در جلسه امروز شورای اداری استان کرمان به مباحث مختلفی چون: انتخابات، کرونا و رضایت از اصناف پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، امروز جلسه شورای اداری استان با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، استاندار کرمان، معاونان استاندار،  جمعی از مسئولان و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان کرمان برگزار شد. 

سال ۱۴۰۰ یکی از سال‌های سرنوشت ساز کشور

حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان پیش از ظهر امروز ۱۷ اسفندماه در جلسه شورای اداری استان کرمان گفت: در یک سال گذشته در کشور درگیر ویروس بی رحم کرونا شدیم و مبارزه با آن فراز و نشیب‌هایی در کشور ما و کل دنیا داشت.

او بیان کرد: بعد از مدت‌ها مبارزه، شاهد تولید واکسن کرونا و استفاده آن هستیم و برای تولید واکسن ایرانی به دانشمندان ایرانی تبریک می‌گوییم و امیدواریم هر چه زودتر شاهد فرارگیری این واکسن در سبد درمان کشور باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی با تشکر از زحمات، تلاش و مجاهدت‌های کادر پزشکی و درمانی کشور به ویژه استان کرمان تصریح کرد: این عزیزان همه تلاش خود را به کار گرفتند تا تلفات بیماری را کاهش داده و به مردم کمک کنند که این تلاش‌ها؛ حتی به قیمت از دست دادن جان برخی از آن‌ها تمام شد که به خانواده این عزیزان تسلیت می‌گوییم.

او بیان کرد: اما کار تمام نشده و به ویژه در ایام نوروز؛ اگرشیوه نامه های بهداشتی را رعایت نکنیم، ممکن است دچار مشکلات جدی شویم و درخواست داریم همه رسانه‌ها و تریبون داران در عرصه‌های مختلف هشدار‌های لازم را به مردم داده و با دانشگاه علوم پزشکی همکاری کنند تا از ایام عید نیز به خوبی عبور کنیم و روند مهار بیماری را ادامه داده و تلفات را به صفر برسانیم.

امام جمعه کرمان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه  سال ۱۴۰۰، یکی از سال‌های سرنوشت ساز کشور است و رخداد بزرگی که چهار سال سرنوشت کشور را رقم می‌زند، اتفاق می‌افتد، گفت: باید در انتخابات، دو امر مهم را در دستور کار قرار دهیم، نخست اینکه باید تلاش کنیم تا مشارکت حداکثری مردم را در انتخابات داشته باشیم و مردم هر چه بیشتر پای صندوق‌های رای بیایند، دولت آینده را قوی‌تر کرده و پشتوانه دولت آینده هستند.

او افزود: دولت آینده باید در شرایط سختی کشور را در دست بگیرد؛ شرایطی که تحریم‌های ظالمانه وجود دارد و دشمنی‌ها پیچیده‌تر و نقشه‌های مختلف  بر ضد مردم کشیده می‌شود و کار سخت است و باید دولت آینده کار جهادی را در دستور کار خود قرار بدهد.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان گفت: باید تلاش کنیم انتخاب اصلح را انجام دهیم و هرچه فرد صلاحیت بیشتری داشته باشد، نتیجه و فایده آن برای کشور بیشتر خواهد بود و باید صاحب نظران در فضایی کاملا آرام و به دور از جنجال‌ها و درگیری‌های، تلاش کنند کسی که از همه اصلح تر است به مردم معرفی شود و انتخابات حساس و مهمی پیش رو داریم.

او با تشکر از خدمات مدیران حوزه‌های مختلف در استان کرمان گفت: باید خدمت رسانی به مردم تا آخرین روز دولت همچنان پرانرژی و به صورت جدی ادامه یابد و مدیریت ارشد استان کرمان هر روز با تلاش و جدیت کار‌ها را دنبال می‌کند که امیدواریم این روحیه در همه مدیران تا پایان دولت وجود داشته باشد.

سر نخ کرونا در انتخابات 

محمدصادق بصیری، معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان نیز در این جلسه گفت: از فردا روند انتخابات ۱۴۰۰ در کشور آغاز می‌شود و مهم‌ترین اصل، مشارکت مردم است و باید تلاش کنیم، مشارکت مردم بالا برود.

او  افزود: در استان کرمان در انتخابات‌های گذشته حضور مردم نسبت به متوسط کشور خوب بوده و در انتخابات اسفندماه پارسال نیز مشارکت مردم استان بالاتر از میانگین کشور بوده است.

بصیری تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل دخیل در انتخابات ۱۴۰۰ کرونا است که از دو جهت می‌تواند روی مشارکت مردم اثر بگذارد که نخستین مورد معیشت مردم  هست و کرونا تهدیدی برای معیشت مردم است و موجب نارضایتی می‌شود.

او بیان کرد: مسئله دیگر تجمع مردم برای حضور در انتخابات و فعالیت هیئت‌های اجرایی و نظارت و حجم انتخابات شورا‌ها است که اگر مدیریت کرونا به خوبی صورت نگیرد، روی مشارکت مردم تاثیر می‌گذارد.

رییس ستاد انتخابات استان کرمان بیان داشت: به منظور برگزاری خوب انتخابات؛ اگر قانون را در کنار بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مقام معظم رهبری( مدظله العالی) بگذاریم، تکلیف همه در انتخابات روشن است و وظایف مجریان انتخابات نیز در قانون مشخص است.

او با اشاره به اینکه با توجه به اینکه باید در این دوره از انتخابات بسیاری از کار‌ها به صورت الکترونیکی انجام شود،افزود: باید فیبر نوری در تمام استان وجود داشته باشد و حضور و همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات لازم است.

بصیری تصریح کرد: برای انتخابات شورا‌ها نظارت از طریق مجلس و در انتخابات ریاست جمهوری از طریق شورای نگهبان، نظارت اعمال می‌شود.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عملکرد ستاد مدیریت کرونا گفت: ۵۹۱ مصوبه تاکنون در ستاد کرونای استان کرمان داشته ایم که ۵۲۷ مصوبه استانی و بقیه آن ها مصوبات ستاد ملی بوده است و باید دستگاه‌های اجرایی گزارش عملکرد در قبال مصوبات ستاد را به ما اعلام کنند.

بصیری افزود: یکی از مهم‌ترین نکاتی که کمرنگ شده، رصد ارباب رجوع بابت ابتلا به کرونا است و درخواست داریم از طریق نرم افزار ماسک این کار انجام شود.

او تصریح کرد: دورکاری‌ها به صورت سلیقه‌ای در ادارات انجام می‌شود در حالی که در قانون تکلیف این موضوع مشخص است.

معاون استاندار کرمان بیان کرد: سفر‌های غیرضروری و ماموریت‌هایی که مهم تلقی نمی شوند، باید از دستور کار مدیران خارج شود و باید مدیران دستگاه‌های اجرایی به مکاتبات ستاد استانی پاسخ بدهند.

او گفت: رضایت بسیار خوبی از اصناف داریم و استان کرمان امتیاز خوبی در همکاری اصناف با ستاد کرونا گرفته است و اصناف و مردم به خوبی به  وظیفه خود عمل کرده اند.

طرح شهید سلیمانی برای کاهش کرونا خوش درخشید 

حمیدرضا رشیدی نژاد، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این جلسه گفت: در کشور سه پیک کرونا را داشتیم و در استان کرمان دو پیک، که موج اول در تیر و مرداد و صعود قابل توجهی در آبان و آذرماه داشتیم.

او با اشاره به اینکه روند ابتلا در کشور رو به کاهش بود؛ اما به دلیل درگیری برخی استان‌ها از جمله خوزستان در حال افزایش است، افزود: در بقیه کشور روند ثبات داریم و در استان کرمان در هفته گذشته وضعیت نسبت به کشور به طور قابل توجهی خوب بود؛ اما باید این وضعیت را نگه داریم تا خدای نکرده آتش زیر خاکستر (به خاطر ویروس جهش یافته) نباشد.

