رئیس ساترا:

همکاری حاکمیت و تکنولوژی برای تنظیم‌گری در فضای مجازی ضروری است

صادق امامیان درباره ضرورت همکاری حاکمیت با رسانه و تکنولوژی برای کنترل حوزه صوت و تصویر فراگیر تاکید کرد.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، عصر امروز مصادف با 11 اسفند 1399، نشست تخصصی تنظیم‌گری فناورانه در حوزه رسانه‌های فراگیر صوت و تصویر با حضور رسانه‎ها و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری برگزار شد و صادق امامیان، رئیس ساترا در این  نشست به سخنرانی پرداخت.

امامیان در این سخنرانی بیان داشت: مسئله‌ای که طرح کردیم و از زمان تاسیس ساترا با آن درگیر بودیم این بود که ما با یک واقعیت مواجه‌ایم و آن هم تصوری سنتی برای تنظیم‌گری فناورانه است. ما باید قبول داشته باشیم که فضای مجازی قابل کنترل نیست و از طرفی هم نمی‌توان درِ تمام شبکه‎های اجتماعی را به روی مردم بست.

وی ادامه داد: در یک دوره این موضوع تبیین شد که دولت هم نقشی در کنترل و بازرسی فضای مجازی نداشته و از یک مقطعی پلتفرم‌ها هم به نوعی تسلیم در برابر فعالیت بی حد و مرز کاربران در فضای مجازی شدند و از کنترل تعداد زیاد کاربران ابراز ناتوانی کردند. اما در این زمینه مسئولیت اجتماعی دولت و پلتفرم‌ها هم قابل چشم پوشی و انکار نیست.


بیشتر بخوانید


امامیان اضافه کرد: تحولات اخیر در دنیا نشان داد گریزی از مسئولیت کنترلی که بر عهده دولت‌ها و پلتفرم‌ها گذاشته شده، وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اقدامات و فعالیت‌های رگولاتوری در هرحوزه با نوآوری‌ در طراحی و دیزاین مخصوص به همان حوزه همراه است، عنوان کرد: در حالی که معمولا اکثر دولت‌ها به گونه‌ای از تکنولوژی عقب مانده‌اند و بر اساس ساز و کارهای سنتی و قدیمی فعالیت می‌کنند اما جدیدا بر استفاده دولت ها از تکنولوژی تأکید بسیاری شده است.

رئیس ساترا گفت: در برخی مقاطع عملا پلتفرم‌ها و سرویس ها با استفاده بیش از حد و یک سویه از فناوری بدون نظارت و کنترل، حس بی حد و مرز بودن را به جامعه تزریق کرده و احساس سوءاستفاده را به برخی از کاربران القا کرده اند.

امامیان افزود: نهایتا چیزی که با قرار گرفتن دولت‌ها با ویژگی‌های مختلف در شرایط متفاوت اثبات شده این است که دستگاه حاکمیتی باید حضور فعال در بحث استفاده از تکنولوژی در کشور داشته باشد و به نوعی باید در تکنولوژی مشارکت داشته باشد.

اتفاقات سال 2020 نیاز به تنظیم‌گری در فضای مجازی را اثبات کرد

وی تصریح کرد: در برهه‌ای از زمان در مفهوم قلمرو حکمرانی کشور، فضای مجازی بدون مرز قلمداد می‌شد ولی اخیرا با اتفاقاتی که در سال ۲۰۲۰ در دنیا به ویژه در آمریکا افتاد اثبات شد که دعوای اصلی بر سر تکنولوژی است.

رئیس ساترا بیان کرد: همه این ها ما را به این موضوع می‌رساند که در طراحی هر نوع مداخله حاکمیت در فضای مجازی و سرویس های محتوایی فضای مجازی و تکنولوژی، دو جنبه مختلف وجود دارد یکی فرصت و دیگری تهدید؛ می‌توان با مدیریت و کنترل حساب شده این فضا را به فرصتی برای رشد حاکمیت و کشور تبدیل کرد و از سویی ممکن است در صورت رخداد خلاف این موضوع، به تهدیدی برای انسجام کشور و فرصتی برای سودجویی دشمنان تبدیل شود.

70 درصد حاکمیت‌ها معتقد به ضرورت رگولاتوری هستند

امامیان اظهار داشت: مداخله تکنولوژی در نیازهای حاکمیتی موضوعی است که در همه حاکمیت ها مطرح است و به صورت کلی ۷۰ درصد حاکمیت ها معتقدند نیاز به رگولاتوری و تنظیم‌گری در حوزه مدیریت تکنولوژی به خوبی حس می‌شود.

وی افزود: اگر صنعت و مدیا و رسانه همگرایی و همجوشی خوبی داشته باشند این حوزه به عنوان ارزشی برای کشور به حساب می‌آید. بسیاری از بخش‌هایی که خدماتشان در حوزه فضای مجازی است عنوان می‌کنند که به دلیل ارائه خدمات بر روی سرورها و سرویس‌های خارجی، خطر جدی آن‌ها را تهدید می کند؛ یکی از اصلی ترین نیازهای این صنعت این است که در داخل کشور بتوانیم ضروریات فعالان این حوزه را تامین کرده و مشاغل مجازی را پایدار نگه داریم.

رئیس ساترا گفت: امید است با کمک و مشارکت حاکمیت، رسانه ها، پرچمداران حوزه صوت و تصویر و شرکت‌های دانش بنیان ارائه دهنده خدمات، با شتابدهی تنظیم‌گران، بنای خیری گذاشته شود، از دوگانۀ محدود کردن شبکه‌های اجتماعی و ناامیدی از کنترل کردن آن فاصله گرفته، کنترل فضای سایبری را در کشور شدنی ببینیم و در این راستا به خوبی عمل کنیم.

یکی از محورهای اصلی این رویداد طرح صورت مسئله بین فعالان حوزه صوت و تصویر در فضای مجازی و حاکمیت برای یافتن راهکار بود. در ادامه این نشست نمایندگان شرکت‌هادر بخش خصوصی و فعالان بخش فضای مجازی مشکلات و دغدغه‌های خود در این حوزه را مطرح کرده و برای یافتن راهکارهای حل آن در حوزه تنظیم‌گری به هم‌فکری پرداختند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار