پخت کلوچه سنت دیرینه مردم شهرستان ملایر در درآمد و اشتغال جوانان نقش موثری دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،این روزها شهرستان ملایر را جهان شهری با دو نشان خوشه های زرین انگور و هنر مبل و منبت می شناسند.اما ملایر را باید با طعم ماندگار شیرینی هایش ، کشمش، باسلوق و شیره ناب انگور شناخت.

در این میان شاید از کلوچه ملایر کمتر سخن به میان آمده باشد پخت کلوچه از سنت های دیرینه مردمان این سرزمین است که زنان و دخترانش در این حرفه بسیار خِبره اند، بسیاری از زنان ملایری به یمن رسیدن بهار و برای شیرین شدن کام خانواده در آغاز فصل بهار برای شیرین کردن کام خانواده کلوچه می پزند و هنگام پخت این شیرینی خوشمزه عطر و بوی آن در مشام ساکنان خانه های اطراف هم می پیچد و صد البته که بعد از پخت این کلوچه سهم همسایه ها هم که بوی خوش آن را حس کرده اند محفوظ است .

خانواده حاتمی یکی از خانواده های ملایری است که یک هفته ای مانده به سال نو با پخت کلوچه به استقبال بهار رفته اند .

پخت کلوچه سنت دیرینه شهرستان ملایر/ سالانه ۲۵ میلیون کلوچه در ملایر تولید می‌شود

خانم حاتمی می گوید: این رسم دیرین ملایری هاست و خانواده های ملایری برای اینکه سال نو را به خوبی آغاز کنند و کامشان در طول سال جدید شیرین باشد با پختن کلوچه به استقبال نوروز می روند .

او با بیان اینکه در پخت کلوچه همه اعضای خانواده مشارکت می کنند می گوید: برای پخت کلوچه سنتی ملایر ، آرد، شکر، شیر استفاده می شود و روی این کلوچه را هم با تخم مرغ و کنجد  تزیین می کنیم تا رنگ و روی کلوچه  برشته و نارنجی رنگ و زیبا شود.

پخت کلوچه سنت دیرینه شهرستان ملایر/ سالانه ۲۵ میلیون کلوچه در ملایر تولید می‌شود

خانم حاتمی اضافه کرد: استفاده از شیر در پخت این کلوچه باعث می شود تا لطافت و نرمی کلوچه بیشتر شود و طعم آن هم دلپذیر و خوشمزه تر شود .

این بانوی ملایری می گوید: خانواده ها هنگام پخت کلوچه سهم فرزندان و همسایه ها را هم کنار می گذارند تا هدیه ای شیرین برای سال نو به آن ها داده باشند .

خانم حاتمی گفت: برخی خانواده ها تنورهای گازی کوچک در منزل دارند و از آن برای پخت کلوچه ویژه عید نوروز استفاده می کنند .

اما بسیاری از خانواده ها که تمایلی به پخت کلوچه ندارند و یا اینکه امکانات کمی دارند کلوچه مورد نیاز خود را از به بیرون سفارش می دهند و از مراکز محلی تولید و پخت کلوچه خریداری می کنند و این روزها تنور کلوچه پزی های ملایر در نقاط مختلف شهر گرم است و این سنت کلوچه پزی محل درآمد و به عنوان بخشی از اشتغال جوانان این شهرستان شده است.

پخت کلوچه سنت دیرینه شهرستان ملایر/ سالانه ۲۵ میلیون کلوچه در ملایر تولید می‌شود

کلوچه یا فتیر نوعی شیرینی خانگی است که از ترکیب آرد،شیر،روغن ،آب و تخم مرغ تهیه شده و برای تزئین آن هم به سلیقه از کنجد و سیاه دانه استفاده می شود.

این شیرینی که شاید سابقه اش به آشنا شدن بشر با روش پخت نان مربوط شود ،تقریبا در تمام مناطق کشور و با اشکال و روش های مختلف تولید می شود و یکی از خوراکی های مورد وثوق مردم ملایر ، خصوصا در ایام نوروز به حساب می آید.

پخت کلوچه سنت دیرینه شهرستان ملایر/ سالانه ۲۵ میلیون کلوچه در ملایر تولید می‌شود

امروزه کلوچه به عنوان یک سوغاتی مهم ملایر محسوب شده که آوازه آن به بسیاری از استان‌ها و حتی شهرهای صاحب نام در پخت شیرینی و کلوچه رسیده است که امیدواریم برندی برای جهانشهر ملایر شود.

در این وادی تنور کلوچه همه فصل‌ها در ملایر گرم است، گرمی آن را هم افرادی رقم زده‌اند که موی سپید کرده این هنر هستند و شیرینی آن با اعتبار و اصالت خانوادگی شان قوام خورده و می‌خواهند نسل به نسل این سنت را دست به دست کنند.

پخت کلوچه سنت دیرینه شهرستان ملایر/ سالانه ۲۵ میلیون کلوچه در ملایر تولید می‌شود

کلوچه ملایر امروز دیگر نامی نیست که در محله‌ها و خانه‌های قدیمی با دیوار کاه گِلی مهجور مانده باشد و آوازه کلوچه سنتی ملایر با همت قنادان قدیمی و مجرب شهرم که پا در این مسیر گذاشته اند، اینک با تکیه بر کوله باری از تجربه در حرفه قنادی، مصمم است تا برند کلوچه سنتی ملایر را به آن‌سوی مرزها برساند.

بیشتر بخوانید:


 


در همین رابطه گفت و گویی انجام دادیم با رئیس اتحادیه قنادان شهرستان ملایر

عباس ترکاشوند،رئیس اتحادیه قنادان شهرستان ملایر می گوید: در حال حاضر ۵۹ واحد پخت کلوچه سنتی با مجوز در شهرستان ملایر فعال است.

او افزود : در هر واحد پخت کلوچه بین ۲ تا ۱۴ نفر فعالیت دارند به طوری که حدود  ۱۶۰ نفر به طور مستقیم در این حرفه مشغول به کار هستند و بر همین اساس رفع مشکل شاغلان این بخش باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اتحادیه قنادان شهرستان ملایر تصریح کرد : دراین ۵۹ کارگاه پخت کلوچه، سالانه بیش از ۲۵ میلیون عدد کلوچه تولید می‌شود.

پخت کلوچه سنت دیرینه شهرستان ملایر/ سالانه ۲۵ میلیون کلوچه در ملایر تولید می‌شود

ترکاشوند در مورد کیفیت پخت کلوچه های سنتی در ملایر بیان کرد: کلوچه هایی که در گارگاه های کلوچه پزی پخت می شود هیچ فرقی با نوع سنتی آن ندارد و در برخی از این واحد های صنفی کلوچه با شیر پخته می شود که در کیفی سازی و ماندگاری آن موثر است.

رئیس اتحادیه قنادان شهرستان ملایر با توجه به مشکل شاغلان این بخش افزود: سهمیه دولتی  شکر کم است و واحد های کلوچه پزی در ملایر به شدت برای تهیه آن مشکل دارند.

ترکاشوند از راه اندازی کارخانه تولید و بسته بندی و برندسازی کلوچه ملایرهم  خبر داد و اضافه کرد: یک واحد تولیدی در بخش ثامن برای این کارخانه در نظر گرفته شده ،دستگاه های مورد نیاز خریداری شده و دریافت تاییدیه استاندارد و کد سیب سلامت در مراحل آخر است.

او هدف از راه اندازی این کارخانه با برند کلوچه حاج عباس ملایر را اینگونه بیان کرد:شیره ملایر جایی فراوری نمی شود ، که در این کلوچه ها از شیره و انگور ملایر استفاده می شود و همچنین علاوه بر تولید و پخش در کل کشور ، بحث صادرات آن هم مد نظر است

خانم نمائی یکی از فعالان پخت کلوچه سنتی در ملایر است که در این رابطه اظهار داشت:کیفیت کلوچه های خانگی از نظر ماندگاری، طمع و مزه ، از کلوچه های تولیدی در این کارگاه ها بهتر می شود.

پخت کلوچه سنت دیرینه شهرستان ملایر/ سالانه ۲۵ میلیون کلوچه در ملایر تولید می‌شود

خانم عباسی شهروند دیگر ملایری در این باره گفت:کلوچه های خانگی به صورت کاملا سنتی و با مایه خمیر پخته می شد که ضرری برای دستگاه گوارش نداشت اما در حال حاضر برخی از این کارگاه ها متاسفانه از جوش شیرین استفاده می کنند .

او افزود: قبلا معمولا سالانه یا فصلی کلوچه ها در منازل به صورت سنتی پخته می شد ولی امروزه با تولید کلوچه در این کارگاه ها همه روزه کلوچه در دسترس مردم قرار دارد.

در هر شهرستانی مهارتی و پتانسیلی نهفته است و باید براساس فرهنگ و ظرفیت ها برای توسعه هر منطقه ای برنامه ریزی شود . 

اقتصاد و فرهنگ ملایر با تولید انگور ، کلوچه و مبل و منبت گره خورده است و بدون شک باید با بهره مندی  از این ظرفیت های طبیعی و توان و مهارت و علاقمندی مردمان این دیار،برای رونق و توسعه شهرستان برنامه ریزی شود تا بوی خوش توسعه همچون بوی کلوچه های تازه در مشام مردم ملایر بپیچد .

شهرستان ملایر با حدود ۳۰۰ هزارنفر جمعیت به عنوان دومین شهر استان همدان  در جنوب  این استان واقع است.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.