رشیدی نژاد تصریح کرد: مرگ و میر‌ها و بروز بیماری کرونا در استان کرمان از متوسط کشور در هفته گذشته پایین‌تر است و در حال حاضر در استان ۱۲ شهر آبی، ۱۰ شهر زرد و یک شهر نارنجی داریم.

او بیان کرد: تعداد بیماران بستری قطعی کرونا در پیک آبان و آذر در استان کرمان ۷۹۰ مورد بود و اکنون به ۱۰۰ مورد رسیده که نتیجه کمک طرح شهید سلیمانی به کشور و استان کرمان بود و این طرح عملکرد قابل توجهی دارد و از بسیج، هلال احمر و دیگر ارگان‌ها بابت همکاری در این طرح تشکر می‌کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه طرح شهید سلیمانی باعث شده حدود ۸۸ درصد بیماران بستری قطعی در استان کاهش یابد، گفت: تعداد انجام تست‌ها نسبت به قبل ۳ برابر شده است.

او افزود: یکی از مواردی که در شهرستان‌های جنوبی استان و به ویژه در هوای گرم داریم، این است که با روشن کردن اسپیلت ها، تجمع در منازل صورت می‌گیرد و موجب بروز مشکل می‌شود که تاکید داریم در و پنجره‌ها باز باشد.

رشیدی نژاد ادامه داد: پیک شهرستان‌های جنوبی در فصل گرم است و اگر وضعیت شهرستان جیرفت با روال کنونی پیش برود، به معنی زدن پیک است.

او بیان کرد: در سیرجان به دلیل تردد‌ها و وجود معادن، ویروس جهش یافته پیدا شد و همه افرادی که در این خوشه در تماس نزدیک بودند را پیدا کردیم و ۷مورد افراد مرتبط با این مورد مثبت شدند و باید فکر کنیم ویروس جهش یافته در استان در گردش است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در اوج پیک بیماری کرونا در استان کرمان، ۲۰۳ نفر مرگ و میر در آبان و آذر داشتیم و در دو هفته اخیر ۱۴ نفر مرگ و میر اتفاق افتاد که نشان می‌دهد بیش از ۹۳ درصد مرگ و میر‌ها کاهش یافته و این خروجی طرح شهید سلیمانی است.

او افزود: مهم‌ترین راه پیشگیری از کرونا همچنان زدن ماسک، فاصله گذاری، شست و شوی دست‌ها و تهویه و تبادل هوای آزاد است و تاکید خیلی جدی بر این موارد داریم.

رشیدی نژاد تصریح کرد: بر ضدعفونی کردن سطوح و وسایل اوایل شیوع کرونا تاکید می‌شد و اکنون نمی‌شود این مورد را کاملا حذف کرد؛ اما نسبت به موارد دیگر در اولویت کمتری است.

او با اشاره به تهدیدات پیش روی استان کرمان در بحث کرونا بیان کرد: سفر‌های استانی، خرید‌های شب عید، کرونای انگلیسی، دید و بازدید‌های نوروزی و ... از جمله تهدیدات پیش رو است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: به دلیل وجود مرقد شهید سلیمانی، شهر کرمان از پارسال به عنوان شهر زیارتی محسوب می‌شود و تردد‌هایی صورت می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه کانون شعله ور شدن بیماری، دید و بازدید‌های خانوادگی است، گفت: جلسات پر ازدحام رسمی و غیرسمی نیز یکی دیگر از تهدیدها است و باید همه به این موارد توجه کنیم و هر روز برای کاهش بیماران گام برداریم.

توسعه نامتوازن ظرفیت ها در استان کرمان

علی زینی وند، استاندار کرمان نیز در این جلسه گفت: کرمان، مهد پرورش انسان‌های بزرگی است و در دل این سرزمین اسطوره‌ای، قاسم سلیمانی‌ها و بسیاری از نام آورانی که برای کشور و تاریخ بشریت افتخار آفریده اند، پرورش یافته اند.

