مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم درباره دلایل ابطال مقالات علمی و پژوهشی توضیحاتی داد.

محسن شریفی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دلیل باطل شدن مقالات علمی اظهار کرد: اگر محتوی نوشتاری یک مقاله به مقدمه و مبانی روش‌ها و بخش‌های مختلف آن ارجاع داده نشده باشد، رد خواهد شد.

او افزود: اگر مقاله‌ای به صورت کامل در بخش‌های مقدمه و مبانی روش‌ها استناد نشده باشد یا به صورت کامل نباشد در اینصورت رد می‌شود و از نظر نشریات این مقاله باطل است.

شریفی تصریح کرد: در بحث داوری مقالات احتمال دارد اشکالاتی پیش بیاید، برای مثال برخی از نشریات دنیا از مولفان و نویسندگانی که به ارسال مقاله اقدام می‌کنند خواستار شدند تا شخصی با عنوان داور پیشنهادی در این زمینه حمایت‌هایی را انجام داده و پیشنهاداتی را ارائه دهد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم اضافه کرد: برخی اوقات پژوهشگران یا نویسندگان بعد از ارسال مقاله مورد نظر برای داوری افرادی را پیشنهاد می‌دهند که احتمال دارد تخصص کافی را نداشته یا از بخش موسسه خود پژوهشگر باشند که در اینصورت به علت نداشتن آشنایی با مقاله آن را قبول می‌کنند.

شریفی تاکید کرد: انتخاب داور از موسسه خود پژوهشگران برای داوری مقالات باعث ایجاد تضاد منافع می‌شود و بعد از تشخیص زودهنگام سریعا باطل خواهد شد بنابراین اینگونه داوران نباید انتخاب شوند چرا که شرط داوری را ندارند.

او ادامه داد: اگر در زمان تدوین مقاله داده سازی‌هایی صورت گرفته باشد تا اصول پژوهشگران رعایت نشده باشد و در حین داوری فرایند بررسی فردی مورد آن نشده باشد و بعد از گذشت چند وقت این خطا شناسایی شده باشد بعد از متوجه شدن آن مقاله باطل خواهد شد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
نهادهای نظارتی لطفا بررسی کنند