به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیین معرفی برگزیدگان دومین دوره جایزه ادبی شیراز با یک سال تأخیر به دلیل شرایط ناشی از همهگیری کرونا جمعه در کتابخانه ملی و مرکز اسناد استان فارس در شیراز برگزار شد.
دبیر دومین جایزه ادبی شیراز در این آیین ضمن تشریح ویژگیهای این جایزه گفت: راویان، هویت فردی و جمعیمان را بر جریده تاریخ این سرزمین، ثبت میکنند که بیتردید، داستان هر فرد، گویای واقعیتهای درونی اوست، داستان زندگی و هویت او و اندوختهای عمیق از تصورات مشترک و مبنای عاطفی همسان درباره دیگر انسانها که آگاهی بخشند و تمرینی به شمار میروند برای همذاتپنداری و توانافزایی ذهنی.
کوروش کمالی سروستانی افزود: داستانگویی، چه مثل قصه مادربزرگها ساده، چه روایتی دقیق و رسمی و پیچیده، واقعی یا رویا، راهی است برای شناخت و درک جهان اطرافمان، چنانکه به باور روانشناسان و نظریهپردازان ادبی، داستانگویی گونهای بازشناختی رویدادهایی است که ذهن را ورزیده میکند و به ما اجازه میدهد که جهان پیرامون را شبیهسازی کنیم و راهبردهای مختلف را در موقعیتهای گوناگون اجتماعی متصور شویم.
او با بیان اینکه توالی اتفاقات و صحنههایی که در ذهنمان شکل میگیرند، بیانگر میزان تغییر تفکر و رشد و پویشمان هستند، اظهار داشت: میتوان از طریق این رویدادها و توالی آنها شخصیت حقیقی خودمان را کشف کنیم یا حداقل کمی از آن را بشناسیم.
کمالی سروستانی اضافه کرد: با این تفاسیر شیراز و مردمانش، هنوز داستانهای ناگفته بسیاری دارند، داستانهایی که از بطن سرزمینی فرهنگمدار زاده شده و در قالب، کاراکترهای مردمانش نمود یافته و در وسعت زندگی آنها بازتاب یافته است.
مدیر دانشنامه پارس همچنین با تاکید بر این نکته که شیراز هنوز داستان تکوین و تکامل خود و زندگی بزرگانش را بازگو نکرده است، ادامه داد: داستان هزاران کتیبه و الواح بازمانده از تاریخ زندگانی مردمانی که به قدمت تاریخ این سرزمین بر اندیشه، آگاهی و بخردی آن افزودهاند، هنوز بازگو نشده است.
کمالی سروستانی بیان داشت: جایزه ادبی شیراز، بر آن است با همراهی داستاننویسان معاصر از زاویه دید دیگری، طرحی نو دراندازد، طرحی از نوعِ ادایِ رسالت و ماندگاری، همچنین انجمن ادبی شیراز در پی آن است که در سال ۱۴۰۰ سومین دوره خود را با داوری آثار منتشر شده در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ برگزار کند و علاوه بر بخش ملی و عمومی، جایزه ویژهای نیز برای داستان یا رمانهایی که زمان، مکان و حوادث آن به فرهنگ شهر شیراز میپردازد اختصاص دهد.
عضو هیات موسس و دبیر انجمن ادبی شیراز نیز در این آیین ضمن گزارش چگونگی تشکیل انجمنهای ادبی در این شهر و شکلگیری جایزه ادبی شیراز گفت: ضرورت تشکیل انجمنهای ادبی همواره حس میشد و کلاسهای داستان گلشیری بر این ضرورت مُهر تایید زد؛ بر این اساس، کلاسهای داستاننویسی برگزار شد و نشستهای داستانی فارغ از معیارهای انجمن شکل گرفت و خانههای داستاننویسان جایگاه تبادل نظر شد.
سیروس رومی با بیان اینکه در شیراز رشد داستان اعجابانگیز است، افزود: در دوران مختلف داستاننویسی ایران، ردپای شیرازیها کاملا مشخص و تأثیرگذار بود. نمود درونی داستان شیراز موفق و این شهر از گذشته تا امروز یکی از قطبهای مؤثر و قابل اعتنا بوده و ضرورت ساماندهی جایزهای در حوزه داستان حس میشد.
رومی، در باره شکلگیری جایزه ادبی شیراز اظهار داشت: برای تشکیل این جایزه، چند نشست و برنامه ناکام ماند تا در سال ۱۳۹۶ نخستین دوره جایزه ادبی شیراز ویژه داستان برگزار شد. در بهمنماه سال ۱۳۹۵ فراخوان جایزه دوسالانه داستان منتشر شد و در رشته «رمان» و «داستان کوتاه» درخواست ارسال آثار شد. آثار زیادی به دبیرخانه برگزاری جایزه رسید که قابل پیشبینی نبود. داوران در سه مرحله به بررسی داستانها پرداخته و هیات مدیران جایزه ادبی شیراز دور اول جایزه را با موفقیت برگزار کردند و با توجه به وضعیت ناشی از کرونا، امروز با تأخیری ناخواسته، امروز برگزیدگان دوره دوم این جایزه معرفی شدند.
