شهردار تهران:

کاهش بودجه ارزی شهرداری تهران از ۷ میلیارد دلار به یک و نیم میلیارد دلار/ فعالیت ۸۰ هلیکوپتر در تهران برای شرایط حادثه

حناچی گفت: برای شرایطی که ممکن است حادثه رخ دهد ۸۰ هلی کوپتر در تهران فعال هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پیروز حناچی شهردار تهران در آئین افتتاح ۳ ایستگاه و رونمایی از تجهیزات سازمان آتش نشانی اظهار کرد: حضرت علی (ع) ۱۴۰۰ سال پیش طی فرمانی که به مالک ارسال می‌کنند توصیه‌های حکومتی را به مالک می‌گویند و به نکته ای اشاره می‌کنند که امروز تحت عنوان حقوق بشر از آن یاد می‌کنیم. ایشان در فرمان خود به مالک اشتر می‌گویند به سرزمینی می‌روی که یا در خلقت با تو برابرند یا در دین با تو برادر هستند و توجه به این مفهوم در ۱۴۰۰ سال پیش افتخاری برای ما است.

وی ادامه داد: در این شرایط سخت کار بزرگی انجام می‌شود و خدمت بزرگی به مردم مناطق مختلف تهران مخصوصاً مناطق جنوبی که از شرایط سخت تری رنج می‌برند داده می شود.

حناچی با بیان اینکه وقتی دست به دست هم می‌دهیم می‌توانیم کار‌های بزرگی انجام دهیم گفت: در شرایط تحریم می‌توانیم کار‌های بزرگی انجام دهیم نوسازی ایستگاه‌های آتش نشانی با اعتبار ۱۳۵۰ میلیارد ریال صورت گرفته است.

شهردار تهران با اشاره به زمان آتش نشانان برای رسیدن به حادثه گفت: رسیدن آن‌ها در فاصله زمانی ۴ دقیقه مدیون همین توسعه ایستگاه‌ها است.

وی ادامه داد: راه‌های کم هزینه سریع هم در آتش نشانی دنبال شد و آن هم شبکه شیر‌های آب سراسر تهران بوده است. در سال ۹۵، ۶۰۰۰ شیر آتش نشانی وجود داشته است که در سال ۹۷ به تعداد ۷ هزار عدد رسیده بود و اکنون به ۸ هزار شیر در سراسر تهران مخصوصاً مناطق پرخطر مانند بازار رسیده است.

حناچی با بیان اینکه حوادثی مانند پلاسکو این خصیصه را دارند که به عنوان نقطه عطف قرار بگیرند گفت: امروز وضعیت ما به شکل قابل توجهی با شرایط قبل از پلاسکو تغییر یافته و از لحاظ هوشمندی و تجهیزات به موفقیت‌های خوبی دست یافته‌ایم.

شهردار تهران ادامه داد: خوشبختانه بعد از شناسایی ۹۹۹ برج و آسیب شناسی آن‌ها مشخص شد تاکنون ۱۲ هزار نفر ساکن که در ساختمان‌های بلند بوده‌اند که طی مراحلی آموزش دیده اند تا در صورت بروز حادثه اقداماتی مناسب انجام دهند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۳ هزار ساختمان مورد بازدید قرار گرفته اند و ۵ هزار دستورالعمل ایمنی صادر شده است و از این بین ۱۲۰ ساختمان بسیار پرخطر،  ۲۰۰۰ ساختمان پر خطر و ۲۳ هزار ساختمان با خطر میانی و ۶۰۰۰ ساختمان کم خطر شناسایی شده‌اند.

حناچی با اشاره به سامانه مخصوص گفت: بارگذاری اطلاعات ساختمان‌ها در سامانه مخصوص برای ذینفعان این امر راه اندازی شده است. کمیته ایمنی مناطق شهرداری در مناطق ۲۲ گانه به ریاست شهردار منطقه تشکیل می‌شود که هدف آن الزام مالکان به اجرای دستورالعمل‌های ایمنی است.

شهردار تهران تصریح کرد: ایمنی بازار تهران موضوع مهمی است که خوشبختانه با توسعه ایستگاه‌های آتش نشانی انجام می‌شود. طرح پلاک من از موضوعاتی است که آن را تعقیب می‌کنیم و پلاک ایمن می‌تواند برچسب متمایز کننده‌ای برای ساختمان‌های ایمن باشد.

وی گفت: سازمان آتش‌نشانی در دوران کرونا به خوبی عمل کرد و از جمله همکاری‌های بین بخشی صورت گرفته، همکاری آتش نشانی با اورژانس بوده است و در حال حاضر در تمام ایستگاه‌های آتش نشانی دستگاه آمبولانس وجود دارد و بسیاری از شهروندان با این همکاری جانشان نجات یافته است و این یعنی با همکاری بین بخشی می‌توانیم کار‌های بزرگی انجام دهیم.

حناچی ادامه داد: توانستیم ۸۰ هلیکوپتر در تهران را فعال کنیم و این‌ها آمادگی‌هایی هستند که تاب آوری تهران از مشخصه‌های مهم بین کلانشهر‌ها است و اگر نقاط آسیب زا را شناسایی کنیم و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم موفق خواهیم بود.

شهردار تهران با اشاره به بودجه شهرداری تهران گفت: تجهیزات ما ارزی هستند و تلاش زیادی شده تا آن‌ها را به صورت داخلی تهیه کنیم، اما هنوز راه زیادی داریم و در سال ۸۹ بودجه ارزی شهرداری تهران حدود ۷ میلیارد دلار بود که امروز این بودجه علی رغم ارزش ریالی که داشته به حدود یک و نیم میلیارد دلار رسیده است. البته تجهیزات ما نسبت به سال ۸۹ قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به ایستگاه ۱۳۳ آتش نشانی گفت: این ایستگاه در حریم است و با همکاری بین بخشی افتتاح شده است. البته اگر این ایستگاه هم وجود نداشت شهرداری وظیفه کمک رسانی به شهر‌های اطراف را داشت که با این ایستگاه می‌توانیم خدمات رسانی بهتری داشته باشیم.

حناچی بیان کرد: برای تاب آوری تهران در حوزه‌های دیگر هم اقدامات متعددی انجام داده ایم. در صد نقطه در پارک‌های تهران مخازن آب در نظر گرفته‌ایم که ۳۰ نقطه آن‌ها به اجرا رسیده است و تا ۱۰۰ نقطه آب آشامیدنی قابل دسترس در شرایط بحرانی با همکاری وزارت نیرو در حال شکل گیری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
بقیه پولش چی شد؟
آخرین اخبار