اعتکاف تنها به نماز خواندن و تضرع نیست بلکه فهم و درک حقیقت دین و درک اعتکاف حقیقی اهمیت بسزایی دارد.

 

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا خوشی خوانساری سخنران و پژوهشگر مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه درباره اهمیت اعتکاف اظهار کرد: امسال به دلیل شیوع بیماری منحوس کرونا، مانند سال‌های گذشته مراسم پر فیض اعتکاف به صورت حضوری و پر شور نداریم؛ اما اصل اعتکاف موضوعی است که باید به آن بیشتر توجه شود. اعتکاف به معنای نشستن و توقف در مسجد نیست؛ زیرا اسلام چیزی به عنوان توقف و سکون ندارد. در حقیقت اعتکاف می‌خواهد انسان را به تفکر و تدبر دعوت کند و این موضوع نباید فقط به دعا تعبیر شود

این کارشناس مذهبی در تعریف اعتکاف گفت: اعتکاف یعنی فهم وعمل عالمانه به دین؛ دینی که در آن نماز است، ولی خواندن نماز به تنهایی در آن قصد نیست، اعتکاف هم به همین معناست و نمی‌توان آن را فقط به روزه گرفتن و دعا خواندن تعبیر کرد بلکه حقیقت آن درک و فهم ضروریات دین است

وی به داستانی درباره حقیقت اعتکاف اشاره کرد و افزود: در روایات نقل شده است که شخص نیازمند وارد مسجد رسول (ص) شد مشاهده کرد که اباعبدالله (ع) در حالی که معتکف هستند، نماز می‌خوانند و با خدای خود راز و نیاز می‌کنند. در انتهای مسجد امام حسن (ع) را مشاهده کرد که ایشان هم در حال عبادت هستند ، خدمت ایشان رفت و گفت بدهکار هستم و توان پرداخت آن را ندارم طلبکار نیز از طلبش دست بردار نیست مگر اینکه شما ضمانت من را بکنید.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امام همراه او از اعتکاف خارج شد و حاجت او را برطرف کرد؛ در برگشت آن شخص از امام تشکر و از این که اعتکاف امام را ناقص کرد از ایشان عذرخواهی کرد. امام مجتبی (ع) در پاسخ آن نیازمند فرمودند: از جدم پیامبر (ص) شنیدم که برطرف کردن حاجت یک مومن افضل و برتر از ۹ هزار سال عبادت است.

حجت الاسلام خوشی در پایان گفت: اگر امسال اعتکاف ظاهری در مساجد نداریم که با آن دل هایمان را به خدا نزدیک کنیم، اما اعتکافی داریم به عنوان تعامل و همراهی نسبت به دین که این باید دائماً همراه مومن باشد در نتیجه چه زیباست که اعتکاف امسال را در حالی که متصل به سال جدید است برای گره باز کردن از مشکلات مردم قرار دهیم تا باری را از دوش دیگران در حد توانمان برداریم.

در ادامه شما می‌توانید صحبت‌های حجت الاسلام علیرضا خوشی خوانساری درباره اعتکاف را در ویدئوی زیر مشاهده کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۴:۴۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
امثال بخاطر ویروس منحوس کرونا می شود سه روز کامل را در خانه های خود اعتکاف کنید و همه اعمالش را در خانه ها انجام داد اعتکاف یعنی از خود بی خود شدن و از غیر خدا و غیر یاد خدا در درون پرهیز کردن و به خداوند جل جلاله نزدیک شدن است که این اعمال را هم می توان در خانه ها انجام داد با نیت صادقانه و خلوص قلب انسان این قدرت را دارد که ظاهرا در جمع باشد ولی در واقع باطنا در جمع نبودن و در عرفان یاد خداوند غرق شده باشد ، آب دریا را اگر نتوان کشید هم بقدر تشنگی باید چشید .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۷:۱۱ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
امسال بخاطر ویروس منحوس کرونا می شود سه روز کامل را در خانه های خود اعتکاف کنید و همه اعمالش را در خانه ها انجام داد اعتکاف یعنی از خود بی خود شدن و از غیر خدا و غیر یاد خدا در درون پرهیز کردن و به خداوند جل جلاله نزدیک شدن است که این اعمال را هم می توان در خانه ها انجام داد با نیت صادقانه و خلوص قلب انسان این قدرت را دارد که ظاهرا در جمع باشد ولی در واقع باطنا در جمع نبودن و در عرفان یاد خداوند غرق شده باشد ، آب دریا را اگر نتوان کشید هم بقدر تشنگی باید چشید .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
از زمانی که تبلیغ اعتکاف زیاد شد معنویتی که داشت از بین رفت خیلی ها رو میشناسم که اصلا اهل دین نیستن فقط برای تفریح و بگو بخند میرن و مزاحم بقیه میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
حیف که امسال نشد بریم
آخرین اخبار