باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می دهد؛

گردشگری کشاورزی ایده‌ای تازه برای معیشتی پایدار

در گردشگری کشاورزی کارآفرینان خدماتی را برای فراهم شدن امکان مشارکت عملی و اقناع نیاز‌های بازدیدکنندگان در محیط‌‌های کشاورزی ارائه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، زندگی در شهر و سبک زندگی شهری، بسیاری از ما انسان‌ها را نه تنها از طبیعت دور کرده است بلکه مزایای بودن در فضا‌های روستایی را هم از ما گرفته است. نحوه زندگی مردم روستا و اغلب کشاورزان برای مردمی که در شهر‌ها زندگی می‌کنند، بسیار غریب بوده و هیچ شناختی از آن ندارند.

مصرف‌گرایی در شهر‌ها بیداد می‌کند و شهرنشین‌ها از نحوه تهیه و تولید مواد غذایی خود هیچ شناختی ندارند. شهرنشین‌ها از روستاها، آب و هوای خوب، صدای پرندگان، مزارع سر سبز و محصولات تازه به دورند ولی گردشگری کشاورزی می تواند این فاصله را از بین مردم شهر نشین و روستا نشین کم کرده  و موجب  افزایش کنجکاوی مردم شهر‌ها از نحوه تولید محصولات کشاورزی شود.

 


بیشتر بخوانید


 

مردم روستا بخش اعظمی از درآمد خود را از راه کشاورزی در می‌آورند و ورود گردشگران تنها بخش کوچکی از زندگی آن‌ها خواهد بود و گردشگری کشاورزی به این شیوه به جنبه‌های مختلف زندگی آن‌ها کمک خواهد کرد و چه خوب است در برنامه سفر‌های نوروزی هموطنان قرار گیرد.

 

گردشگری کشاورزی ایده‌ای تازه برای معیشتی پایدار

 

 طبیعت گردی و بازدیداز مزارع کشاورزی 

یوسف بیدخوری معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی می گوید: گردشگری کشاورزی شاخه‌ای از گردشگری روستایی بوده که در آن کار آفرینان کشاورزی و اعضای خانواده‌ آن ها خدماتی را برای فراهم شدن امکان مشارکت عملی و اقناع نیاز‌های بازدیدکنندگان در محیط‌های کشاورزی ارائه می‌کنند.

او می افزاید: این نوع گردشگری مدت‌ها است در کشور‌های اروپایی و آمریکای شمالی به عنوان مقاصدی پرطرفدار مورد استقبال عموم قرار گرفته و به عنوان یک کسب و کار ارزشمند شناخته شده است که بسیاری از مردم از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا از زندگی در شهر و ازدحام و شلوغی‌های آن رها شده و به گذراندن اوقات خود در سفر‌ها به روستا‌ها و مزارع کشاورزی همجوار به آن‌ها بپردازند.

 


بیشتر بخوانید



معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه گردشگری کشاورزی به عنوان یک منبع درآمد و اشتغال مکمل در قبال ایجاد تجربه فعالیت‌های کشاورزی برای گردشگران است، ادامه می دهد: گردشگران در ازای برخورداری از خدمات گردشگری مربوطه و با خرید محصولات آن‌ها و پرداخت هزینه‌هایی بابت تامین خدمات اقامت، پذیرایی و تفریحی به معیشت کشاورزان کمک می‌کنند.

 

گردشگری کشاورزی ایده‌ای تازه برای معیشتی پایدار

 

صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی

بیدخوری بیان می‌کند: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اخیرا در راستای اجرای ماده (۱) آیین نامه و نظر به اهمیت و ضرورت ساماندهی گردشگری کشاورزی دستور العمل صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی را برای اجرا به ادارات کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان‌های کشور ابلاغ کرده است.

او تصریح می‌کند: مرکز گردشگری کشاورزی واحد تولیدی است که طیف وسیعی از بخش‌ها اعم از مزرعه، باغات، گلخانه، ماکیان، دامپروری، شیلات، عرصه‌های تولید در فضای باز و بسته رویشگاه‌های طبیعی را شامل می‌شود و هر فرد حقیقی و یا حقوقی می‌تواند برای ایجاد کسب و کار گردشگری کشاورزی به صورت فعالیتی تجربه‌گرا و حتی الامکان بدون نیاز به سازه ثابت پس از دریافت مجوز‌های لازم از وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه استعلامات لازم را از دستگاه‌های اجرایی مرتبط فعالیت نماید.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تاکید می‌کند: ایران با برخورداری از آب و هوای چهار فصل و متنوع پتانسیل‌های بی نظیری در جذب گردشگران کشاورزی دارد و هر استان می‌تواند شرایط مناسبی را در این خصوص فراهم نماید، ولی نبود مجوز‌های مرکز گردشگری کشاورزی جهت سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی و از طرفی عدم پیش بینی زیر ساخت‌های لازم توسط دولت و نبود نیروی آموزش دیده جهت ارائه خدمات استاندارد موانع مهم عدم توسعه کشاورزی در کشور به شمار می‌رود.

بیدخوری اظهار می‌کند: در حال حاضر مشاهده می‌شود اقبال، همسویی و عزم جدی دولت و بخش خصوصی در راستای تحقق نوع جدیدی از گردشگری در کشور است که با توجه شیوع ویروس کرونا فرصت خوبی برای فراهم شدن امکانات و زیر ساخت‌های لازم جهت ارائه خدمات به گردشگران می‌باشد.

او می‌افزاید: خراسان رضوی دارای یک میلیون هکتار سطح زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی آبی و دیم با هشت میلیون تن انواع محصولات است که به عنوان یکی از استان‌های موفق و برتر در حوزه کشاورزی شناخته می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: خراسان رضوی در حوزه کشاورزی دارای توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فراوانی است که از آن‌ها کمتر در زمینه توسعه گردشگری کشاورزی استفاده شده است.

بیدخوری با اشاره به استقبال کم مردم خراسان رضوی از گردشگری کشاورزی بیان می کند: تعداد معدودی تقاضا برای اخذ مجوز مرکز گردشگری کشاورزی به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی مراجعه می کنند.

گردشگری کشاورزی ایده‌ای تازه برای معیشتی پایدار

او در پایان ادامه می دهد: امیدوار هستیم با هماهنگی و همراهی بخش‌های مختلف دولت، با صدور پروانه بهره برداری برای تعدادی از پروژه‌های فوق تا پایان امسال در حوزه گردشگری کشاورزی فراهم شود.

افزایش کیفیت زندگی در مزرعه

گردشگری کشاورزی یا گردشگری در مزرعه بهترین راهکار حاضر برای توسعه روستا‌ها و رونق اقتصادی آن‌ها است. گرچه در دل این بهبود معیشت، فرهنگ‌ها و ریشه‌ها هم محفوظ می‌ماند و حتی آن بخشی که از یادرفته است دوباره احیاء می‌شود، ترویج این نوع از گردشگری می‌تواند هم کمکی به‌ بهبود اوضاع زندگی و معیشت روستاییان کشاورز باشد و هم تجربه‌ای متفاوت برای گردشگران اسیر در شهر‌های بزرگ و صنعتی فراهم سازد.

علی نبوی بنیانگذار انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان رضوی می‌گوید: کشاورزی جزو اولین اسنادی است که انسان به آن رسیده است و ایران حافظه تاریخی و تجربه خوبی از کشاورزی دارد.

او با اشاره به کاربرد و فواید گردشگری کشاورزی می‌افزاید: اشتغال زایی، حفظ طبیعت و کمک به تنظیم چرخه هوای پاک، آشنایی نسل جدید با کشاورزی و زندگی روستایی، از مهم‌ترین فواید گردشگری کشاورزی می‌باشد.

 

گردشگری کشاورزی ایده‌ای تازه برای معیشتی پایدار

 

نبوی  بیان می‌کند: یکی از فاز‌های مهم استفاده از گردشگری کشاورزی بهره مندی از روش گردشگری داوطلبانه بوده که ترکیبی از سفر و مشارکت در فعالیت‌های داوطلبانه‌ای زیست محیطی یا بشر دوستانه می‌باشد.

