انباشت دام در دست دامداران تمامی ندارد!

افزایش نرخ گوشت در بازارهای کشور در حالی رخ می دهد که دامداران از انباشت این کالا گله مندند و معتقدند بازار گوشت قرمز گرفتار دلالی های کلان است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی روزهای اخیر، بازار گوشت به بهانه های مختلف متشنج شد که هر یک از مسئولان و مغازه داران دلایلی برای این گرانی ها مطرح می‌کنند.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوشت گوساله نسبت به هفته اخیر ۸ تا ۱۰ هزار تومان رشد داشته است، درحالیکه با انباشت دام در واحدهای دامداری انتظار می رفت آب از آب تکان نخورد.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که گرانی های اخیر تحت تاثیر موضوعات مختلف همچون پایان فصل تولید، بارش های اخیر و مسدود شدن راه ها اتفاق افتاده است و در مقابل رئیس شورای تامین کنندگان دام‌ اذعان می کند که انباشت دام در واحدهای دامداری سنگین و سبک به حدی است که گرانی های اخیر بیش نیست.

با یک محاسبه سرانگشتی در می یابیم که اختلاف قیمت گوشت از دامداری تا بازار ناشی از سودجویی عوامل واسطه و دلال به ۴۰‌ تا ۵۰ درصد می رسد که مسئولان امر با اتخاذ تدابیری باید این اختلاف قیمت را به حداقل برسانند تا در شرایط فعلی اقتصاد، دهک های کم درآمد مشکلی در تامین‌ مایحتاج سبد خانوار نداشته باشند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از دلایل گرانی گوشت در بازار، پیش بینی قیمت در ایام پایانی سال و نرخ واقعی گوشت برمبنای قیمت دام زنده با خبر شویم:

انباشت ۱۰۰ هزار راس دام‌سنگین در واحدهای دامداری/ نرخ واقعی هر کیلو گوشت گوسفندی ۱۱۵ هزار تومان

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به گرانی گوشت در بازار اظهار کرد: امسال بارش ها همانند سال قبل نیست، به همین‌خاطر جابه جایی به هیچ وجه متوقف نشده است.

وی افزود: مغازه داران به بهانه های مختلف نظیر بارش برف و باران و مسدود شدن راه ها به دنبال توجیه برای گرانی هستند، درحالیکه مازاد دام، دامداران را با مشکلات متعددی روبرو کرده است.

پوریان از انباشت ۱۰۰ هزار راس دام‌سنگین در واحدهای دامداری خبر داد و گفت: اگر ضریب دام ‌را به گوشت تبدیل کنیم، با حجم‌زیادی گوشت روبرو هستیم، همچنین در بخش گوسفند هم‌ جمعیت افزایش یافته است که با این وجود کمبودی در عرضه نداریم.

این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو دام در بخش سبک را ۴۶ تا ۴۷ هزار تومان و دام سنگین ۳۷ اعلام کرد و افزود: با توجه به قیمت دام زنده، نرخ منطقی هر کیلو گوشت گوساله ۹۵  هزار تومان و گوشت گوسفندی۱۱۵ هزار تومان است.

پوریان با بیان اینکه سالیانه حداکثر یک میلیون تن گوشت در کشور مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: بنابر آمار ۸۰۰ هزار تن گوشت در داخل تولید می شود که با توجه به تعطیلی صنوف بخش اعظم‌تولید، مازاد است که با این وجود دلیلی برای گرانی گوشت در بازار نیست.

رئیس شورای تامین کنندگان دام ادامه داد: با وجود انباشت دام زنده و فشار سنگین بر روی دامداران و همچنین مازاد ۴۰۰ هزار تنی گوشت در سردخانه ها، نوسان قیمت در بازار توجیه ندارد.

پایان فصل تولید علت اصلی گرانی گوشت در بازار

افشین دادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل گرانی گوشت در بازار  با بیان اینکه اسفند ماه پایان فصل تولید است، اظهار کرد: در سیکل تولید دام سبک، بهمن و اسفند فصل زایش میش هاست، به طوریکه از بهمن میش ها شروع به زایمان می کنند و بره ها از اواسط خرداد آماده عرضه به بازار هستند که بتدریج پس از پروار و در طول سال وارد بازار می شوند.

وی افزود: اواسط بهمن و اسفند، با کاهش تعداد دام های پروار شده، قیمت گوشت در این فصل افزایش می یابد چرا که گوسفند برخلاف گاو در شرایط کشور فقط یکبار زایش می کند،  اگر بندرت شرایط آب و هوایی اجازه بدهد پاییز هم زایش داریم، برهمین اساس تعداد دام  در فصل بهار  در کشور افزایش می یابد.

