حبیبی گفت: با توجه به اپیدمی ویروس کرونا در یکسال گذشته، جهان با سرعت بیشتری به سمت فضای مجازی حرکت کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، عزیزالله حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی، در چهارمین همایش ملی جامعه و تعلیم وتربیت با محوریت هویت در فضای مجازی که امروز ۱۴ اسفند در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، بیان کرد: سالی که گذشت به علت ویروس کرونا جهان با شتاب بیشتری به سمت فضای مجازی هدایت شد.

او افزود: با وجود ویروس کرونا محدودیت حضور اساتید، دانشجویان و کارکنان، محرک اصلی استفاده بیشتر و بروزتر از سامانه‌های یادگیری الکترونیکی شد. این روند از سویی تهدیدآمیز و از دگر سو تحولی بنیادین برای حضور تمام عیار دانشگاه‌ها در محیطی نیمه آشنا بود.

حبیبی تصریح کرد: برخی دانشگاه‌ها در سراسر جهان با هم‌افزایی و مشارکت برای فهم پیچیدگی، تمرکز بر زیرساخت‌ها و تبحر در سامانه‌ها راهبرد‌های متناسب با نیاز‌های برآمده از شرایط موجود و مطلوب خود را تدوین و اقدامات فوری را منظور کردند.

رئیس دانشگاه خوارزمی ادامه داد: تحول ناخواسته‌ای که چابک‌سازی انجام امور دانشگاه‌ها را امکان پذیر ساخت و در عین حال پرسش‌های بسیاری را از جمله چگونگی تاثیر فضای مطلق مجازی بر نظام آموزش عالی، چیستی ویژگی‌های منحصر به فرد آموزش و یادگیری در فضای مجازی، چگونگی مطلوب سازی آموزش‌های الکترونیکی آنلاین و آفلاین، و چگونگی آموزش‌های اثربخش حرفه‌ای برای اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه پیشروی آموزش عالی جهان قرار داد.

او گفت: آنچه در این گذار بیشترین توجه را در نقاط مختلف دنیا ایجاد کرد، پداگوژی و اندروگوژی فن‌آورانه یا همان علم و هنر یاددهی- یادگیری فن آورانه بود. عزم و اقدامی برای انتقال تعلیم و تربیت حضوری به آموزش الکترونیکی هم در این مسیر مورد توجه قرار گرفته است.

حبیبی با بیان اینکه در این وضعیت دانشگاه‌ها ساده‌ترین مسیر را در این یافتند که کلاس‌ها را از درگاه وب به صورت همزمان یا غیرهمزمان برگزار کنند که تا حدودی موفقیت آمیز بودند و کلاس‌ها به طور چشمگیری تشکیل شده اند، تاکید کرد: تاکنون از کیفیت و اثربخشی رفتار مدرس در مقایسه با کلاس‌های حضوری، نوع استفاده مدرس از منابع رسانه ای، به کارگیری ابزار فن آورانه توسط دانشجو و استاد، کاربست روش‌های تدریس در محیط مجازی مانند تدریس معکوس، راهنمایی و مشاوره غیرحضوری، و همچنین تحقق اکوسیستم یادگیری الکترونیکی رضایت کاملی حاصل نشده است.

حبیبی اضافه کرد: آنچه بررسی‌ها و مشاهدات ما در یک سال گذشته نشان داده است دو مقوله ظرفیت سازی و پیگیری از ضروریاتی است که دانشگاه‌ها می‌بایست همواره در نظر داشته باشند. در ظرفیت سازی بهتر است نسبت به مهارت‌های مدرسان برای تدریس در فضای مجازی مطمئن شد و سپس امکان تجهیز مراکز یادگیری الکترونیکی را در دانشگاه‌ها از حیث سخت افزار و نرم افزار و نیز پهنای باند و اتصال فراهم آورد و در ادامه به آماده کردن کارکنان پشتیبان و دستیاران فنی و آموزشی اقدام کرد.

رئیس دانشگاه خوارزمی تاکید کرد: همچنین یکی از عوامل قابل توجه برای موفقیت‌های سیستم‌های یادگیری الکترونیکی، وجود دستیاران آموزشی است و ظرفیت سازی برای به کار گرفتن دستیاران آموزشی، تقویت انگیزه دانشجویان، یاری دادن برای تلاش مداوم و بازخورد مستمر در یادگیری آن‌ها از جمله موارد ارزشمند در آموزش در فضای مجازی است.

او گفت: آشنا کردن مراکز یادگیری الکترونیکی دانشگاهی با آنالیتیک یادگیری جهت استفاده از داده‌های حاصل از برای تحلیل و ارتقای کیفیت یادگیری بسیار حائز اهمیت است. توجه به این مسئله به همراه آشناسازی مدرسان با منابع آموزش باز، چگونگی تولید و استفاده از آن‌ها در سیستم‌های یادگیری الکترونیکی می‌توانند شدیدا یاری رسان باشند.

حبیبی در ادامه مطرح کرد: در بخش پیگیری نهاد سیاستگذاری طبق برنامه‌ای نسبت به اجرای سیاست‌های اتخاذ شده و برنامه عملیاتی تدوین شده به نظارت می‌پردازد. نتایج حاصل از نظارت به منظور رفع مشکلات پیش آمده و اقدام برای رفع آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با اینکه انتظار می‌رود سیستم یادگیری الکترونیکی با پارادایم نوآورانه در آموزش عالی موجب بهبود کیفیت یاددهی- یادگیری شوند باید پیگیری کرد که محیط یادگیری الکترونیکی حداقل به اندازه محیط آموزش حضوری اثربخش باشد.

او افزود: علاوه بر آن به منظور پایداری، در تلاش‌های به عمل آمده در توسعه یادگیری الکترونیکی لازم تا است دانشجویان قبل از شروع درس بر مهارت‌های الزم جهت تعامل با سیستم تسلط داشته باشند در غیر این صورت دلسردی و سردرگمی و بی انگیزگی به وجود خواهد آمد.

رئیس دانشگاه خوارزمی در پایان گفت: بنابراین تحول در دانشگاه‌ها در فضای مجازی می‌تواند شامل راهبرد‌ها و اقدامات هماهنگی باشد که از طریق نیروی انسانی مسلط بر فن آوری، با توجه به فرهنگ استفاده از فضای مجازی آن‌ها را قادر سازد تا مدل‌های نوین تحول دانشگاه را در راستای رسالت، ماموریت‌ها و اهداف طراحی کنند.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.