او با تشکر از مدیران استان کرمان و با بیان اینکه سرجمع از مدیران راضی هستیم، افزود: کرمان استان گسترده و پرمسئله‌ای است و همین که از اتاقمان بیرون و در بین مردم برویم، کلی از مشکلات حل می‌شود.

زینی وند تصریح کرد: همه باید در حوزه کاری خودمان حساس باشیم و غیررسمی به دل زندگی مردم برویم تا ببینیم مسئله چیست؟ غیررسمی برویم خیلی بهتر است و در این صورت خود مردم و مشکلاتشان را می‌بینیم.

او بیان کرد: تجربه رفتن در دل مردم تجربه موفقی است و بسیاری از مسائل با تصمیمات جزئی حل می‌شود و باید از فرصت امروز که تلفن و امضای ما اعتبار دارد، استفاده کنیم.

استاندار کرمان خطاب به مدیران گفت: از انتقادات و نیش‌های بعضا مغرضانه و بعضا از روی بی اطلاعی آزرده خاطر نشوید؛ چرا که برخی از این‌ها به ما تلنگر است و باید این رویه را ادامه بدهیم و من در بین مردم رفتن را با برکت می‌دانم.

او در ادامه بیان کرد: انتخابات بسیار سرنوشت ساز و مهمی در سال آینده پیش رو داریم و در شرایطی قرار داریم که در صورت مشارکت بالا در انتخابات، روز ۲۹ خرداد خیلی از معادلات کشور را تغییر می‌دهد و برعکس مشارکت پایین خیلی از گره‌ها را پیچیده‌تر می‌کند.

زینی وند تصریح کرد: مشارکت بالا در انتخابات ۲۸ خرداد فردا را برای ما متفاوت‌تر می‌کند و باید همه تلاش کنیم این مشارکت اتفاق بیفتد که وظیفه مهم دینی، اخلاقی و ملی است.

او با اشاره به اینکه مدیران دولتی به برگزاری سالم انتخابات و مرّ قانون کمک کنند، بیان کرد: امروز سلامت، امنیت و مشارکت بالای انتخابات مهم است و حتما رصد می‌کنم و توقع این است مدیران به موازین قانونی در حوزه مدیریت خود پایبند باشند، نظارت و تخلفات را گزارش کنند.

استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنانش با تشکر از کادر بهداشت و درمان در بحران کرونا و بیان اینکه نظام بهداشتی ما در دنیا افتخار آفرید، گفت: یک ماه بسیار حساسی پیش رو داریم و جنب و جوش مردم بیشتر است و باید مراقبت کنیم.

او با بیان اینکه تاب آوری مردم پایین آمده و حق دارند و امیدواریم دستورالعمل های بهداشتی رعایت شود و وضعیت بهتر شود، گفت: طرح شهید سلیمانی به خوبی در استان کرمان اجرا شد و اصناف خوب کمک کردند و از اصناف و همه مردم که مشارکت و همراهی در رعایت شیوه نامه ها داشتند، قدردانی می‌کنم.

زینی وند تصریح کرد: مدیران هر چه از دستشان بر می‌آید، در حوزه معیشت مردم کمک کنند. وضعیت معیشتی مردم خیلی سخت شده و تحریم و کرونا دست به دست هم داده که مردم روزگار سختی سپری کنند و نباید مردم را فراموش کنیم.

او در ادامه بیان کرد: کرمان استان پرظرفیتی است؛ اما توسعه آن نامتوازن است. هم نامتوازنی در بخش‌ها و هم در مناطق که با برنامه ریزی می‌شود این موارد متوازن شود و باید بر اجرای برنامه‌ها و اسناد پافشاری شود و باید روی تبعیض مثبت اصرار کنیم.

زینی وند گفت: اولویت تزریق اعتبار جایی است که جاده دسترسی ندارد و  سرویس بهداشتی نیست و این عین عدالت، قانون و توازن است.

او با اشاره به نامتوازنی توسعه بخش‌ها در استان عنوان کرد: کرمان در حوزه صنعتِ متکی به دانش عقب است و باید به این موارد توجه کرده و پارک علم و فناوری باید قلب توسعه استان شود و شرکت‌های دانش بنیان در گوشه هر کارخانه‌ای فعالیت کنند.

استاندار کرمان بیان داشت: مدیران به سمت صنایع کوچک، مشاغل خرد، دانش بنیان ها، تقویت مشاغل در بخش خدمات، صنایع مدرن کشاورزی، صنایع تبدیلی، مکانیزه شدن کشاورزی، گردشگری، برندینگ و غیره بروند که این‌ها استان را نجات می‌دهد و باید این موارد را در برنامه‌های عملیاتی بیاوریم.

زینی وند تصریح کرد: مشکل و گره استان این موارد است و جناح‌های سیاسی مشکل مردم نیست (که این‌ها سر جایش مهم است و باید تقویت شود)؛ اما مسئله مردم شغل، عدالت، معیشت و توازن است و باید به این‌ها توجه کنیم و باید در کنار هر شرکت بزرگ صنعتی و معدنی، سلسله‌ای از صنایع کوچک دانش بنیان ایجاد شود.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه مردم تا شغل نداشته باشند، عزت ندارند و باید این مسائل را در کنار هم دید، گفت: کرمان ظرفیت تبدیل به استان متوازن، پردرآمد و ثرورتمند را دارد و باید تولید ثروت را توزیع کنیم. 

او افزود: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی یک نابه سامانی در استان کرمان وجود دارد و شرکت‌های بزرگ هزینه می‌کنند، اما بی برنامه است. باید در کمیته‌های برنامه ریزی شهرستان‌ها و شورای برنامه ریزی استان تعیین شود که در کجانیاز به هزینه است.

زینی وند بیان کرد: به نحوه کمک‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی اعتراض دارم، زیرا در توزیع عادلانه درآمد که در قالب مسئولیت‌های اجتماعی صورت می‌گیرد، نامتوازنی بسیار محسوسی وجود دارد که این موارد باید شفاف باشد و همه شرکت‌ها در یک نهاد عمومی که بهتر است ایجاد شود، در قالب مسئولیت‌های اجتماعی کمک‌ها را واریز کنند و هزینه شود.

او با اشاره به فرا رسیدن سال جدید بیان کرد: منظر و مبلمان شهری بخشی از روحیه و امید اجتماعی را ایجاد می‌کند و از شهرداران و دهیاران درخواست داریم در آستانه عید نوروز با نظافت، رنگ آمیزی طراحی شده و درختکاری رنگ و روی شهر و روستا را زیبا و با نشاط کنند.

او گفت: نگاه دنیا به استان کرمان است و باید ما مسئولان نشانه‌هایی از منش و روحیه (مکتب) حاج قاسم داشته باشیم و الگوسازی کنیم و روحیه ایثارگری استان کرمان تقویت شود و در ایام عید به ایثارگران، نیازمندان و ایتام توجه کنیم.

۲۱ هزار یتیم و بی سرپرست در کرمان تحت پوشش کمیته امداد 

یحیی صادقی، مدیرکل کمیته امداد استان کرمان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه طرح هر کارمند یک حامی در کشور آغاز شده است، گفت: ۲۱ هزار یتیم و بی سرپرست در استان کرمان تحت پوشش داریم و خیران زیادی در طرح اکرام ایتام همکاری دارند.

او افزود: بچه‌های یتیم شب عید نیاز به کمک دارند و درخواست داریم مدیران و کارمندان با تامل بیشتری به این مسئله نگاه کنند.

در این جلسه از دستگاه‌های برتر استان کرمان در امر نماز تجلیل شد.

منبع:  خبرگزاری ایسنا 

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار