طرح احداث جاده با هدف حذف گردنه‌های سخت گذر در شهرستان فریدونشهر با مخالفت منابع طبیعی و دوستداران محیط زیست رو به رو شده است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه‌خبرنگاران‌جوان از اصفهان،  منطقه پشت کوه شهرستان فریدون شهر یکی از مناطق محروم این شهرستان است که روستاهایی از جمله وزوه، گوکان و کاهگانک در این منطقه وجود دارند، مسیر ارتباطی این روستا ها به یکدیگر به دلیل وجود منطقه صعب العبور کوهستانی بسیار پرخطر است.

ویژگی دیگر این منطقه وجود پوشش گیاهی با ارزش درختان بلوط و انواع گیاهان دارویی مختلف است که این منطقه را به یکی از زیستگاه های منحصر به فرد کشور تبدیل کرده است.

موضوع احداث جاده جدید در این منطقه از سویی گره گشای محرومیت مردم روستایی است و از سوی دیگر نگرانی آسیب رسانی  به پوشش گیاهی منحصر به فرد این منطقه را به همراه دارد.

نابودی ۱۰۰۰ اصله درخت بلوط برای احداث جاده جدید

حافظی رئیس اداره منابع طبیعی فریدون شهر گفت: برای ساخت جاده، اولین نکته در نظر گرفتن اولویت‌ها است، باید دید که آیا احداث جاده بین دو روستای کم جمعیت مهم‌تر است یا اصرار برای ساخت جاده در دل یکی از ارزشمندترین رویشگاه‌های جنگلی زاگرس که منجر به قلع و قمع بیش از ۱۰۰۰ اصله درخت بلوط می‌شود.

او ادامه داد: البته نکته مهم این جا است که این ۱۰۰۰ درخت بلوط فقط درمسیر اصلی این جاده ۱۸ کیلومتری قطع می‌شود و با احتساب حاشیه کار و آسیبی که در طول روند کار به منطقه وارد می‌شود، می‌توان تخمین زد که حیات حدود ۴ هزار درخت بلوط به خطر می‌افتد.

رئیس اداره منابع طبیعی فریدون شهر تاکید کرد: اما یک گروه جهادی اصرار دارد که بین این دو روستا جاده احداث کند که این امر پیامد‌های زیست محیطی جبران ناپذیری به همراه دارد.

یک بام و دو هوای جاده سازی در منطقه کوهستانی فریدون شهر/ محرومیت زدایی یا قطع درختان بلوط؟

در مرحله اول و دوم احداث جاده، هیچ درختی قطع نمی‌شود

عابدی مسئول گروه جهادی شهید جواد محمدی دراین باره گفت: این طرح جاده سازی در سه مرحله اجرا و از کیوارستان شروع و به گوکان منتهی می‌شود و در ادامه از گوکان به وزوه و در نهایت از وزوه به کاهگانک می‌رسد.

او ادامه داد: در مورد مرحله اول طرح، حذف گردنه کیوارستون به گوکان، هیچ مقامی مخالفتی نداشته و همه از آن استقبال کرده اند و حتی در مورد مرحله دوم، احداث جاده گوکان به وزوه، هم اکثر مراجع قانونی منطقه موافقند، تمام مباحث حول محور وزوه به کاهگانک، یعنی مرحله سوم طرح است.

قطع ۴۰۰۰ هزار درخت شایعه‌ای برای مخدوش کردن ذهن مسئولان

عابدی گفت: فقط و فقط بخش سوم جاده یعنی از وزوه تاکاهگانک از داخل جنگل کشیده می‌شود، اما متاسفانه برخی افراد موضوع جنگل و قطع درخت را به کل مسیر سرایت داده اند.

او تاکید کرد: باید بدانیم اگر قرار باشد جاده قبلی اصلاح و وسعت داده شود، غیر از مباحث کارشناسی جاده، درختان بیشتری در معرض نابودی قرار خواهد گرفت که چندین برابر جاده جدید است.

مسئول گروه جهادی شهید جواد محمدی ادامه داد: اگر بخواهیم طول جاده قدیم از وزوه تا کاهگانک را که حدود ۱۰ کیلومتر است طبق منشور اداره راهسازی اجرایی کنیم باید جاده‌ای به عرض ۸ متر با شرایط استاندارد احداث شود که حدود ۰۰۰/۸ متر در دل جنگل کشیده می‌شود. ولی مسیر جاده جدید فقط ۳ کیلومتر به عرض ۸ یعنی ۴۰۰/۲ متر می‌شود که مقداری از مسیر هم از مسیر جنگل عبور نمی‌کند.

عابدی افزود: با احداث جاده جدید بین وزوه تا کاهگانک جاده قدیم به منابع طبیعی برگشت می‌شود که می‌توان در آن درخت کاشت.

او ادامه داد: به تازگی اقلیتی تحت عنوان دوستداران محیط زیست با استدلال حمایت از محیط زیست و جلوگیری از قطع نشدن درختان در صدد سنگ اندازی و ممانعت از اجرای این طرح هستند.

مسئول گروه جهادی شهید جواد محمدی اضافه کرد: این گروه با شعار نگذارید «جنگل‌ها بمیرند» و مغلطه و آدرس اشتباه دادن به دنبال جهات دهی به افکار عمومی به خصوص مسئولان، گرفتن جرات از آنان و کاشتن بذر شک در دلشان و در نهایت به سرانجام نرسیدن طرح هستند.

یک بام و دو هوای جاده سازی در منطقه کوهستانی فریدون شهر/ محرومیت زدایی یا قطع درختان بلوط؟

حذف ۵ گردنه خطرناک و سخت گذر با احداث جاده جدید

عابدی گفت: مردم محروم این روستا و روستا‌های همجوار به دلیل نبود جاده مناسب و استاندارد دچار مشکل شده بودند که از گروه جهادی شهید جواد محمدی استمداد طلبیدند و با بررسی میدانی و تحقیق کارشناسان و متخصصان به این جمع بندی رسیدیم که در صورت راهگشائی محور گوکان به وزوه و تکمیل محور قبل یعنی گردنه کیوارستان همچنین محور بعد یعنی وزوه تا کاهگانک رفت و آمد اهالی این منطقه محروم تسهیل می‌شود.

او ادامه داد: این طرح سبب حذف ۵ گردنه مهم، خطرناک و سخت گذر کیوارستان، ویهه، شادی، کلوسه و گریه می‌شود و این مسیر طولانی و برفگیر را از حذف می‌کند بعبارتی دیگر پشتکوه بدون گردنه و به عبارت دیگر پشتکوه تبدیل به پیشکوه می‌شود.

مسئول گروه جهادی شهید جواد محمدی ادامه داد: با احداث این جاده مشکل عبور و مرور اهالی حدود ۱۰ تا ۱۲ روستا، با جمعیت ۱۰ هزار نفر، بر طرف و فاصله روستا‌های پشتکوه تا مرکز شهرستان (فریدونشهر) به طور میانگین ۱۰۰ کیلومتر، کم می‌شود و زمان رسیدن به به یک ششم کاهش می‌یابد.یک بام و دو هوای جاده سازی در منطقه کوهستانی فریدون شهر/ محرومیت زدایی یا قطع درختان بلوط؟

 

محرومیت زدایی یا باز کردن راه قاچاق چوب و گیاهان دارویی

حافظی رئیس اداره منابع طبیعی فریدون شهر گفت: ایجاد این جاده در دل جنگل‌های متراکم زاگرس، موجب دستیابی راحت افراد و سودجویان به مناطق بکر جنگل می‌شود و نخستین آسیب آن باز کردن راه قاچاقچیان برای غارت چوب درختان منطقه است.

او تاکید کرد: علاوه بر قاچاق چوب، با احداث این جادهدارو‌ها و پوشش گیاهی بکر و منحصر به فرد این منطقه نیز مورد دستبرد سودجویان قرار می‌گیرد و رفته رفته شاهد از بین رفتن یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های طبیعی زاگرس در فریدونشهر خواهیم بود.

رئیس اداره منابع طبیعی فریدونشهر تاکید کرد: سازمان محیط زیست و منابع طبیعی صراحتا مخالفت خود با احداث این جاده اعلام کرده اند و طبق قانون بدون موافقت این دستگاهها، حق احداث چنین جاده‌ای وجود ندارد.

یک بام و دو هوای جاده سازی در منطقه کوهستانی فریدون شهر/ محرومیت زدایی یا قطع درختان بلوط؟

احداث جاده تصویب شد، اما منابع طبیعی و محیط زیست مخالفت کردند

آقایی رئیس اداره حمل و نقل و راهداری شهرستان فریدون شهر گفت: بحث ایجاد جاده بین دو روستای گوکان و وزوه، در کمیته فنی مطرح و در اداره کل حمل و نقل و راهداری استان اصفهان تایید و تصویب شد.

او ادامه داد: در مرحله بعد این طرح برای دریافت مجوز به فرمانداری و نهاد‌های مربوط فرستاده شد، اما دو اداره منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست به عنوان متولیان طرح با احداث این جاده مخالفت کرده اند.

آقایی گفت: تا زمانی که اداره حفاظت محیط زیست مجوز ساخت را صادر نکند، اجازه اجرای این طرح داده نمی‌شود.

احداث جاده،  رویش گیاهی زاگرس را از بین می‌برد

عبدالرضا مهاجری معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان درباره پیامد‌های زیست محیطی جاده دوم روستای وزوه گفت: جاده‌ای که قرار است از کوگان به وزوه کشیده شود و از وزوه به کاهگانک برود، جاده میانبری است که راه ۲ روستا را کاهش می‌دهد، ولی در ازای این جاده که از کنار رودخانه گوکان زده می‌شود نزدیک به ۲ هزار درخت بلوط و درختچه جنگلی باید قطع شود و حدود ۲ هزار درخت هم، زیر ترانشه‌ها مدفون می‌شود.

او افزود: با توجه به اینکه چهل درصد آب شیرین کشور از زاگرس تامین می‌شود، حیف است که جنگل‌هایی که عمر بعضی از درخت‌هایش بالای ۲۰۰ سال است به خاطر اینکه یک روستای ۱۰ خانواری راحت‌تر رفت و آمد کنند خراب شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: ما مخالفتمان را در خصوص احداث این جاده به سازمان راهداری اعلام کرده‌ایم و اداره کل حفاظت محیط زیست استان هم به شدت مخالفت کرده است، اما برخی مقامات کماکان پیگیر احداث این جاده هستند.

مهاجری اظهار کرد: اگر این جاده زده شود بسیاری از گونه‌های گیاهی خاص این منطقه نابود می‌شوند. ۴۶ درصد گیاهانی که در ایران مرکزی داریم اندمیک (انحصاری) هستند و هیچ کجای کره زمین مشاهده نمی‌شوند، ما باید در جهت حفظ این ذخایر ژنتیکی همت کنیم.

آنچه مسلم است اهالی روستا‌های پشتکوه بیش از ۶ ماه از سال در محاصره برف هستند و در فصل گرما هم رفت و آمد آنان با مشکلات زیادی مواجه است؛ ضمن اینکه ضرورت حفظ ذخایر گونه‌های گیاهی کمیاب منطقه بر کسی پوشیده نیست؛ بنابراین باید با کنار گذاشتن این اختلافات، راهکاری اصولی برای این موضوع اندیشید.

گزارش از سولماز محمدی

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
احداث جاده در جوار جنگلها و مراتع و یا بدتر از این در داخل مراتع و جنگلها یعنی ایجاد دسترسی اسان مردم به جنگلها و مراتع برلی تخریب هرچه بیشتر انها می باشد و نیز لوله کشی آب و گاز و فراورده ای نفتی در جنگلها و مراتع باعث نابودی انها میشود و بایستی حتما جلوگیری شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
هدف جاده سازی نیست بلکه قطع درختان به شیوه قانونی و حتی گرفتن دستمزد بابت آن است بطور مثال مسئولین محترم قائمشهر در یک اقدام تمام درختان حاشیه رودخانه (سیاهرود) را به اسم جلوگیری از سیل قطع که چه عرض انم از ریشه در آوردنداگر هدف جلو گیری از سیل بود چرا حاشیه رودخانه که یک نوار چند کیل متری از درخت بود را به زمین خالی از درخت و آسیب پذیر تبدیل کردند بنابراین هدف چیز دیگری بود هم درختان را قطع کرده و هم بابت آن پول گرفتند مسئولین محترم باشگاه خبرنگاران جوان اگر راست میگوئید در این مورد تحقییات بیشتر بعمل آورید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
فاصله هرمز تا بندرعباس فقط 20 دقیقه، این همه محرومیت تا کی....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
لطف کنیدازاقایان منابع طبیعی ومحیط زیست بپرییدشمابرای حفظ منابع طبیعی پیشکوه وپشکوه چکارکردید.شماهرساله بافروش منابع به عشایروورودبیش ازظرفیت دام به منطقه کل پوشش گیاهی منطقه راازبین برده اید.حااا دایه عزیزترازمادرشده اید.ازشماخواهش میکنم یک بارهم شده یک گزارش ازاین منطقه تهیه کنیدتاهمه چیزمشخص میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
متاسفانه عامل اصلی ریشه کن شدن طبیعت خصوصا کرفس کوهی در پشتکوه دوم اداره منابع طبیعی فریدونشهر هستند خصوصا آقای انصاری ، در حال حاضر هم تمام مردم پشتکوه دوم از احداث این جاده راضی هستند چون جان زن و بچه هاشون از چندتا درخت بلوط براشون مهمتره ، مسئولین فریدونشهر هم میتوانند به جای سنگ اندازی شروع کنند اطراف فریدونشهر بلوط بکارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
آخه خیلی ها از فریدون شهر به دلیل کمبود امکانات مهاجرت کردن و در اصفهان و شهرهای اطراف حاشیه نشین شدن. چرا ما باید حاشیه نشینی اونا را تحمل کنیم؟ میان و متاسفانه علاوه بر ساخت و ساز غیرمجاز بعضی هاشون مواد فروشی هم میکنند و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
چند سال پیش هم در منطقه ما همین طرح اجرا کردن اما به قیمت نابودی طبیعت و پوشش گیاهی! دشتی که پر از لاله های واژگون میشد نبدیل به بیابان شد تمام گیاهان دارویی ماشین ماشین غارت شد به تازگی هم قاچاق چوب راه انداختند کار به جایی کشیده که امام جمعه شهر در نماز جمعه گفته اینجا به زودی تبدیل به بیابان میشه ! تا کی قراره یک اشتباه تکرار بشه