رییس اداره حفاظت محیط زیست کارون از معرفی 3 واحد از شرکت‌های توسعه نیشکر به دادگاه به دلیل سوزاندن مزارع و آلودگی هوا خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عباس ظاهری رییس اداره حفاظت محیط زیست کارون گفت: پرونده شرکت‌های نیشکر فارابی، دعبل خزاعی و سلمان فارسی از زیرمجموعه‌های شرکت توسعه نیشکر که در حوزه این شهرستان قرار دارند، به دلیل ایجاد آلودگی محیطی و آلودگی هوا، در دادگاه مطرح و علیه آن‌ها شکایت شده است.

او افزود: آلودگی ناشی از سوزاندن مزارع نیشکر در هنگام برداشت و سوزاندن باگاس که از محصولات نیشکر است، بیشتر روستا‌های این شهرستان که در مسیر کارون به شادگان قرار دارند، را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آلودگی هوا و خاکستر این آتش سوزی‌ها باعث اعتراض اهالی اطراف مزارع شده است، رییس دادگستری شهرستان کارون نیز از این مزارع بازدید داشته است.

ظاهری اضافه کرد: بر اساس توافقی با شرکت نیشکر، مقرر بود که از سال ۹۵ برداشت سبز از مزارع سالانه ۱۵ درصد افزایش یابد و در سال ۱۴۰۰ سوزاندن مزارع (برداشت سیاه) به صفر برسد، اما این شرکت به سمت برداشت سبز حرکت نکرده و برآورد‌های فعلی حدود ۳۷ درصد برداشت سبز را نشان می‌دهد.

ظاهری اظهار داشت: ارائه یک برنامه عملیاتی بر اساس امکانات و توان مالی شرکت نیشکر با هدف افزایش سطح برداشت سبز، ضروری است و قرار است نشستی میان مدیران نیشکر و کارشناسان محیط زیست در این زمینه برگزار شود.

این مقام مسئول یکی دیگر از مشکلات نیشکر را سوختن باگاس دانست و بیان کرد: باگاس از محصولات با ارزش مزارع نیشکر است که باید در صنایع جانبی مورد استفاده قرار گیرد، اما به دلیل راه اندازی نشدن صنایع جانبی، این محصول به دلیل حساسیت به گرما، دچار آتش سوزی می‌شود و از بین می‌رود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.