به گفته دادرس، با انعقاد قرارداد پشتیبانی امور دام با دامداران و اتحادیه دامداران، امکان مدیریت بازار و تعادل قیمت گوشت در بازار وجود  دارد.

مدیر عامل اتحادیه دامداران سبک  قیمت هر کیلو دام سبک زنده را ۵۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت هر کیلو لاشه گوشت گوسفندی درب کشتارگاه ۱۲۰ هزار تومان است که با توجه به قیمت دام زنده باید با نرخ ۱۳۰ هزار تومان به مصرف کننده برسد که متاسفانه به دلیل وجود واسطه های متعدد، بالای ۱۵۰ هزار تومان  به دست مصرف کننده نهایی می رسد.

وی با بیان اینکه نظام توزیع گوشت در کشور ما درست نیست، افزود: نظام توزیع نیاز به بازنگری مفصل و برنامه ریزی دقیق دارد.  گرچه تنظیم بازار بر عهده وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار است؛ بنابراین باید همفکری و همکاری بین این دو وزارتخانه و تشکل های بخش خصوصی و اتحادیه ها ایجاد شود و جلسه مشترکی برای بررسی اوضاع و رفع مشکلات داشته باشند تا بتوانند دلالان غیر ضروری را از بازار حذف کنند.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک  بالا رفتن قیمت نهاده در بازار آزاد را یکی از عوامل گرانی گوشت در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به توزیع قطره چکانی نهاده دولتی، قیمت گوشت در بازار با نوساناتی روبروست که در صورت ساماندهی و کاهش قیمت مرغ، می توان انتظار داشت قیمت گوشت هم متعادل شود.

گرانی های اخیر ارتباطی به قاچاق دام‌ندارد/نرخ هر کیلو شقه گوسفندی به ۱۳۳ هزار تومان رسید

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی  در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۱۱۸ تا ۱۲۰ هزار تومان به مغازه دار و ۱۳۲ تا ۱۳۳ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بازار گوشت تهران رونقی ندارد،افزود: با توجه به قدرت خرید خانوار و هزینه‌های شب عید، مردم تعجیلی در امر خرید گوشت ندارند، اما طبق روال همه ساله در اسفند با افزایش قیمت گوشت قرمز مواجه هستیم.

ملکی با اشاره به اینکه نوسانات اخیر ارتباطی به قاچاق دام ندارد،بیان کرد: با کاهش قیمت دلار، قاچاقچیان رغبتی به قاچاق دام ندارد و تنها بارش‌های منطقه غرب و مشکلات حمل‌ونقل منجر به نوسانات قیمت در بازار شده است.