ابوتراب خسروی نویسنده و عضو هیات داوران و دبیر بخش رمان دومین دوره جایزه ادبی شیراز نیز در این آیین ضمن برشمردن ویژگیهای جایزه ادبی شیراز، گفت: دومین دوره انتخاب رمان جایزه ادبی شیراز با تشریک مساعی و آرای بیش از ۳۰ نفر از منتقدان و نویسندگان ادبیات داستان کشور بر پا شد و در این بخش به اتفاق آرای هیات داوران رمانهای «شکوفه عناب» نوشته رضا جولایی و «راهنمای مردن با گیاهان دارویی» نوشته عطیه عطارزاده هر ۲ از نشر چشمه مورد تقدیر قرار گرفت و رمان «بند محکومین» نوشته کیهان خانجانی از نشر چشمه به عنوان اثر برگزیده دومین دوره جایزه ادبی شیراز در بخش رمان شناخته شد.
همچنین محمد کشاورز نویسنده، عضو هیات داوران و دبیر بخش مجموعه داستان بیان کرد: ۳۰ نفر از چهرههای سرشناس ادبی و صاحبنظر در ارزیابی داستان کوتاه از نقاط مختلف ایران بهعنوان داوران دومین جایزه ادبی شیراز از میان مجموعه داستانهای منتشر شده در سالهای ۹۶ و ۹۷ که مورد مطالعه آنان قرار گرفته بود، پس از ارزیابی و بر اساس جدول مشخصی به این آثار نمره دادند.
او افزود: پس از جمعبندی و معدلگیری آرا گروه داوری، توسط هیات اجرایی به اتفاق آرای هیات داوران ۲ مجموعه داستانی «او» نوشته محمد کلباسی نشر چشمه و «هفتگنبد» نوشته محمد طلوعی نشر افق مورد تقدیر هیات داوران دومین دوره جایزه ادبی شیراز قرار گرفتند.
کشاورز ادامه داد: به اتفاق آرای هیات داوران مجموعه داستان «زخم شیر» نوشته صمد طاهری نشر نیماژ به عنوان مجموعه داستان برگزیده دومین دوره جایزه ادبی شیراز انتخاب شد.
برگزیدگان چه گفتند؟
صمد طاهری هم پس از دریافت تندیس جایزه ادبی شیراز گفت: من زاده آبادانم و ۲۰ سال از زندگیم را در آنجا گذراندم و ۴۰سال است که در شیراز زندگی میکنم. نوستالژی من در نخستین داستانهایم زادگاه اولیهام بود که عقل و احساسم را پرورش داده بود. شیراز اینک زادگاه دوم من است و فضاهای جنوبی داستانهایم کمکم شیرازی شدهاند.
او در مورد مجموعه داستان «زخم شیر» گفت: در زخم شیر یک بار دیگر پس از سالها به موضوع جنگ بازگشتم. بازگشت به دورانی که مرزنشینان میهنم در مواجهه با تحمیل جنگ باید به انتخاب میرسیدند. انتخاب میان اشیایی که به آن نیاز داشتند. انتخاب میان حیوانات خانگی که با آنان گذران زندگی میکردند. این مجموعه داستان روایتگر این اتفاقات در روزگار سختی است که انسان باید انتخاب میکرد که چه چیزهایی را رها میکند و چه چیزهایی را باید به هر قیمتی با خود همراه کند.
در ادامه کیهان خانجانی برگزیده بخش رمان جایزه ادبی شیراز هم گفت: برای من دریافت جایزه ادبی شیراز از چند سو دارای اهمیت است؛ نخست اینکه جایزه را از شهری میگیرم که سالها آثار داستاننویسان آن را خوانده بودم و دیگر اینکه برگزاری این مراسم در شیراز نشاندهنده توجه به شمال، جنوب و مرکز ایران است و دیگر تهران تنها شهر اتفاقات بزرگ فرهنگی نیست.
او ادامه داد: ما در رشت انجمن داستان چهارشنبهها را داریم که بیش از ۱۸ سال است که نشستهای آن بیوقفه ادامه دارد و در سال ۹۸ یاران انجمن به دلیل مشکلات اقتصادی و نیز ویروس کرونا روزگار سختی را گذراندهاند، من به پاس همراهی و مشقتها این جایزه را به این عزیزان تقدیم میکنم.
انتهای پیام/