وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر قطر در نشست با سفرای انگلیس، فرانسه و آلمان تاکید کرد دوحه از دیپلماسی و گفتگو در پرونده توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری وزارت خارجه قطر، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر، در دیدار با سفرای کشور‌های انگلیس، فرانسه و آلمان در دوحه، تاکید کرد که از دیپلماسی و گفتگو بین طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) حمایت می‌کند.

وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر قطر در این نشست بر لزوم فعال کردن گفتگو‌ها با جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت طرف‌ها به برجام و اجرای تعهدات از مسیر دیپلماتیک تاکید کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه قطر، طرفین درباره جدیدترین تحولات درباره بازگرداندن مسیر دیپلماتیک و فعال‌کردن گفتگو و اجرای تعهدات طرفین که در توافق نامه گروه ۵+۱ با ایران درج شده، گفتگو کردند.

وزیر خارجه قطر همچنین بر تلاش جدی کشورش در این مسیر و موضع ثابت قطر در حمایت از دیپلماسی و گفتگو و آمادگی همیشگی قطر برای حمایت از هر اقدامی که موجب ثبات، امنیت در منطقه و صلح بین‌المللی شود، تاکید کرد.

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و دولت جدید این کشور به اتهام زنی به پایبند نبودن ایران به تعهداتش، خواستار بازگشت به توافق هسته‌ای پس از رعایت تعهدات است و کشورمان نیز ابتدا به دنبال راستی آزمایی از اقدامات آمریکاست.

نشریه آمریکایی آکسیوس نیز پیشتر با استناد به اظهارات مقامات قطری گزارش داد دوحه در تلاش است مسیر گفتگو بین ایالات متحده و ایران را تسهیل کند و از طرفین می‌خواهد به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بازگردند و تنش‌ها را کاهش دهند.

پایگاه آکسیوس با اشاره به گفت‌و‌گوی هفته گذشته محمد بن عبدالرحمن آل ثانی با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا و «راب مالی» نماینده آمریکا در امور ایران می‌نویسد: همانگونه که عمان در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ نقش میانجی‌گری را بین ایران و آمریکا بر عهده گرفت و مسیر حصول توافق بر سر برجام را هموار کرد، این بار قطری‌ها می‌خواهند ایفای چنین نقشی را عهده دار شوند.

این نشریه آمریکایی یادآور می‌شود برخلاف سال ۲۰۱۲ اکنون مقامات دولت آمریکا از نحوه تماس با همتایان ایرانی خود آگاه هستند و شاید از این منظر اقدامات میانجیگرانه قطر چندان ضروری نباشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۶ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
تا زمانی که امریکا ایران را از مزایای برجام بهره مند نکند بازگشت به برجام شدنی نیست.
آخرین اخبار