 بسیاری از دامداران دام های خود را نگه داشتند تا بتوانند در روزهای پایانی سال با قیمت بالاتر عرضه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیرمهدی
۱۳:۵۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
واقعا وجود این همه وزارتخانه و سازمان دولتی و نهادهای نظارتی و بازرسی به چه دردی می خورد ؟ فلسفه وجودی این همه نهاد دولتی چیست ؟ ظاهرا هدف فقط و فقط خدمت به دلالان محترم در همه زمینه ها می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
اگه انباشت دام برای فروش هتستش به این دلیل نیست که تولید افزایش پیدا کرده!به این دلیله که بخاطر افزایش قیمت چند برابر شده دام عملا دام داری نمی صرفه !اینو کسی میگه که دام داره و باباش سالها توی مسیر تولید زحمت کشیده! بدون گرفتن حتی یک ریال از دولت ها!
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۷:۲۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
حالم بهم میخوره وقتی از کلمه مسِئول برای حل مشکلات استفاده می کنید....از کدوم مسئول صحبت می کند...مملکت ما اگه مسئولین بالیاقت داشت وضعیش این نبود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
با این قیمت آذوقه باید قیمت گوشت گوسفند دویست هزار تومن باشه جو شده کیلویی هفت هزار تومن کاه سفید که هیچ ارزشی نداشت شده کیلویی سه هزار تومن من دامدار امسال با این گرونی اذوقه نصف گلم را گذاشتم برا فروش تا بتونم بدهکاری و خرج اون نصف دیگه را بدم مسئولین هم فقط شعار میدن اگه اوضاع اینطور باشه صنعت دامداری کشور نابود میشه یا باید قیمت آذوقه برگرده به قبل یعنی جو بشه کیلویی دو هزار پونصد تومن و کاه هم بشه کیلویی هزار تومن یا اینکه قیمت گوشت برودبالا تا دویست هزار تومن تا تولید توجیه داشته باشه و الا صنعت دام داری نابود خواهد شد لطفا این نظر را بدون تحریف منتشر کنید تا حرف من دارم دار هم شنیده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
جالب مردم دنیا از خوردن گوشت دست کشیدن و گوشت روی دست دامداران مونده ! تو کشور ما شده مایه دلالی !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
اینا با دشمنان دست به یکی کردند میخوان مردم رو به جان هم بندازند یه بار با گوشت یه بار با روغن حتی از بچه ها هم مایه میذارند . خدا کنه مردم برای ۱۴۰۰ آدم درستی رو مسوول اجرایی کشور کنند که مدیریت بلد باشه و انقلابی این خرابکاری ها رو درست کنه . اگرچه معتقدم یه عده از خود این مردم هم انگار خدا رو فراموش کردند و تیشه به ریشه خودشون میزنند .
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۲:۲۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
این‌دولت‌هم‌می‌خواد‌از‌آب‌گل‌آلود‌ماهی‌بگیره‌
امثال‌دامدار‌کاه‌را‌۳برابر‌جو‌را۳برابر‌کلا‌علوفه‌۳برابر‌شده‌واما‌گوشت‌نسبت‌به‌سال‌قبل‌۲۰درصد‌گران‌شده‌باز‌می‌خواد‌بزنه‌به‌سر‌دامدار‌می‌دونی‌چی‌میشه‌تولید‌دام‌نابود‌میشه
اونوقت‌نیاز‌یک‌میلیون‌تن‌سالیانه‌گوشت‌قرمز‌درسال‌دولت‌باید‌چقدر‌دلار‌بده‌تا‌گوشت‌گاو‌میش‌پاکستانی‌وارد‌بشه؟؟؟؟کیلویی‌۱۰دلار‌ضزبدریک‌میلیون‌تن‌‌یعنی‌سالی‌۱۰میلیارد‌دلار‌تامین‌گوشت‌منجمد‌پاکستانی‌یا‌مغولی‌عجله‌نکنید‌با‌این‌بلایی‌که‌سر‌دامدار‌اومده‌دیر‌یا‌زود‌این‌اتفاق‌می‌افته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
کاش یکم از دوستان و دشمنانمان یاد بگیریم،مملکت داری را از کوبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
اخر عاقبت این کشور یا کوبا یا کره شمالی یا ونزو’الا میشه با این روند!
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۳:۲۱ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
قطعا خود دولت پشت افزایش قیمت گوشت هست چون می خواد گوشت های یخی و گرم تنظیم بازار رو گرانتر بفروشه و سود خوبی به جیب بزنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
چاقو دسته خودش نمی بره دنبال دلال نباشید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
مشکل کسی نیست جوابگو، حالا یه معلم اشتباه کنه اخراج ولی مسئول
Germany
ناشناس
۲۲:۴۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
دلال کیست مسولان جز خودتان و اطرافیانتان مردم رو بدبخت کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
همش دروغ ؛لعنت بر گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
خیلی جالبه گوشت ۳۰ ۴۰ تمنی شد ۵۰ ۶۰ ۷۰ بازم کسی چیزی نگف شد ۸۰ ۹۰ ملت صداشون دراومد بازم کسی چیزی نگفت الان شده ۱۵۰ ۱۶۰ ۱۸۰ بماند که تا ۲۰۰ ۲۳۰هم دیدم میفروشن ملت افتادن به نخوردن نه چون نمخوان چون نمیتونن مغازه دار و فروشگاه های بزرگ درحال ضرر دادن و گوشت ها در مغازه ها در حال خراب شدن و باز چیزی نگفتن کاری نکردن حالا هم ک دامداران اوضاعشون خراب شد بازم هیچی نمگن اقایون فردا که تولید داخل خراب شد یه بنده خدایی باید بیوفته دنبالش که احیا کنید و از فلان موقه یکی خریده خرابش کرده و تولید داخل از بین رفته و خودکفایی نداریم و تحریمم و فلان و فلان مملکت که بدون فکر و بدون ملتش اداره بشه ایجوری میشه اگر ملت در نظر داشتید و فکر درست همینایی که انقلاب کردن انتخابات اومدن کمکتون میکردن داخل تحریم ولی خدا خودش میدونه که چقد از ملت ناراضی هستند و چقد توانی حتی برای نارضایتی ندارند چون فکر هزار جا میکنند از صبح تا شب.اه این ملت گریبانتون را نگیره اقایون مسئول حواستون باشه که شما اولی نیستید که اه مظلوم گرفتارو زمین گیرش کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
از قدیم تاالان گوشت به قیمت کارگر کارگر یک روز کار کنه باید یک کیلو نیم گوشت بخره حساب کنید کارگر چقدره وگوشت چقدره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