بنیانگذار انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان رضوی ادامه می دهد: یکی از محصولاتی که در خراسان رضوی در بحث گردشگری کشاورزی اجرا شده محصول زعفران است که در تربت حیدریه انجام می‌شود.

او تصریح می‌کند : یکی از مهم‌ترین ماهیت‌های گردشگری کشاورزی این بوده که ما بتوانیم کیفیت زندگی خود را بهتر کنیم.

 

گردشگری کشاورزی راه فرار از دنیای ماشین‌ها

بسیاری از مردم، به دنبال فرار از شلوغی و آلودگی زندگی شهری و بازگشت به طبیعت هستند. در نتیجه، این اشتیاق منجر به محبوبیت کشاورزی در میان گردشگران می‌شود. حتی در ایران نیز گردشگران خارجی برای آشنایی با کاشت محصولاتی همانند زعفران یا زندگی در خانه‌های روستایی به روستا‌های ایران سفر می‌کنند.

تربت حیدریه قطب تولید زعفران بوده که یکی از مراکز مهم و پیشرفته گردشگری کشاورزی کشور را در اختیار دارد تا گردشگران و توریست‌های علاقمند به کشاورزی و دامپروری از نزدیک شاهد کاشت، داشت و برداشت محصولات باشند.

خزاعی مالک مرکز کشاورزی و دامپروری گردشگری تربت حیدریه می‌گوید: مساحت اراضی تحت تملک بیش از دو هزار و ۵۰۰ هکتار بوده و محصولاتی از قبیل زعفران، سیب زمینی، گل محمدی، گل کلزا، چغندر، گندم، جو، ذرت، وجود بیش از ۱۳ هزار راس دام سبک و سنگین، وجود قنوات و استخر‌های آب همچنین انجام پژوهش‌های علمی و آزمایشگاهی از ظرفیت‌های ویژه این مرکز است.

او می‌افزاید: از دیگر ظرفیت‌های جذب گردشگر در این منطقه، بافت سنتی روستایی احمد آباد، وجود فرهنگ و رسوم سنتی غنی منطقه و غذا‌های بومی و محلی می‌باشد.

این مسئول ادامه می‌دهد: امید است با آشنایی گردشگران با مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات و آشنایی با حیوانات مزرعه به ویژه برای کودکان و نوجوانان زمینه کار آفرینی در آن‌ها نهادینه شود و گردشگران علاقمند به حوزه کشاورزی با ماهیت چنین مرکز تولیدی و تحقیقاتی و آموزشی بیشتر آشنا شوند.

 

گردشگری کشاورزی ایده‌ای تازه برای معیشتی پایدار


اخیرا مناطق روستایی و بخش کشاورزی ایران با بحران و ناپایداری قابل توجهی رو به رو شده اند. مواردی از قبیل تغییرات آب و هوایی و خشکسالی‌های حاد و طولانی مدت، بحران آب، مهاجرت و کاهش جمعیت روستایی و بازده پایین کشاورزی باعث شده تا بخش روستایی و کشاورزی ایران مسیر ناپایداری را دنبال کنند.

گردشگری کشاورزی شاخه‌ای از گردشگری روستایی است که ارتباط عمیق و ریشه داری با محیط‌های روستایی دارد و می‌تواند نقش مهمی در توسعه یکپارچه و پایدار آن‌ها داشته باشد. این نوع گردشگری به بهره گیری از فعالیت‌های کشاورزی در راستای گذراندن اوقات فراغت گردشگران تاکید دارد. در واقع تجربه مستقیم زندگی در روستا و انجام فعالیت‌های مربوط به کشاورزی در مزرعه توسط گردشگران، از مهمترین جاذبه های گردشگری کشاورزی می‌باشند.

گزارشگر؛ حامد صبور بیلندی

انتهای پیام//ح.ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
مردم دنبال وام هستند اگه یک وام خوب گردشگری به اگرو توریسم بده تعداد مجوز های این بخش هم زیادمی شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
چه فکر عالیی .آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
چه ایده خوبی
آخرین اخبار