سلیمی گفت: برخی به دنبال احیای سنت‌ها و دانش‌های سنتی و جایگزینی آن با دانشگاه مدرن هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سومین کنگره بین المللی جندی شاپور با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز برگزار شد.

حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دانشگاه‌ها پدیده‌های مستقل اجتماعی نیستند. نظام‌های معنایی آن‌ها، وجود و شیوه تاثیر گذاری و علومی که از درون آن‌ها برمی خیزد به زیست جهان برمی‌گردد که از درون آن برخواسته اند.

سلیمی ادامه داد: دانشگاه‌ها محصول بستر اجتماعی و تاریخی هستند که در آن نقش آفرینی می‌کنند. دانشگاه‌های مدرن که نمونه‌های آن را در جهان داریم محصول دوران تاریخی مدرنیزم است.

به گفته‌ این مقام مسئول در دورانی که عطش تسلط بر طبیعت، تسلط بر جامعه و حتی تسلط بر موجودیت انسانی و عقلانیت انسانی در آن شدت گرفت، انسان توانست توانایی‌های مختلفی پیدا کند و بر عرصه هستی مسلط شود؛ زیست اجتماعی و تاریخی بر این اساس دگرگون شد.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: دانشگاه مدرن فقط صنعت را وارد زندگی بشر نکرد بلکه زندگی انسان را تبدیل به صنعت کرد و جامعه آسمانی گاه به کارخانه بزرگی که در آن همه چیز تبدیل به اشیا می‌شود، مبدل شد.

او ادامه داد: به همین دلیل امروز انسان دانشگاهی جدید در اندیشه و در فکر با اندیشی درباره بنیاد دانشگاه و بنیاد دانش و ماهیت علم است.

به گفته این مقام مسئول، برای بازاندیشی چند گرایش متفاوت در دنیای ما وجود دارد. برخی به دنبال برانداختن و شالوده سکنی در علم مدرن و دانشگاه مدرن هستند. دوران را هم پایان یافته می‌دانند و علم مدرن را نامشروع معرفی می‌کنند و به دنبال معرفی طرحی دیگر هستند.

سلیمی گفت: برخی به دنبال احیای سنت‌ها و دانش‌های سنتی و جایگزینی آن با دانشگاه مدرن هستند. اما به نظر می‌رسد که نباید راه افراط و تفریط را طی کنیم و شاید بتوانیم با استفاده از بعضی نماد‌ها و میراث تاریخی بشر به گونه‌ای دانشگاه جدید را بازسازی و بازپروری کنیم که هم میراث دانش مدرن را حفظ و استفاده کنیم و هم از مضرات صنعت دانش و فرهنگ پرهیز کنیم.

او گفت: برای این باز اندیشی گاهی مواقع نوستالژی گذشته و یافته‌های تاریخی ما به ما کمک می‌کند. نوستالژی دانشگاه جندی شاپور از جمله این باز اندیشی‌ها هست. البته تاریخ بازگشتنی نیست و ما نمی‌توانیم تاریخ را بازگردانیم و یا خودمان به گذشته تاریخی برگردیمو، اما تاریخ و نوستالژی‌های تاریخی می‌توانند منبع الهام برای بازاندیشی ما و بازسازی ما باشند و مدل تاریخی دانشگاه جندی شاپور و نوستالژی می‌تواند منبع الهام این نوستالژی و باز اندیشی باشد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در حالی که در شرایط جدید بعضی‌ها دانشگاه مدرن را گونه‌ای تک فرهنگ گرایی و اروپا محوری در عرصه فرهنگ و اندیشه می‌دانند ما با برگرفتن نوستالژی دانشگاه جندی شاپور می‌توانیم دانشگاه را دوباره به منشأ اصلی خودش و به مفهوم اصلی خودش یعنی محل تعاملات انسانی و علمی و اندیشه‌ای برگردانیم.

سلیمی گفت: دانشگاه جندی شاپور به نوعی محل گردآوری اندیشه‌های هندی، سریانی، پهلوی و ... است و مرکز آثار علمی و تمدنی قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه جندی شاپور افزود: سنت حکمرانی ایرانیان باستان سنت مبتنی بر تحمیل فرهنگی نبوده بلکه سنت حکمرانی مبتنی بر تعاملات علمی و فرهنگی بوده است.

سلیمی افزود: ایرانیان قدیم وقتی کشوری را تسخیر می‌کردند، سنت علمی هیچ کشوری را نابود نکردند و اصراری بر تحمیل سنت فکری خودشان بر آن‌ها نداشتند؛به همین دلیل بود که می‌شود ایرانیان باستان را بنیانگذار هنر زندگی با دیگری دانست. فلسفه زندگی با دیگری فلسفه بازسازی محیط زندگی جدید فرهنگ جهان است.

رئیس دانشگاه علامه گفت: دانشگاهی که می‌تواند بر اساس نوستالژی دانشگاه جندی شاپور بازسازی شود، می‌تواند مبنای تعاملات فرهنگی و آمیختگی بین اندیشه‌های گوناگون باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار