به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در نشست خبری این رویداد اعلام کرد که اگر بدانیم در آینده چه وضعیتی خواهیم داشت، میتوانیم اکنون بهتر رفتار کنیم و بهسمت آینده قدم برداریم.
ناظمی افزود: ایرانیان به نگاه کوتاهمدت به آینده تمایل دارند و هیچگاه به آینده بلندمدت نگاه نمیکنند، میخواهیم با این پویش آینده را بلندمدت بهتصویر بکشیم تا راه امروزمان را بسازیم. ایده این کمپین را استارتاپ آیقصه مطرح کرد که در حوزه قصهگویی برای کودکان فعالیت میکند. ناظمی دلیل قرارگرفتن سازمان فناوری درکنار این کمپین را نقش مهم فناوری در دنیای آینده عنوان کرد.
پوریا عالمی یکی از بنیانگذاران آیقصه، با اشاره به شیوع کرونا و ادامهیافتن آن در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد آیقصه میخواهد کودکان را سرگرم و آنها را مشغول خیالپردازی کند. او در ادامه گفت: «تمامی شرکتها اکنون تنها به ۱۴۰۰ فکر میکنند و درباره آن ایدهپردازی میکنند؛ اما میخواهیم تخیل کنیم ۱۰۰ سال بعد چه اتفاقاتی میافتد؟ بچهها درباره آن چه فکر میکنند؟»
بهگفته عالمی، پویش ایران ۱۵۰۰ سه بخش دارد که حضور افراد حرفهای، کودکان و بخش ویژه را شامل میشود. عالمی توضیح داد: افراد حرفهای میتوانند ایدههایشان را در قالب متن، پادکست، ویدئو، کاریکاتور، گزارش و... ارسال کنند. کودکان هم میتوانند با کمک خانواده نقاشی یا پادکست یا فایل صوتی برای ما ارسال کنند؛ اما جذابترین بخش مسابقه، بخش ویژهای است که هر اثر خلاقی خارج از قالبهای ذکرشده میتواند کار شود و در این بخش، ایده، مهمتر از اجرا است.
بیشتر بخوانید
طریقه ارسال آثار، بارگذاری در وبسایت www.ir1500.ir یا اشتراک در فضای مجازی با هشتگ فارسی و انگلیسی «ایران ۱۵۰۰» یا ارسال پستی با درج عبارت «برسد بهدست ایران ۱۵۰۰» از سرتاسر ایران است. علاقهمندان میتوانند تا ۳۰ فروردین آثارشان را ارسال کنند. گفتنی است در اردیبهشت ۱۴۰۰، داوری نهایی انجام و در خرداد، برندگان اعلام میشوند.
امیر ناظمی گفت: تاکنون ۲۰۰ میلیون تومان برای این مسابقه جایزه تعیین شده و این مبلغ ممکن است با افزایش اسپانسرها بیشتر شود. بهگفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات، هنوز مشخص نیست مسابقه چند برنده خواهد داشت و این موضوع باتوجهبه میزان ارسال آثار مشخص میشود.
آی قصه، پیشتر هم مسابقهای به نام «تختهسیاه، تختهسفید» با هدفگذاری معلمان برگزار کرده و از آنها خواسته بود خاطرات خود را از تدریس در دوران کرونا تعریف کنند. عالمی میگوید این مسابقه شرکتکننده خارجی هم داشت و با استقبال ویژه مواجه شد. همچنین، مسابقه ۱۲۰ برنده داشت که ۲۰ نفر برنده اصلی بودند و به ۱۰۰ نفر دیگر هم هدایای نفیسی اهدا شد.
دیگر مسابقه آیقصه نیز با همیاری شهرداری تهران در اوایل شیوع کرونا برگزار شد و در آن، از بچهها خواسته شد جهان کرونازده را توصیف کنند. عالمی به این موضوع که دید رقابتی در مسابقات آی قصه وجود ندارد اشاره کرد و گفت: در این زمینه، نگاه اصلی نگاه خلاق و هدف، کشف ایدهها است.
انتهای پیام/