تلاش کاراته ایران برای تصاحب سومین سهمیه در المپیک توکیو

ملی پوشان کاراته در سالی که گذشت، با تمرینات مستمر در نظر دارند ثمره تلاش خود را در رقابت‌های پیش رو دشت کنند.

به گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،  تیم ملی کاراته کشورمان در سال ۱۳۹۹ شرایط بسیار خوبی را سپری کرد و ۲ سهمیه قطعی توسط حمیده عباسعلی و بهمن عسگری به دست آورد.

حمیده عباسعلی اگر چه به المپیک راه پیدا کرد، اما مصدومیت او در دیدار فینال مسابقات کاراته وان سالزبورگ او را راهی آلمان کرد تا زیر نظر بابک زرگر امینی رباط ACL خود را جراحی کند. با عمل جراحی عباسعلی، گمانه زنی‌ها در خصوص از دست رفتن المپیک توکیو برای او شدت گرفت.

شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ بود که شدت بالایی گرفت و کام بسیاری از هموطنان را با از دست دادن عزیزانشان تلخ کرد. در این بین رقابت‌های ورزشی یکی پس از دیگری لغو شدند و رقابت‌های کاراته وان مراکش که جزو مسابقات کسب سهمیه به حساب می‌آید از این قاعده مستثنی نبود. به موازات مسابقات مراکش، رقابت‌های کسب سهمیه پاریس نیز لغو شد. لغو مسابقات تنها به رشته کاراته ختم نمی‌شد و تمامی مسابقات در تمامی رشته‌های ورزشی به واسطه این ویروس منحوس به تعطیلی کشیده شدند.

بعد از لغو مسابقات ورزشی، کمیته برگزاری مسابقات المپیک توکیو ۲۰۲۰ دربیانیه‌ای رسمی اعلام کرد المپیک ژاپن به طور رسمی لغو و به سال آینده موکول خواهد شد. این اتفاق عملا روز‌های مفید ورزش کشور را گرفت و در نهایت ملی پوشان کشورمان بعد از کوران مسابقات و اعزام‌های پی در پی حالا باید به تنهایی در خانه شروع به تمرین می‌کردند.

تلاش کاراته ایران برای تصاحب ۳ سهمیه کامل در المپیک توکیو

لغو المپیک، بهترین خبر برای عباسعلی

لغو المپیک اگرچه برای ورزشکاران تلخ بود، اما برای حمیده عباسعلی سبب خیر شد. او توانست با حوصله و صبر فراوان تمرینات فیزیوتراپی را آغاز کند و حتی در سفری که به کشور آلمان داشت؛ دستگاهی که در پای او تعبیه شده بود را خارج کرد.

فدراسیون جهانی کاراته در یک تصمیمی عجولانه با لغو مسابقات کاراته وان مراکش سهمیه المپیک توکیو را به نفرات برتر رنکینگ‌ها تقدیم کرد که در این سهمیه‌ها ۲ کاراته کای جوان کشورمان مانند سجاد گنج زاده و سارا بهمنیار راهی المپیک شدند. تصمیمی که ذبیح الله پورشیب کاپیتان توانمند و قهرمان کاراته کشورمان را در شوک فرو برد.

تلاش کاراته ایران برای تصاحب ۳ سهمیه کامل در المپیک توکیو

گنج زاده و پورشیب هر ۲ نمایندگان ۷۵+کیلوگرم ایران در المپیک محسوب می‌شوند که باید در وزن‌های ۸۵+ و ۸۵-کیلوگرم با هم وزن‌های خود به رقابت بپردازند و در نهایت رنکینگ برتر میان این ۲ وزن راهی المپیک خواهد شد. با این تصمیم عجولانه فدراسیون جهانی، پورشیب راهی برای المپیک نداشت.

تمرینی که حدودا ۸ ماه به طول انجامید و ملی پوشان خانم و آقا به همراه بستگان ورزشکار خود و یا به صورت انفرادی برای از دست نرفتن قوای جسمانی خود تمرین کردند.

تاتامی بعد از وقفه طولانی مدت پهن شد

پروسه مجوز گرفتن توسط فدراسیون کاراته و نامه نگاری و درخواست‌های بالای این فدراسیون از فدراسیون پزشکی ورزشی و ستاد ملی مبارزه با کرونا در ورزش بسیار زیاد شد و در کنار کاراته، کشتی، جودو، تکواندو که خود را جزو ورزش‌های برخوردی می‌دانستند، درخواستی مشابه کاراته کا‌ها داشتند. در نهایت پاییز امسال بود که تیم ملی کاراته توانست تاتامی را پهن کند و با برگزاری تمرینات تیم ملی در بخش آقایان و بانوان به آینده امیدوار باشد.

خداحافظی کاراته با المپیک پاریس

همه چیز برای درخشش کاراته کا‌ها مهیا است، اما یک خبری دلسرد کننده جامعه پرطرفدار این رشته ورزشی را در شوک فرو برد. مسئولان برگزاری مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس اعلام کردند کاراته جایی در این تورنمنت نخواهد داشت. به نظر می‌رسید کاراته قرار است در المپیک توکیو اولین و آخرین حضورش را تجربه کند. اما ایران، ژاپن و سایر مدعیان با ارسال نامه‌های متعدد در صدد بازگرداندن این رشته ورزشی به المپیک‌های آتی هستند.

با شروع مسابقات لیگ برتر و فروکش کردن ویروس کرونا در اکثر کشورها، مشخص شد رقابت‌های کاراته وان مراکش که به یکباره لغو شده بود، قرار است برگزار شود. اتفاقی که بذر امید را در دل پورشیب نفر دوم وزن خود کاشت تا شانس خود را برای رزرو بلیت المپیک امتحان کند.

//////ویژه نوروز//// تلاش کاراته ایران برای تصاحب ۳ سهمیه کامل در المپیک توکیو

سکوت خود خواسته هروی در تیم ملی

در این بین باید به سکوت سید شهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته کشورمان که به واسطه ۳ قهرمانی متوالی تیم ملی کاراته با مربیگری او به " آقای هت تریک" مشهور است، اشاره کرد. هروی طی این یک سال با هیچ رسانه رسمی صحبت نکرد که شائبه‌های اختلاف او با فدراسیون کاراته را بالا برد، اما مدتی بعد مشخص شد به واسطه اختلاف او با سازمان تامین اجتماعی در عدم همکاری، او دست به سکوت خود خواسته زده است.

 تلاش کاراته ایران برای تصاحب ۳ سهمیه کامل در المپیک توکیو

کاراته ایران هنوز شانس دارد تا توسط سارا بهمنیار، رزیتا علیپور و امیر مهدی زاده در مسابقات کاراته وان مراکش و کسب سهمیه پاریس، سهمیه‌های خود را افزایش دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار