن مدلهای چهار در به نفع SUVها شد. "
فروش لکسوس LS، که فقط سه سال از عمر آن میگذرد نیز کاهش یافته است. مونوز افزود: "Lexus با LS خود تقریباً از بازار فروش ناپدید شده، که مورد توجه اروپاییها نیست. "
جاتو هنوز اطلاعات کل سال از سراسر جهان را در بخش جدید SUV جمع آوری نکرده، اما نشانههای اولیه نشان میدهد که مدلهای شهری و لوکس از رشد فروش برخوردار بوده اند.
خودروی BMW X7 در اولین سال کامل فروش خود، به همان اندازه که از نظر جسمی بزرگ بود نیز موفقیت آمیز بود و فروشش به نزدیک ۴۸ هزار دستگاه رسید.
اتومبیلهای اسپرت و کوپهها دو بخش جداگانه هستند، اما هر دو با افت قابل توجهی در فروش روبرو شدند، زیرا هزینههای اختیاری در نتیجه شیوع Covid-19 بسیار مورد توجه قرار گرفت. شرایط بازار برای BMW Z4 جدید سخت بود، در حالی که ماشین قهرمان در این بخش، مزدا MX-5، با نگرانی به کمتر از ۱۷ هزار فروش بود.
در همین حال، Alpine A110 افسانهای همچنان به تلاش خود ادامه میدهد، سال گذشته فقط به ۱۵۲۹ فروش رسیده و ۶۸ درصد کاهش در سال ۲۰۱۹ را شاهد بود در حالی که رقیب پورشه بود ۵۷ درصد رشد داشت.
گزارش از مائده زمان فشمی
انتهای پیام/