کاش میشد میرفتیم شکار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
کشور نیاز به سازمان گوشت دارد وتا این اتفاق نیفتد دست دلالها کوتاه نخواهد شد
Netherlands
ناشناس
۲۱:۱۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
اگر دولت با دلال همراه نباشه چنین اتفاقی نمیوفته یا حداقل دلال سراغ همچین بازاری نمیره، عرضه انبوه در دست قصاب محله با همراهی مساجد و پایگاه و نظارت و بازرسی و گزارش مردمی اجازه نمیده یک ریال هم گران‌فروشی اتفاق بیوفته. مشکل ما بی مسولیتی دستگاه‌هاست یا همراهی با دلالان.
Canada
ناشناس
۲۰:۰۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
شناسایی کل دلالان و واسطه ها دستگیری همشون
بازار به ثبات خواهید رسید
Canada
ناشناس
۱۹:۵۱ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
عدم همکاری بین وزارتخانه مربوط به دامداری
و واردات گوشت توسط نفوذی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
ارزان بدن به مردم گشنه، تا روی دستشون نمونه!!!؟
حاضرند دامهاشون بمیرندولی ارزان به مردم ندهند!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
عمو جون مگه گاو یا گوسفند مفت بزرگ شده. یه سر به قیمت نهاده ها بزن و مقایسه با 2 سال قبل میفهمی چرا قیمت بالاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
گر انی تمامی ندارد همه معسولان دلالان فروشندها دروغ میگویند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
نرخ واقعی گوشت 50 هزار تومان است نه 115 هزار تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
با کیلو 50 تومن غاز نمیتونی پرورش بدی عزیزم چه برسه به گوسفند. بوقلمون کیلو چنده الان ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
ضعیف ترین قشر جامعه،دامداران عزیزمان هستند..نهاده های دامی سر به فلک کشیده ولی قیمت گوشت دامی نسبت ب نهاده در پایین ترین قیمت قرار داره..خدایا خودت ب داد دامدار برس.واسه چی اجازه صادرات نمیدید؟؟؟؟هر چیزی ک تولیدات قشر ضعیف جامعه باشد باید قیمت در کمترین سطح باشه ولی تولیداتی ک در دست ثروتمندان جامعه هست باید روز ب روز گرون بشه چون خودرو.
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۷:۲۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
آخی ...بمیرم برای این قشر دامدار مستضعفی که گفتی.... حتی کارگر سر فلکه هم وضع مالیش از اونها بهتره...آخیخخخیییییی بمیرم براشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
متاسفانه با شرایطی که الان دامداران دارن بزودی کشورمون تولید داخل رو از دست میده و مجبور به واردات هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
ظلم به دامدار و کشاورز رو تموم کنید.
Iran (Islamic Republic of)
بهمن
۱۸:۱۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
نباید گوشت زیاد استفاده شود قیمت بالا میرود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
گوشت نخوریم. مرغ نخوریم. بوقلمون نخوریم. ماهی نخوریم. تخم مرغ نخوریم. موز نخوریم. خیار نخوریم. که گرون نشه. جمع کنید این صحبت مسخره رو. سبزی خوردن خبر داری کیلو چنده؟ از قیمت لبنیات خبر داری؟ عمو اصلا توی ایران زندگی میکنی؟
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۱۸:۱۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
مصرف بیش از حد گوشت موجب بالا رفتن قیمت میشود
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۱۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
عزیز برادر نهادهای دامی گران شده ای کیو
Iran (Islamic Republic of)
سلیم
۱۸:۱۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
قیمت کالاها ارزان است
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۱۸:۱۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
قیمت همه کالاها باید طبق خواست اسلام باشد نه طبق خواست اشخاص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
چرا همه چیز به اسلام ربط میدید....؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
چه خبره قیمت باید مابین چهل تا پنجاه هزار باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
باید؟ خخخخ باید رو خوب اومدی
Iran (Islamic Republic of)
بهادر
۱۸:۱۱ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
قیمت ها مناسبه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۱۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
مجبور نیستین گوشت بخورین سویا بخورین
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۲:۲۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
راست‌می‌گه‌سویا‌بخورین‌به‌جای‌میوه‌هم‌یونجه‌
بخورین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
چرا نباید بخورید؟ کشورت ثروت مند نیست؟ کشورت امکان تولید نداره ....؟ چرا چیزی که حقته رو میگه خوب نخوریم....اتفاقا باید هرچی حقتونه با صدای بلند بخواید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
تا آدم هایی مثل شما ها هست دشمن غلطی نمیتونه بکنه
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۸:۰۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
هر کسی نباید که حتما گوشت بخورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
دوغ بخوره؟؟؟ باشه دوغ و نون خشک کیلو چند؟؟ کشمش و خیار و گرودوش بماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
ای آدم..... اومدیم زندگی کنیم نه بردگی. بفهم یکم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
ای خدایاااا افزایش گران شد پولت نمیرسه خدایااا خسته شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
این دلالی کالاهای اساسی تا کی باید تکرار بشه؟!
آخرین اخبار